Syntet sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 078
F

Falskhet_

Hade en tjej som utförde laserbehandling av min pålle igår. Kollade på sadlen och kollade hur den satt och den var förliten. Så nu är vi ute efter en ny sadel. Mammas jobba kompis har en syntetsadel till salu. Nu till frågan. Vad är så speciellt med syntet? Positiva och negativa erfarenheter!!!

Mycket tacksam för svar!!

Sv: Syntet sadel?

Jag gillar min syntetsadeln till ponnyn eftersom den är så himla lätt, väger ingenting. Skönt eftersom att jag vill ha en så lätt sadel som möjligt till henne. Den är väldigt lättskött också, funkar bra med bara en fuktig trasa att ta bort lort med. Jag är helnöjd med den, just med tanke på vikten. Fast till storhästen, där jag inte behöver ha den lättaste sadeln jag hittar, så har jag hellre en lädersadel. Men det är enbart för att jag tycker lädersadlar är snyggare :D.

Har ni provat den på hästen? För risken är ju rätt liten att just den sadeln ska passa din häst. Men prova kan man ju alltid.

Annars är det väl inget fel på syntetsadlar, lättskötta. Kanske inte det snyggaste dock.

Har i ett drygt år haft en Griffin syntetsadel.
Tycker om att den är lätt och kräver väldigt lite skötsel :cool: Ser ut precis som den dagen vi köpte den o då har jag verkligen inte gjort annat än torkat av den med fuktig trasa då det har behövts.
Om "mocka"sitsen finns delade åsikter. Själv tycker jag om känslan att "sitta fast" i sadeln (i synnerhet med helskodda byxor), alla andra är inte lika förtjusta i känslan utan vill hellre ha en blank sadel.
Enda negativa saken jag för tillfället kommer på är att den har en tendens att "knarra" ibland. I synnerhet i kombination med ridstövlar eller chaps. Rider man med bara skor och ridbyxor är den tyst...

Syntet sadlar är det enda jag kan tänka mig att använda efter bomlöst. Har fått för mig att de är mjukare och att hästar gillar de bättre. Engelska thorowgoods sadlar är nog vettiga sadlar med. Tillverkare av Griffin och maxamsadlarna.

Ta hästen i släpet och åk till fbg på sadelutprovning.
Det är inte dyrt och jag upplever henne som proffsig! Man får gå in med hästen i ett rum bredvid butiken, med gummimatta och spån på golvet (fint och jättemysigt!). Provar sadlar och sen provrida i ridhuset. Man har bara med sig träns, gjord och så kan man låna eller ha med eget.
Jag kan PMa hemsideadressen om du vill.

Edit.
Du kan ta med syntetsadlen du pratar om så kan du få veta om den passar också.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jätte gärna! Var hos en sadel utprovare idag för att se om hon hade någon sadel. så på söndag så kommer hon förmodligen ut för att se om någon passar. men de sadlar hon trdode skulle passa var väldigt hård i baken :confused: men det lär man sig väll också rida i :grin:

Vore jätte snällt om du pm:a mig om adressen :)

Tänk på att det ska vara bekvämt för dig också och inte bara för hästen! :)

Jag har en syntetsadel nu när jag väntar på min måttbeställda. Sadeln är helt ok, men det är inte samma känsla som en lädersadel. Det känns mera stelt och stumt. Sen är det ju praktiskt med en lätt sadel som dessutom är lättskött, men jag vill allt hellre ha läder.

Hade en tjej som utförde laserbehandling av min pålle igår. Kollade på sadlen och kollade hur den satt och den var förliten. Så nu är vi ute efter en ny sadel. Mammas jobba kompis har en syntetsadel till salu. Nu till frågan. Vad är så speciellt med syntet? Positiva och negativa erfarenheter!!!

Mycket tacksam för svar!!

Jag har en vanlig läder hoppsadel och en syntet dressyr och jag måste säga att jag ääälskar min syntetsadel! Den är lätt och smidig, väldigt skön att sitta i och lättskött.
Enda "problemet" är att den knarrar lite och det stör mig samt att den är varm att sitta i på sommaren (speciellt med helskodda byxor *puh*)...
Men för det priset är det HEEELT OK tycker jag!

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 251
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 149
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 977
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från... 2
Svar
21
· Visningar
5 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka