Syretabletter till fiskar

Sv: Syretabletter till fiskar

Min erfarenhet är att de flesta inte gör det. Om man ska tro på 99% av mina kunder så uppvisar deras fiskar bara två hälsostadier, och det är "mår jättebra" ---> "Stendöd/ alt. försvunnen".

De flesta ser inte tecknen på sjukdom förrän det är för sent, och i många fall har det då gått för långt. Därför försöker jag alltid hålla mina fiskar i optimala förhållanden, just för att inte plötsligt sitta med ett oåterkalleligt problem på halsen.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Sv: Syretabletter till fiskar

Folk verkar ha svårt att svara på din fråga om syretabletter, vilket jag också undrar hur dom funkar. Dom som svarar verkar mest gnälla om hur synd det är om fiskar... ffs det är fiskar sluta gnäll. Jag förstår inte ens varför det finns en lag hur man ska behhandla en fisk. Det är en FISK!!!!
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Så vi borde sluta ha lagar som skyddar djur bara för att det är ett djur? Nu är tråden gammal men att låta ett djur ha ständig syrebrist...Nejtack!
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Tycker vi kan slänga ner dig i en liten skål utan syre. Du har ju ändå inte tillräckligt med empati för att tillföra omvärlden nånting.
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Tror nog mer att det är någon som gogglat på syretabletter, kom hit och verkar tagit det som en förelämpning att vi tycker fiskar ska ha det bra :s
 
Sv: Syretabletter till fiskar

Folk verkar ha svårt att svara på din fråga om syretabletter, vilket jag också undrar hur dom funkar. Dom som svarar verkar mest gnälla om hur synd det är om fiskar... ffs det är fiskar sluta gnäll. Jag förstår inte ens varför det finns en lag hur man ska behhandla en fisk. Det är en FISK!!!!

Det var ju en uråldrig tråd, men...
Om det nu är så att det 'bara' är fiskar (dvs spelar ingen roll om de lider eller har det dåligt tydligen), varför undrar du då själv över syretabletterna?
Dina eventuella stackars fiskar behöver väl inte såna ändå?
De är ju bara fiskar.

*skakar på huvudet*

Jag hoppas det är någon med lite mycket fritid så här innan skolstart bara, man kan väl inte resonera på det viset på riktigt?
 
Hej vet att tråden är gammal, men har haft ”Fiskskål” i många år. Mina 2 gullisar fick syretabletter,och de växte å mådde tydligen bra. Till slut uppkom en spricka i skålen. Så jag gick till djuraffären för att köpa en ny. Fick mig då en rejäl utskällning,och blev anklagad för djurplågeri! Var ju då tvungen att fråga vad de tyckte jag skulle göra av mina fiskar!! Hör å häpna tyckte de det var bäst att spola ner dem!!🙈Detta var många många år sen, djuraffären är nerlagd🤨
 
Jag har en 10-liters skål med två "svarta guldfiskar", vet inte vad sorten heter.
Eftersom man inte kan ha nån syrepump i skålen så har jag i syretabletter och nu funderar jag på om det kanske inte fungerar... hur märker man om fiskarna får för lite syre?
Eftersom flera andra redan grävtupp denna gamla tråd, kan jag hänvisa till Jordbruksverket...

"Grundregeln är att du inte får hålla fiskar i klotformade akvarier. Anledningen är att det är svårt att uppfylla fiskarnas krav på volym, syresättning och inredning i dessa. ... I ett klotformigt akvarium blir vattenytan för liten för att syresättningen ska fungera naturligt och därför uppstår lätt syrebrist i vattnet."

https://jordbruksverket.se/djur/ovr...vattenlevande-djur-for-sallskap-eller-prydnad
 
Det verkar ha blivit jättetrendigt med klotformade akvarier. Och med nån sorts ledbelysning. Verkar enbart vara nån sorts inredningsdetalj
 
Sv: Syretabletter till fiskar



Nej det är jag inte. Tycker inte att de verkar lida speciellt mkt av det.

//Diana
Det är ofta svårt att veta om fiskarna mår dåligt innan de är uppenbart sjuka. Människor har som regel väldigt svårt att ”läsa” fiskar eftersom de är så väldigt olika oss.

Därför krävs det lite extra engagemang att läsa på så man verkligen gör så mycket man kan för att de ska må bra.
 
Det verkar ha blivit jättetrendigt med klotformade akvarier. Och med nån sorts ledbelysning. Verkar enbart vara nån sorts inredningsdetalj

Jag måste säga att klotformade kar har jag inte sett bilder på här i Sverige... Men däremot höga cylinderformade... med fiskar som exempelvis scalarer och diskusar... :(

Men utomlands har jag förstått att det är trendigt att ha så små klotformade och cylinderformade akvarier med så mycket fisk i som möjligt....
 
Det är ofta svårt att veta om fiskarna mår dåligt innan de är uppenbart sjuka. Människor har som regel väldigt svårt att ”läsa” fiskar eftersom de är så väldigt olika oss.

Därför krävs det lite extra engagemang att läsa på så man verkligen gör så mycket man kan för att de ska må bra.
Detta bör man verkligen ha med sig! Det krävs att man läser på ordentligt, observerar kritiskt, är ödmjuk och tar till sig av erfarna akvaristers kunskap för att lära sig det där. Vissa arter är jättesvåra att bedömma allmäntillståndet på, det finns så många olika sätt de skvallrar om missnöje och det kan skilja sig väldigt från art till art.

Tog t.ex lång tid för mig att kunna bedömma hullet på större plecos och ibland kan jag fortfarande bli osäker trots 18 år med de arterna. Har sett så många som är riktigt utmärglade och hämmade i tillväxten medan ägarna inte har en susning om hur illa det är med deras fiskar. :(
 
Hos vanligt folk som vill ha nåd djur men inte egentligen är intresserade. Min mana bror köpte ett. Ledbelysning en byter färg hela tiden. Enormt hemskt
Ursh. Jag fattar inte varför man prompt ska ha fiskar i sådana där små "akvarium"... De är jättefina med bara växter i, behövs liksom inget levande djur för att det ska bli en fin inredningsdetalj:
7b2ac0cddad26b31c36d07e8fe429adc.jpg


Och vill man ha ngt blinkande spektakel kan man väl köpa ngt sånt här istället?

20220103_225317.jpg


Fick denna i julklapp 🤣 pga att jag velat ha ett manetakvarium länge, men samtidigt känner att det är för omständligt med saltvatten och manetmatning så har aldrig kommit till skott. Så tills dess får jag hålla till goda med denna! :p
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: Mauen
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 426
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 055
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp