• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare thekid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 937
T

thekid

Hm, jag har en unghäst (eng. fbl:D ) som bygger muskler å fortfarande växer. Frågan är vilken sadel man ska köpa? Har en dressyrsadel nu som han håller på att växa ur. Jag funderar på en syntet, typ HorseSaver lr nått sånt, eftersom jag inte vill köpa en ny (dyr) sadel nu när han ändå kommer att förändra sadelläget när han utvecklas... Behöver dessutom en hoppsadel, ingen dressyr (gärna flatback). Ngn som har tips, lr egen erfarenhet att dela med sig av? Skulle ju kunna köpa en beg. men vill helst inte det då jag vill kunna lämna tillbaka den om den inte passar (alt. ta hem den på prov liksom), känns säkrare med garanti och sånt också... ;)
Tacksam för alla svar!!! /TK:banana:

Sv: Syntet?!

det finns både griffin och wintecsadlar, hopp, dressyr, allround till bra priser ute på begagnat marknaden. jag köpte en wintec dressyr för 2700 kr inkl frakt (nyskick) för ett år sen, jag sålde den förra veckan för 3000 kr + frakt, utan tillbehör. har du ingen möjlighet att köpa någon, har du ingen möjlighet att prova någon annans sadlar och se vad som passar och inte? jag har också en unghäst som ska ridas in nästa sommar, lite sen och "älgig" därav lite senare.

Jo, jag vet att det finns en hel del olika..:p Då gjorde du en bra affär:angel: Men som sagt vill jag helst ha en ny, som jag kan byta om det inte passar, finns inte så många häromkring att jämföra med:crazy:

Ingen som har erfarenhet av ex. Horse Saver's Flatback? eller ngn annan hoppsadel (syntet)?
/TK:banana:

Jag köpte en griffin Robert Whitaker Showjumper till min unghäst.
Ingen flatback, men väl en hoppsadel.

Är jättenöjd, den har bra stöd vid hoppning och är lätt att rida i även annars.

Hm, ok... har ju faktiskt funderat på den me... men de är ju brun, :crazy: (suck)... jag vill helst ha svart... :o /TK:banana:

Jag tycker att det bästa för hästen är att köpa en sadel som en sadelmakare rekommenderar (efter att ha provat på hästen, såklart) och som samma sadelmakare sedan åtar sig att stoppa om när hästen musklar på sig. Brukar kosta cirka 500:- per omstoppning, och det det värt om man vet att sadeln passar som en smäck sen! :) Jag köpte en Portugesa till mitt fullblod för ett par år sedan, och lyckligtvis känner jag en sadelmakare som har hjälpt mig med passning och omstoppning några gånger. Det är verkligen att rekommendera, för man känner skillnaden i hästen dagen efter en omstoppning!

hm, jo, det är säkert det absolut bästa..;)
Men vill ändå *putta* lite...:bump: Ingen som har ngn erfarenhet av syntetsadlar (hoppsadlar), som kan rekommendera nån? :confused: Nämnde Horse Saver förut, nån som provat?

sök på gamla trådar om horsesaver. jag har haft äldsta, dock i nyskick, griffin hoppsadel helt i plast och en wintec, är mest nöjd med griffinsadeln när den passade hästen, nu ligger den och väntar på att unghästen ska ridas in och ev. att den ska passa. annars blir den till salu stackarn. haha. annars sök på gamla trådar om wintec, griffin, horsesaver, det finns nästintill oändligt många såna

OK, jo jag har kollat upp andra trådar, men ingen verkar liksom säga vad som är bra/dåligt... egna erfarenheter osv... å det va ju det ja ville ha;)

*putteli putt putt* .... ingen som har ngt bra att komma med?! /TK:banana:

Pja, jag har haft en HorseSaver.

Jag tyckte halvbra om den. Inte världens bästa sadel, men väl fungerande.
Hyfsat stabil sadel, hyfsat bra kvalitet (jag hade den två år ungefär, användes dagligen - såg som ny ut när jag sålde den), men inte särskilt skön att rida i.

Jag skulle inte köpa en HorseSaver igen, utan hellre isåfall en Griffin eller Wintec. Dessa känns mer genuina på något sätt, dessutom är iaf Griffin BETYDLIGT skönare att sitta i.

Okej... nån som har fler åsikter?? Funderar på Hi-Lite... tror jag det hette:angel: ? *putt*

Hi-Lite och HorseSaver är samma sadel.

Likaså Olympic (syntetversionen) och Norton är exakt samma sadel.

Det är allt en smaksak vad som är skönt att sitta i. Om man inte gillar breda sadlar så är en Griffin hemsk att sitta i. (för mig är den det) Man måste helt enkelt prova själv och känna hur det känns. smaken är så olika.

Nu är Horse Savern provad ett par gånger. Den är rätt plastig tycker jag men jag blev förvånad över hur skön den var att sitta i. Jag brukar tycka de flesta sadlar är väldigt hårda, men den här var mjuk och behaglig. Mina långa ben fick plats och den var en mycket trevligare upplevelse än jag hade trott innan.

Liknande trådar

Utrustning Vet att det någonstans funnits en tråd med folk som har små ponnyer (kat A-B) som lagt upp kort och tipsat om utrustning och sånt...
Svar
19
· Visningar
4 004
Senast: Barrel
·
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 559
Senast: lady_vip
·
T
Utrustning har en gold medal flatback( osäker på modellen) till min ena häst som ja har när ja rider och tränar. men funderar på att köpa en lite... 2
Svar
24
· Visningar
2 508
Senast: Martina_m
·
Utrustning Hur är dom i bommen? Har en häst som jag letar hoppsadel till men han behöver en ganska rak vid sadel. I dagsläget har han en...
Svar
0
· Visningar
995
Senast: bambi82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur