Syretabletter till fiskar

Sv: Syretabletter till fiskar

Vart har du fått detta ifrån...? Kan knappast stämma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Syretabletter till fiskar

Det värsta är att det får man, man får ha guldfiskar i skål enligt lagen (heja djurskyddsmyndigheten!!) men inga andra fiskar... vilket är en helt bisarr bestämmelse eftersom just guldfiskar är otroligt syrekrävande för sin storlek och smutsar ner något ofantligt! Samt att de blir, som någon sa stora som grapefrukter som vuxna!

Från djurskyddslagen DFS 2005:8
Saknr L 80:

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

4 § Minst en sida av ett akvarium ska vara insynsskyddad om inte akvarietsinredning ger fiskarna ett motsvarande skydd.

Utrymmen
5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

Allmänna råd till 13 kap. 5 §
Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt
anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla
fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk,
som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga
i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

Inredning och bottenmaterial
6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar det som finns i varje fiskarts naturliga miljö. Fiskar som i vilt tillstånd söker skydd bland föremål eller i bottnen ska ha tillgång till gömslen i akvariet.

Första stycket gäller inte vid sådan tillfällig fiskhållning som kräver särskilt god hygien, såsom karantän, lekförsök och yngeluppfödning.

Allmänna råd till 13 kap. 6 §
Gömslen bör bestå av tegelrör, krukskärvor, stengrottor eller dylikt,
eller, för fiskar som gräver ned sig, en grävbar och mjuk botten.

Vattenkvalitet
7 § Vattnets beskaffenhet, såsom pH-värde, salthalt m.m., ska vara anpassat till respektive fiskart. Plötsliga förändringar av vattnets beskaffenhet ska undvikas om inte fiskarten är särskilt anpassad till sådana förändringar.

8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.


Det finns alltså inget som säger att guldfiskar skulle vara undantagna denna lag, så ja, heja djurskyddsmyndigheten :smirk: ;)
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Bra, då slapp jag leta:-)

Gulddfiskar är alltså inte undantagna, men många zooaffärer SÄGER att de fungerar, mest av gammal vana.
 
Sv: Syretabletter till fiskar

haha, jag letade som en idiot! visste ju att jag sett det förut någonstans :D
 
Sv: Syretabletter till fiskar

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4 – 8 §§ är uppfyllda.

Vet du om det finns någon tabell för de olika fiskarterna över detta? För detta säger ju egentligen bara att "du måste ha ett tillräckligt stort akvarium" inte något om kupan som sådan...
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar...? Lagen säger att du inte får har ett klotformat akvarium sålänge du inte uppfyller resten av kraven, vilket enligt mitt tycke kan ses som omöjligt. Lagen gäller alla fiskarter.
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Det är bara det att jag hört att det gjorts olagligt att hålla fiskar i runda behållare... en tämligen ny bestämmelse, men jag kan ha fel! :D
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Ja, det är olagligt med runda behållare ja ;) det är ju det jag försöker säga! tror det är från förra året.
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Nej, bestämmelsen har funnits längre än så. Kommer inte ihåg exakt hur många år, men några är det iaf.
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Hur ofta byter du vatten i skålen?
Och då menar jag inte fylla på när det dunstat tillräckligt mycket så det syns på vattenytan.
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Jag har också en skål med två guldfiskar i mitt rum. Har du provat en syresten? För det har jag och det funkar kanon. :D

//Diana
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Är du medveten om att det inte är lagligt?
 
Sv: Syretabletter till fiskar

:rofl:
Herregud, det är ju det jag sagt hela tiden! har ju till och med kopierat djurskyddslagen där detta står ju :D
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Bra, och du är förhoppnignsvis även medveten om att det antagligen inte är ett dugg hälsosamt för dina fiskar? ;)
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Bara för att de lever behöver väl inte det betyda att de mår bra...? :smirk: Fiskar är också djur.
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Ne det sa jag inte heller, men man ser när en fick mår dåligt, jag gör det i alla fall. Eller hur vet du att en fisk inte mår speciellt bra?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: Mauen
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 422
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 054
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp