Symptomfri 48h

Det är så skönt att läsa i den här tråden. För jag känner mig som en skurk som sitter hemma sjukskriven och "Är lite förkyld" - är inne på tredje veckan. Det vill säga hostar lite, är snuvig, trött i kroppen, små febertoppar.
Från och med fredag måste jag dock ha läkarintyg och jag vet inte hur det ska gå till. Ska jag hosta lite för en läkare i en app? Test lär det väl knappast bli.

Och om jag nu blir fritestad fast jag hostar av någon annan anledning så jobbar jag med paranoida klienter så att hosta minsta lilla kan orsaka kaos.
Det här är så konstigt.
Du ringer eller skriver via 1177 till din vc så blir det en telefontid elelr videosamtal och antagligen ett läkarintyg. Det är inte jättesvårt att få nuförtiden när vi alla måste hjälpas åt att inte smitta varandra med vad som kan vara coronaviruset. Så de är lite mer frikostiga nu, vilket jag även tror FK är.
 
Du ringer eller skriver via 1177 till din vc så blir det en telefontid elelr videosamtal och antagligen ett läkarintyg. Det är inte jättesvårt att få nuförtiden när vi alla måste hjälpas åt att inte smitta varandra med vad som kan vara coronaviruset. Så de är lite mer frikostiga nu, vilket jag även tror FK är.
Jag tror också att det är lätt att få läkarintyg. Men jag vill ju veta om jag är sjuk på riktigt eller bara lite förkyld....
 
Jag som har "hösnuva" och nyser året om har på något sätt med mental träning lyckats få ner antalet de senaste månaderna. Liksom inte socialt accepterat att nysa alls. Men för mig är det enorm skillnad på olika typer av nysningar som min kropp gör.
 
Jag som har "hösnuva" och nyser året om har på något sätt med mental träning lyckats få ner antalet de senaste månaderna. Liksom inte socialt accepterat att nysa alls. Men för mig är det enorm skillnad på olika typer av nysningar som min kropp gör.
Det där med allergier är ju svårt. Nysningar, lättare hosta, ögonbesvär...allt detta kan vara början på en förkylning för mig. Men på våren är det oftast symtom på mina - numera - lindriga pollenbesvär. Men att veta säkert....?
 
Vad menas egentligen med att vara symptomfri i 48h innan man 'får/bör' börja jobba igen.
Exakt vad innebär det?
Jag menar, efter en förkylning kan man ju fortsätta vara snorig och hostig rätt länge efter att själva förkylningen vänt. Räknas det då som symptom?

Hur skulle ni göra och tänka?
Ja, i detta fallet räknas det som symptom för mig..
 
Bra fråga, jag hoppas på att jag kommer komma till någon symptomfri dag strax.
Det går ju åt rätt håll om än galet långsamt.

Men helt 100% hostfri är jag nog aldrig. Hur frisk jag än är så tror jag att jag hostar till nån eller ett par gånger om dagen.
Edit :såg nu att det stod 3v i tråden.. Jag är bara uppe i 10 dagar. Men har lite tur så jag tajmade de administrativa passen så kunnat jobba hemifrån sen i onsdags.
 
Senast ändrad:
Det är så skönt att läsa i den här tråden. För jag känner mig som en skurk som sitter hemma sjukskriven och "Är lite förkyld" - är inne på tredje veckan. Det vill säga hostar lite, är snuvig, trött i kroppen, små febertoppar.
Från och med fredag måste jag dock ha läkarintyg och jag vet inte hur det ska gå till. Ska jag hosta lite för en läkare i en app? Test lär det väl knappast bli.

Och om jag nu blir fritestad fast jag hostar av någon annan anledning så jobbar jag med paranoida klienter så att hosta minsta lilla kan orsaka kaos.
Det här är så konstigt.
Kolla med din vc, kanske kan ordnas via telefon?
Min kompis vc hade videosamtal.
Annars tror jag faktiskt apparna funkar bra just för det ändamålet också..
 
Det där med allergier är ju svårt. Nysningar, lättare hosta, ögonbesvär...allt detta kan vara början på en förkylning för mig. Men på våren är det oftast symtom på mina - numera - lindriga pollenbesvär. Men att veta säkert....?

För mig är enstaka nysningar utan minsta allmänpåverkan något som inte har med sjukdom att göra. Det är något jag har året om, har inte med pollen eller säsong att göra.

Jag har aldrig varit med om att det varit starten av en sjukdomsperiod, utan att jag samtidigt känt mig sjuk på något sätt. Jag vet inte hur jag ska förklara men det är verkligen som natt och dag med en nysning inducerad av ”hösnuvan” och en inducerad av någon typ av sjukdom.

I dessa tider skulle jag stanna hemma om jag fick mer repetitiva nysningar - för säkerhets skull och för att slippa bemöta oro hos medmänniskor.
 
Kolla med din vc, kanske kan ordnas via telefon?
Min kompis vc hade videosamtal.
Annars tror jag faktiskt apparna funkar bra just för det ändamålet också..
Jag vet hur jag får läkarintyg. Men jag kanske inte har Corona. Och jag vill tillbaka till jobbet.
 
Jag vet hur jag får läkarintyg. Men jag kanske inte har Corona. Och jag vill tillbaka till jobbet.
Okej, då missuppfattade jag det du skrev om "ska jag hosta lite för en läkare i en app".

Men då är vi lite i samma båt även om jag inte varit "sjuk" lika länge. Min chef hade lyckligtvis lite uppgifter som jag kunde jobba med hemifrån, så jag slipper vara sjukanmäld hela perioden.
Men jag vill tillbaka till mina kollegor och normala uppgifter.
En stor fördel är dock att man kan gå ut och gosa med hästar på rasten..
 
Vad menas egentligen med att vara symptomfri i 48h innan man 'får/bör' börja jobba igen.
Exakt vad innebär det?
Jag menar, efter en förkylning kan man ju fortsätta vara snorig och hostig rätt länge efter att själva förkylningen vänt. Räknas det då som symptom?

Hur skulle ni göra och tänka?
Ingen hosta, ingen snuva, inget ont i halsen och ingen feber. Det är att vara symptomfri.
Kvarstående hosta och snorande är symptom.
 
Fast det spelar ju absolut ingen roll om det är Corona eller något annat virus du har. Är du sjuk ska du stanna hemma.
Tro mig, jag vet. Är inte van vid att inte göra nytta. Kommer inte att belasta vården med mitt gnöl, det lovar jag. Alla förkylda undrar väl som jag för hosta eller snörvla kan en ju göra i månader.
 
Jag förstår att det är andra tider just nu men om jag blir sjuk nu och börjar hosta mer än jag redan gör så är mitt "symptomfri" ganska stora hostatacker minst 2 ggr per dag med mycket rossel.

Om jag ska vara hemma för symptomet hostning så kan jag få vara hemma sju år till eftersom jag hostat i sju år efter en luftrörskatarr. Givetvis kommer jag fortsätta hosta efter att jag är frisk eftersom jag gör det nu.

Jag personligen måste alltså ta ansvar för vilka mina egna symptom är men givetvis kan det också bli fel. Men, några månader eller år tänker jag inte vara hemma om jag känner mig helt frisk men fortfarande hostar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skit, jag har dragit på mig en förkylning, vilket egentligen inte är en katastrof, men i dagarna dyker det nog upp en kallelse till...
Svar
8
· Visningar
628
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 231
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
620
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp