Jag tycker nog att den var ok. Det är drama, inte dokumentär, det är svenskt och det är en miljö alla kan relatera till. Jag kan tycka att många accepterar så mycket amerikanskt skit, men så snart någon gör en svensk satsning sitter Jante prydligt på första parkett. Hade produktionen varit amerikansk hade dissa-kören bara viskat.
Har inte sett den här men ... Jag hör till dem som oftast tycker att svenskt drama är kass. Skådespeleriet suger pung. MEN: ibland undrar jag om jag inte till stor del grundar det på - språket. Yxig dialog som låter innantill genomskådar jag direkt på svenska, men kanske inte alls på engelska eller danska. Om de var mina modersmål skulle jag kanske tycka det lät kass då också.

Imorgon börjar tydligen en ny svensk serie (det bör vara på SVT) som min tidnings recensent gav en femma! Så den kanske faktiskt är något.
 
Ja, precis. Språket. Vi har generellt svårt för drama på vårt eget modersmål såtillvida det inte är lyteskomik där vi går igång på alla skojsiga dialekter som vi gärna idiotförklarar folk med. Jag gör det också - så jag är inte bättre än någon annan. Men däremot kan jag med ett öga faktiskt se om det är en bra produktion och här tycker jag att det var toppklass, bra regi, bra kamera, bra klippning,bra ljus, bra övergångar och bra skådisar (även om det fanns sämre också). Och som sagt - det är drama. Inte dokumentär.
 
@honung Jag funderar på vilka svenska produktioner jag gillat utöver Bron, som ju är dansk-svensk.

Men Graven var väl helsvensk? Den var galet bra, såg den två gånger. Första gången jag gillat Kjell Bergqvist. Manus var bra, rollbesättningen var bra, skådespeleriet var bra och allting var mycket snyggt.
 
Jag gillar också Bron, men har liiiite problem med dialogerna ibland. Saga är en fantastisk karaktär som dock fixar det här med den kantiga svenska dialogen.

Graven har jag inte sett. Skärgårdsdoktorn som ju är en riktigt hal såpa tyckte jag kändes bekväm rent dialogmässigt. I övrigt tittar jag sällan på svenskt drama, annat än komedi som typ kenny Starfighter och vissa svenska filmproduktioner.
 
Själv har jag bidragit till att höja kvalitén avsevärt i tysk filmproduktion! Nej, era snuskpellar - inte tysk porr utan ren sliskig såpa - Inga Lindström minsann, där jag nu är inskriven i tysk statist-filmrullehistoria. Jag är i braaaanchen liksom...:rofl:
 
@honung Jag funderar på vilka svenska produktioner jag gillat utöver Bron, som ju är dansk-svensk.

Men Graven var väl helsvensk? Den var galet bra, såg den två gånger. Första gången jag gillat Kjell Bergqvist. Manus var bra, rollbesättningen var bra, skådespeleriet var bra och allting var mycket snyggt.

Bron är halvsvensk. Raskens är en bra serie. Tusenbröder tyckte jag var fenomenal. Torka aldrig tårar utan handskar var mycket bra. Det nya landet, utmärkt produktion. 30 grader i februari, välgjord men lite för mörk för mig. Tycker det gjorts mycket bra genom åren.
 
Bron är halvsvensk. Raskens är en bra serie. Tusenbröder tyckte jag var fenomenal. Torka aldrig tårar utan handskar var mycket bra. Det nya landet, utmärkt produktion. 30 grader i februari, välgjord men lite för mörk för mig. Tycker det gjorts mycket bra genom åren.
Ja, Bron är halvsvensk, det skrev jag ju.

Torka aldrig tårar gillade jag. Och även första säsongen av 30 grader, även om jag fick kämpa en hel del med skådespeleriet där. Andra säsongen hade jag för mycket sjukdoms- och dödsångest för att klara.
 
Trovärdigheten var mindre viktig för mig i det här fallet, även om jag älskade Cityakuten och att den var ganska trovärdig medicinskt etc.

Men den usla dramaturgin! Här ska man i första scenen visa hierarkin på ett sjukhus. Den snälla syrran och den elaka läkaren. Då ska läkaren tvunget göras genomgående otrevlig på en nivå som är ytterst ovanlig. Man hade kunnat ha inslag av artighet och trevlighet och göra otrevligheten mer subtil och därmed kännbar för oss tittare. Men vi fördummas som om vi inte skulle kunna uppfatta det. Usch.

Ja, det där fördummandet har jag något emot i teveserier generellt. Hade gått att få fram hierarkier mer subtilt och därmed snyggare.
 
Är vi som jobbar inom vården mer känsliga när våra yrken dramatiseras här i Sverige? Till skillnad från t.ex. poliser? Eller är kriminalserierna redan så verklighetsfrånvända och det här ändå försöker få till det så pass realistiskt att vi retar oss på att det inte når hela vägen fram?
 
Bron är halvsvensk. Raskens är en bra serie. Tusenbröder tyckte jag var fenomenal. Torka aldrig tårar utan handskar var mycket bra. Det nya landet, utmärkt produktion. 30 grader i februari, välgjord men lite för mörk för mig. Tycker det gjorts mycket bra genom åren.

30 grader i februari var underbar! En av ytterst få svenska serier där dialogen inte blir styltig, tycker jag.
 
Jag trodde Syrror var en realityserie och blev så besviken på att det var en vanlig dramaserie.
Sen förstod jag inte riktigt varför läkaren var tänkt att vara så otroligt trångsynt (ung dessutom, nu på läkarlinjen tas det ju upp att man ska minska hiarkierna mellan vårdpersonalen och arbeta mer i team) och att sjuksyrran slutade avsnittet med att ta betalt för sex?
 
Har sett en del av första avsnittet
Men jag undrar seriöst om syftet är att framställa syrrorna som så trevliga medan läkarna är otrevliga? Kirurgens beteende under en operation tyckte jag också var märkligt- prata om att det luktar illa och tjockis?
Generellt tycker jag inte det var bra karaktärer dvs skittrist när någon ska vara god och någon ond
 
Jag måste dock säga att jag tyckte det var oväntat att en av syrrorna sålde sex. Det hade jag inte väntat mig att det skulle finnas med
 
Yxig dialog som låter innantill genomskådar jag direkt på svenska, men kanske inte alls på engelska eller danska. Om de var mina modersmål skulle jag kanske tycka det lät kass då också.
Ja, jag tror att det snarare handlar om det än nån sorts typiskt svensk jantelag faktiskt. Jag menar, varenda spanjor jag känner tycker att spanska filmer och serier (förutom Almodóvar såklart) är pinsamt jättedåliga. Själv älskar jag en spansk serie som min man vägrar titta på med motiveringen "ingen pratar sådär, det låter så jävla forcerat". Jag hör ju inte alls det faktiskt, för mig låter det som helt okej dialog.
 
Jag tror också att en uppfattar dialogen som lite "töntig" på svenska.
På engelska accepterar en språket på ett annat sätt.
Det är lite som kärleksballader på svenska, dom får ofta (om texten inte är riktigt bra) lätt en töntig dansbandskänsla, samma text på engelska låter inte alls så fånigt och tillgjort.
 
Jag tyckte att det var ganska underhållande, även om jag blev lite full i skratt åt MacGyver-scenen i helikoptern. Pratade med en vän som är läkare och har jobbat mycket på just akutmottagningar och hen tyckte att visst, det är en hel del som är orealistiskt på gränsen till absurt men det är tv, what's new?

Läste även i tidningen i helgen (men tidningen var nog ifrån premiärdagen, var det onsdag kanske?) att de (produktionsbolaget, inte GöteborgsPosten) hade gjort en förhandsvisning för sjuksköterskor på Bergakungen i Göteborg och fått ett generellt positivt gensvar.

Jag lär fortsätta titta, om än inte sitta bänkad exakt när det sänds, och jag tycker att det är roligt att Gunilla från Vita Lögner är tillbaks på akutmottagningen! (Nu när jag tänker på det, hette inte hennes rollfigur Gunilla PERSSON i Vita Lögner, på tal om absurditeter i tv? ;))
 
Jag läste det här idag. Sjuksköterskeföreningen protesterar: http://www.gp.se/nöje/massiv-kritik-mot-tv-serien-syrror-1.3894924

Och jag känner bara Men lägg av, det är drama, för bövelen. Inte dokumentärt. Det finns ju en massa typ En dag på akuten-reality på diverse kanaler, det är väl bättre att titta på det då.

Om min bransch blev drama skulle jag förmodligen titta på första avsnittet, och sen bestämma mig för om jag stod ut med alla knasiga överdrifter eller inte. Men protestera? Knappast. Däremot tittar jag gärna på utländska sådana filmer och serier, för det ger en inblick i hur man jobbar i min bransch i andra länder. Då har jag överseende med överdrifterna.
 
Jag läste det här idag. Sjuksköterskeföreningen protesterar: http://www.gp.se/nöje/massiv-kritik-mot-tv-serien-syrror-1.3894924

Och jag känner bara Men lägg av, det är drama, för bövelen. Inte dokumentärt. Det finns ju en massa typ En dag på akuten-reality på diverse kanaler, det är väl bättre att titta på det då.

Om min bransch blev drama skulle jag förmodligen titta på första avsnittet, och sen bestämma mig för om jag stod ut med alla knasiga överdrifter eller inte. Men protestera? Knappast. Däremot tittar jag gärna på utländska sådana filmer och serier, för det ger en inblick i hur man jobbar i min bransch i andra länder. Då har jag överseende med överdrifterna.

Tar ditt inlägg men försöker mig på en reflektion över protester från yrkes-håll.-
Och nej, jag har inte sett avsnittet men hört en del utlåtanden.

Kanske det är så att reaktionerna kommer för att
1. Det finns väldigt många sjuksköterskor i Sverige.
2. Det är en väldigt pressad yrkesgrupp, som gör enorma insatser under usla förutsättningar och
3. Man visar upp en väldigt schablonmässig bild som inte alls stämmer med den föga glamourösa verkligheten

(och jo, det är verkligen intressant med temat "alla läkare är otrevliga, alla sjuksköterskor är jättetrevliga supermänniskor" för det är en bild som stämmer ganska väl med mediaopinionen i Sverige där det är lite "inne" att kritisera sjukvården i allmänhet, läkarna i synnerhet, samtidigt som man sympatiserar lite med de underbetalda sjuksköterskorna)

Japp, sjuksköterskor är grovt underskattade och överutnyttjade av arbetsgivarna på väldigt många arbetsplatser.

Nej, för att nappa på jämförelsen med deckare, deckarserier är antagligen inte så mycket mer verklighetsnära.
Och man kan misstänka att riktiga poliser sällan tittar på deckarserier - om de inte är välgjorda.

Och sjukvårdspersonal skulle antagligen kunna titta på välgjorda, icke schablomnässiga sjukvårdsserier.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 953
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
808
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
575
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp