Syn på relationer

Om något så är jag nog mer desillusionerad. Jag tror fortfarande på (primärt tvåsam) kärlek, men har blivit varse att de godaste av intentioner och stor kärlek inte nödvändigtvis leder till livslångt förhållande. Det hämmar mig litet i nuvarande relation.
Frågan är vilken betydelse eventuella intentioner överhuvudtaget har för utfallet?

Jag har just inga intentioner. Om det har betydelse är i princip samma fråga. Och jag saknar svar på den.
 
När jag var yngre hade jag lik många andra en romantiserad bild av kärlek och relationer. Jag trodde på livslång kärlek, den stora kärleken och jag trodde att kom man till den punkten att blev tillsammans och flytta ihop så var relationen på lika villkor. Jag trodde också att relationer tog slut för att man inte hade ”träffat rätt” och att normativa relationer var något som passade alla, det handlade bara om att hitta den där matchen.

Nu mera är jag mer pessimistisk. Relationer är inte för alla, det finns inte en för alla. Relationer och kärlek är sällan livslånga och relationer är knappast jämställda och på lika villkor. Och jag tror inte på ”den rätte”, snarare ”känns bra just nu”.
 
Trodde jag skulle hitta "den rätta" och leva ihop med denna resten av mitt liv. Romantik, starka känslor, respekt för varandra osv.

Nu har jag provat ett par relationer, och kommer nog aldrig vilja vara någons sambo igen. Tror inte att alla relationer varar för evigt, och brukar säga att jag har för höga krav på livskvalitet för att ha en relation... (lite med glimten i ögat, tror givetvis att en relation med rätt person kan berika livet också. Det är en spinoff på en artikel jag läste där en läkare menade att män får bättre/mer vård än kvinnor för att de har högre krav på livskvalitet...)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 155
Senast: Whoever
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 508
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 374
Senast: cili
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 401
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp