Bukefalos 28 år!

Sysslolös?

Pigalle

Trådstartare
Hur är ni när det kommer till sysslolöshet? Alltid nåt projekt på gång? Blir ni rastlösa av inte ha något att göra någon dag? Om man jobbar går det ju en hel del energi där men vid semester och ledighet finns det kanske mer tid :)
 
Sv: Sysslolös?

Vissa dagar tar jag mig inte ens upp ur soffan...
Men jag jobbar heltid och när jag någon helg har en dag utan något inplanerat (händer sällan) så tänker jag att jag förtjänar en sån dag :p
 
Sv: Sysslolös?

:o

Jag har svårt att göra ingenting. Skäms en smula om jag går och drar benen efter mig en dag.Har svårt att titta på film tex - tycker att det går åt för mycket tid. Ligga och sola har jag aldrig klarat.

Sen är jag inte så förfärligt effektiv så även om jag gör saker hela tiden blir det inte så mycket gjort - speciellt om jag är trött. Min skröppliga kropp klarar inte långa pass heller.

Jag jobbar på det, fortfarande efter så många år. Vet ju att det hänger samman med min fars bistra "den som inte arbetar ska inte äta, inte ens dricka rent vatten".

(månadens erkännande...:( )
 
Sv: Sysslolös?

Klättrar på väggarna ganska snabbt om jag är sysslolös. Hittar alltid något att göra.
Jag _vill_ verkligen bara kasta mig i soffan och glo på TV, men tröttnar efter ett par minuter bara, tar upp datorn och sitter och surfar och lär mig om något nytt medan TVn går i bakgrunden...
Jag har tagit upp träningen på allvar igen rätt så nyligen, mest för att döda tid...
 
Sv: Sysslolös?

Min hjärna är lite jobbig, den hittar alltid på något nytt projekt som jag kan ägna mig åt. På ett sätt är det skönt - jag har aldrig förstått personer som tycker att det är "tråkigt att vara lediga" eller "inte kan hitta på något att göra" (eller rättare sagt, jag förstår personerna och jag respekterar dem verkligen, jag tycker inte att det är något fel med att känna så, men jag själv har aldrig känt så).

Jag har alltid något att göra - men det är inte bara positivt. Oftast kan jag få för mig att jag måste göra klart något projekt och blir jättestressad över att jag ska göra det - till och med så att jag får svårt att sova - när det egentligen bara är ett egenpåhittat projekt som faktiskt inte ens behöver göras.
 
Sv: Sysslolös?

Jag är jättedålig på att vara ledig, men det är bara för att har jag väl hamnat i ryggläge så kan det gå veckor innan jag liksom kommer på benen igen :crazy:. Ett par dagar går bra, men längre tid är ett no go. Försöker därför begränsa mina lediga perioder, eller åtminstone sprida ut dem i små doser. Borde ha sommarlov nu, men har istället gått igång med mitt exjobb (vilket ändå bara är superroligt ;)). Tar bara ledigt de dagar som jag vet att jag har annat att göra, annars hamnar jag i den onda cirkeln av bensinbrist :D.
 
Sv: Sysslolös?

Hur är ni när det kommer till sysslolöshet? Alltid nåt projekt på gång? Blir ni rastlösa av inte ha något att göra någon dag? Om man jobbar går det ju en hel del energi där men vid semester och ledighet finns det kanske mer tid :)

Sysslolös är jag aldrig, för det finns alltid att göra, men det är inte alltid jag har lust eller ork att göra det jag borde. Jag har alltid fler projekt i luften än det är rimligt att hinna med. Under en ledig dag brukar jag hålla på med något av dem (eller helst start ett nytt som verkar roligare, vilket leder till att jag snart har ett halvfärdigt projekt till).

Har också behov av att slappa, kolla på film eller sitta och häcka vid datorn. Det tycker jag är helt legitimt. På semestern ägnar vi gärna några veckor åt kroppsarbete här hemma och tar det lugnt på kvällarna. Det rensar skallen och man blir trött på ett skönt sätt. När jag jobbar har jag inte ork att göra så mycket på kvällen mer än gå ut med hundarna och glo på bildskärmen och förhoppningsvis laga någon mat.
 
Sv: Sysslolös?

Kul att läsa det som skrivits hittills^^

Känner igen mig lite i Castle_bars svar. Kan bli stressad över att få saker klara!
Just nu härjar jag om att få påbörja putsning och tvätt av en gammal murstock i gamla delen av huset.
Problemet är att det står en ful 90-tals kakelugn i vägen. Toppen av den har kommit ut men schabraket är svetsat i delar och fylld med tung "sten".
Har huvudbry om hur den ska tas ut/slås sönder på bästa sättO_o

Sen ska väggarna i det rummet vitmålas (orange färg nu) men det blir efter kakelugnseländet och murstocken är färdiga.

Känner mig stressad trots semester nu:(
 
Sv: Sysslolös?

Sysslolös är jag aldrig, för det finns alltid att göra, men det är inte alltid jag har lust eller ork att göra det jag borde. Jag har alltid fler projekt i luften än det är rimligt att hinna med. Under en ledig dag brukar jag hålla på med något av dem (eller helst start ett nytt som verkar roligare, vilket leder till att jag snart har ett halvfärdigt projekt till).

Har också behov av att slappa, kolla på film eller sitta och häcka vid datorn. Det tycker jag är helt legitimt. På semestern ägnar vi gärna några veckor åt kroppsarbete här hemma och tar det lugnt på kvällarna. Det rensar skallen och man blir trött på ett skönt sätt. När jag jobbar har jag inte ork att göra så mycket på kvällen mer än gå ut med hundarna och glo på bildskärmen och förhoppningsvis laga någon mat.

Sådär ungefär har jag det också... det FINNS alltid flera projekt att jobba på, och det trivs jag också med. Men man får lyssna när kroppen eller knoppen ibland säger "nä, jag pallar inte mer nu" och då känner jag mig ganska förtjänt av att bara sitta inne och glo på film eller göra ingenting en helg, eller så lång tid som behövs. Men jag har jättesvårt att tidigare än så avsätta tid för att till exempel ligga och sola, när jag egentligen vill hålla på och greja med något. Har man en levnadsstandard som man kan finna sig i, så är det nästintill inga projekt som har ett bäst-före-datum, även om det alltid är skönt att bli klar med något.
 
Sv: Sysslolös?

Allting har en invänjningsperiod. Jag är långtidssjukskriven och har blivit väldigt passiviserad, apatisk och skygg. Kan utan problem stanna hemma dagar i sträck utan att lämna lägenheten, och bara sova eller kolla på film.

Att vara i det tillståndet hade jag aldrig i mina värsta mardrömmar kunnat tro, då jag bara för ett par år sen pluggade heltid, jobbade deltid och hade medryttarhäst fyra dagar i veckan.

När jag jobbade heltid kom jag upp i varv och gjorde massor med saker efter jobbet, som en duracellkanin. Blev galen av att inte göra något när jag var ledig.

Jag tror inte att någon mår bra av sysslolöshet, även på semestern. Jag mår pissdåligt av min apati, och längtar efter att komma igång med arbetsträning så att jag kan bli människa igen.
 
Sv: Sysslolös?

Inga problem att vara sysslolös, gillar det! svårt snarare att hitta tillräckligt med tid till det :)
Läsa, rita, se på film, sy, promenera, träna, mycket att klämma in på sysslolösa tiden som finns!
 
Sv: Sysslolös?

Jag är nog tvärtemot de flesta, då. Trivs alldeles utmärkt utan att ha några projekt - jag tror inte ens att jag någonsin haft ett sådant, utanför jobb/skola vet jag liksom inte vad det skulle vara eftersom jag är totalt ohändig och okunnig och absolut inte skulle kunna t.ex. fixa något hemma. Jag gillar allt jag kan göra som "sysslolös". Teckna, pyssla i 3ds Max, spela TV-spel, resa, se på serier, pyssla med djuren, lägga en dag på att göra ett litet hemma-SPA, snacka skit med folk på FB. Det finns snarare för mycket givande och för lite tid.

Jag skulle vara en perfekt hemmafru eller mångmiljonär via Lotto eller något, hade kunnat lalla hemma och njuta av friheten och mina intressen resten av livet.
 
Sv: Sysslolös?

Jag jobbar heltid, har gård, tre hundar och fyra ponnyer. Om sysslolöshet skulle uppstå (haha) så läser jag gärna eller kollar ikapp någon bra serie.
 
Sv: Sysslolös?

Jag älskar att göra ingenting. Eller, det jag kallar "ingenting" är typ se på film, serier, läsa en bra bok osv. Slappa helt enkelt.
Det gör jag mer än gärna. Måste få slappa lite då och då, annars mår jag inte alls bra..

Har väldigt sällan projekt på gång. Har nog med det jag pysslar med i vanliga fall.
 
Sv: Sysslolös?

Precis så är jag också. Därför brukar jag inte ha nån längre sommarsemester utan inbokade saker, däremot mår jag bra av att vara ledig på vintern när det faktiskt känns ok att ta det rejält lugnt någon vecka och mest ligga inne och läsa böcker och dricka glögg :p.

Märkligt nog är jag extremt effektiv när jag har mkt att göra, men totalt oproduktiv när jag har mycket tid.

Nu är det med heltidsjobb och häst ganska sällan jag inte har långa dagar, och det passar mig.
 
Sv: Sysslolös?

Jag har typ alltid någonting att göra och jag har oerhört lätt att skaffa mig saker att göra. Idag blev jag plötsligt ledig från jobbet, fick reda på det 06.30, och helt plötsligt fick jag en massa ledig tid. Hade ju ingenting inplanerat eftersom jag hade planerat att jobba.

Men det finns alltid saker att göra. Jag stod på parkeringen på jobbet när chefen ringde (jag börjar kl 06.30) så jag var ju ändå uppe. Så en kollega/barndomsvän till mig åkte till Biltema och handlade lite grejer vi behövde. Så innan kl 08.00 imorse hade jag bytt torkarblad på bilen, rensat bland vinterkläderna och kört ner det som ska vara kvar i vacuumpåsar, ätit frukost och städat ur bilen.

Nu ska jag ta tag i lägenheten och sen ska jag plugga lite skatterätt innan alla mina kompisar vaknar så vi kan hitta på någonting. :)
 
Sv: Sysslolös?

Märkligt nog är jag extremt effektiv när jag har mkt att göra, men totalt oproduktiv när jag har mycket tid.

Så är det för mig också! Med det lilla problemet att jag har en del sjukdomr i bagaget och har bränt ut mig ordentligt en gång för några år sedan, vilket jag fortfarande lider av sviterna för. Så jag får och kan inte arbeta så hårt som jag vill och aboslut inte med flera saker på en gång (plugg och extraarbete till exempel) :(. Balans är svårt tydligen!
 
Sv: Sysslolös?

Jag är ganska rastlös av mig.
Med hundar, hästar, båtar, motorcyklar, ett hem som renoveras ja då finns det alltid att göra oavsett om man vill eller ej.
Men visst ibland tar jag och sambon en dag och gör ingenting men det är väldigt sällan.
Oftast hittar vi ju på något roligt på den dagen :)
 
Sv: Sysslolös?

Hur är ni när det kommer till sysslolöshet? Alltid nåt projekt på gång? Blir ni rastlösa av inte ha något att göra någon dag? Om man jobbar går det ju en hel del energi där men vid semester och ledighet finns det kanske mer tid :)

Verkligen inte, det är ju underbart att ha en hel dag då man är ledig, oftast finns det ju ärenden att fixa och hushållsarbete som måste göras. En dag då man bara kan göra vad man har lust med är superlyxigt! Vad man rent konkret gör en sån dag beror väl på dagsform, man kanske tar det lugnt på soffan, eller åker på utflykt, eller tar tag i nåt hemma som behöver göras. Det är ju hela charmen med en ledig dag, att det inte finns nåt man måste göra, utan bara sånt man har lust med just då.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 762
Senast: MML
·
Tjatter Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 357
Senast: Pinus
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 679
Senast: cewe
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 920
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp