Bukefalos 28 år!

Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Här kommer en uppdatering, "zazzabella" själv har åkt på magsjuka mitt i allt elände..Hon har det jobbigt så därför har jag åtagit mig att uppdatera lite till er som vill veta.

Hästen har mått bra i ett par dagar, men idag igen så har hon haft ett aggressivt utbrott där hon attackerade stallägaren igen och sprang ner henne, varpå hon nu tar av förståliga skäl avstånd från hästen. Det visade sig också att hon åter fått förhöjd temp, men ödemen är borta för tillfället.
Veterinären kommer ut på måndag.

Utifrån prover, hästens beteénde, symtomen hon har och har haft sedan en längre tid tillbaks och utifrån när allt började så är det så att det mycket väl kan vara ekförgiftning. Av egen erfarenhet så vet jag att detta är en mycket symtomdiffus sjukdom när den är smygande och ej visar sig akut och svårt att få veterinärerna att lyssna.

Alla veterinärer vill heller ej tro på denna sjukdom varpå det är ännu svårare att få hjälp och bli trodd. Zazzabella har nu samlat på sig så pass mycket information och skrivit ner alla symtom hästen haft och som ekförgiftade hästar ofta får så hon kan gå på vettarna hårdare för att få svar.

Även om en häst är dålig så är det svårt att släppa taget innan man får mer bekräftat och bearbetat varför och när, ena dagen är bra och några dagar senare sämre igen, och ännu värre om hästen har en svårbekräftad sjukdom. Om hästen skulle bli sämre eller riktigt akut dålig innan måndag så kommer dock ett stort beslut att tas akut.

Så hon återkommer när hon känner att hon orkar.

MVH/
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Tack för uppdateringen Sissu.

Hästen har alltså gått i hage med ekollon? När du säger det låter det ju onekligen, tyvärr, inte alls speciellt otroligt, då 'stämmer' ju både att det kommer och går, den konstiga koliken samt de njurrelaterade symptomen.

Fanns en lååång artikel i Hästfynd för ett par år sedan om en islandshäst med ekollonförgiftning och en hel del stämmer in..

Fortsätt gärna uppdatera. :bow:
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Japp, hon har det en kort tid 2003 och efter det började små konstiga saker hända som nu har upptrappats, men som hästar är, individer .............. Och ALLA symtom finns tyvärr med i bilden.
De som haft eller känner en ekförgiftat häst vet att de diffusa symtomen när det handlar om en smygande kan vara vilken j-a sjukdom som helst och ju mindre man känner till om symtomen desto svårare att få en bekräftelse och en diagnos.

Har artikeln!

MVH/
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Tack Sissu att du tog dig an att uppdatera oss.

Men fy attans vad otur hon har! :crazy:

Jag har aldrig varit med om sådan förgiftning och antar efter de du säger att d inte finns någe hopp för hästen? Frågan är bara när?

Stackars Bella fy fasen va orättvist! :mad:

Hoppas nu hon kurerar sig och skönt att du finns där med henne.
Håller verkligen tummarna för henne och hästen och att vet verkligen kan ta tag i detta nu! Fy fasen säger jag bara :cry: :cry:
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Hur har det gått? *orolig* Håller alla tummar jag har för att hästen blivit bra!

//Alice
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Hur har det gått?
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Hur har det gått med hästen? Har ni kommit till ngn lösning?
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Hur har det gått?? Ingen uppdatering??!!..
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Jag såg för ett bra tag sedan en ny tråd som Zassabella hade lagt in om vad som hade hänt sedan. Av någon anledning raderade hon det som var skrivet i tråden så jag var nog en av dom få som såg vad som var skrivet i den. Eftersom hästens ägare uppenbarligen inte vill berätta mer så tänker jag inte säga exakt vad som stod där men hästen hade varit iväg till veterinär igen. Att hästen varit till veterinär var ju vad många tjatade om i denna tråd så det vill jag nämna men mer än så vill jag inte säga.
 
Sv: Symptom på sjukdom, utan fastställd diagnos

Okej, hoppas att allt har gått bra iallafall...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Viva
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 466
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 473
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 531
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp