Systemkamera

Ava22

Trådstartare
Jag vill gärna ha en, MEN jag är en total nybörjare när det gäller systemkameror öht. Vanlig digitalkamera har jag, men jag skulle vilja ha nått bättre till resor, till att ta bilder på mina syskonbarn mm.
Men det finns ju hur många som helst på marknaden och jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Jag tänker inte springa iväg och köpa nån imorgon utan det blir nog kanske nån gång i vår. Ni som har koll på kamerorna, vad ska jag tänka på, kanske nån speciell modell ni kan tipsa om?
Det enda kravet jag har är, relativt enkel att komma igång med. En bra nybörjarkamera mao.

Sv: Systemkamera

Vi har en Nikon D3000. Den är väldigt ny och jag har inte lärt mig den än men när vi köpte den så fick vi höra att det var en bra nybörjarkamera. Nöjd hittills iallafall :)

Systers pojkvän har en Nikon, och det känns som att en Canon eller Nikon är bland de bästa när det gäller att hitta saker till. Har kikat lite på Nikon d40 och d60. Men det verkar som de gått upp i pris?
Har kollat runt lite halvt sådära i ca 1 år, och d60 var lite billigare då än nu, konstigt nog.

Vad kostade er? Vad fick ni med?

Den kostade 6500, men då på rea.. Normalpris för kameran med ett 18-55mm objektiv är runt 7500..

Jag tror den kostar typ 4500. Vi fick vår i julklapp så jag vet inte riktigt exakt.
Men det ingick ett 18-55 mm objektiv och en komma-igång-kurs.

Om man läser tester osv så brukar den här kameran få väldigt bra betyg, just för att den är så prisvärd.

Senast ändrad:

Inte så jättefarligt pris då!

Jag vill inte lägga ut för många tusenlappar på en kamera när jag inte vet hur intresset håller i sig. Sen kan man ju bli så taggad att man vill ha nått bättre sen, men jag vill ha nått enklare och billigare till att börja med!
KANON att det ingick en fotokurs, min systers kille fick det med, och han tyckte det var användbart.

Replica:
Sjukt mycket pengar, synd att de inte är billigare. Men det är klart, man får ju vad man betalar för, en jättebra grej!

Jaa, det är mycket pengar.. Var mer intresserad av Canon EOS 1000D (som kostar runt 4500 inkl. objektiv) innan, men ändrade mig till 500 då den känns mer som en kamera att växa med så att säga.. 1000D är (som jag har förstått det) i samma klass som Nikon D3000.. Själv tyckte jag Canons kameror passade bättre i handen, kändes bekväma att hålla i och dessutom är menyerna väldigt lätta - även för en nybörjare - att förstå:)

Jag köpte begagnat på Bl**ket. Det blev en D70s + tillbehör och 2 objektiv, 1 Nikkor 50mm 1,8 och 1 Cosina 19-35mm F.3,5-4,5. Alltihop kom med posten idag och var i fint skick och fungerar klanderfritt än så länge. Säljaren var superseriös och ger mig även bra och användbara tips nu efteråt, guld värt för mig som verkligen är nybörjare!

Det är en djungel det här med Systemkameror och framförallt objektiv. Efter vad jag har läst mig till så är det mindre viktigt vad man har för kamerahus utan det är framförallt objektiven som är det viktiga för att få bra kvalité på bilderna. Dessvärre är det ju hiskeligt dyrt att köpa nytt så därför valde jag att titta begagnat för att kanske få tag i något lite bättre men för en billigare peng.

finns tusen nybörjarkameratrådar, ta och läs de till att börja med.

Det är bra att kunna köpa på blocket. Nackdelen är om man får tag på en oseriös säljare och det slutar med att man sitter med repade saker.
Men du hade ju tur! Skönt att det finns så seriös säljare som även hjälper till efter säljet!

Jag har förstått det som att objektiv till Canon och Nikon är "enklast" att få tag på, kanske de också är billigare med då än om man köper en ovanlig kamera? Jag gillar prisjakts hemsida, där man kan jämföra, folk har recensserat mm. Lättare att få lite översikt i djungeln.

Systers pojkvän har en Nikon, och det känns som att en Canon eller Nikon är bland de bästa när det gäller att hitta saker till. Har kikat lite på Nikon d40 och d60. Men det verkar som de gått upp i pris?
Har kollat runt lite halvt sådära i ca 1 år, och d60 var lite billigare då än nu, konstigt nog.

Vad kostade er? Vad fick ni med?

d40 och d60 är föregångarna till d3000 om jag förstått det rätt

hade rekomenderat nikon d40, den var min första systemkamera :)

Jag har bestämt mig för en Nikon D3000, men nu gäller det att hitta billigaste stället i stan som säljer dem :)

Nix, kopierade från cyberphoto.se

Autofokus eller ej?
D3000 har (liksom D60 & D5000) ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor t ex). Andra autofokusobjektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad. Däremot finns en inbyggd fokushjälp om man vill använda objektiv som saknar inbyggd AF-motor. Använder man Sigma-objektiv fungerar AF enbart med objektiv som har HSM-motor. Tamron har några med motor men Tokina har däremot nästan inga objektiv i dagsläget som ger AF

Det är bra att kunna köpa på blocket. Nackdelen är om man får tag på en oseriös säljare och det slutar med att man sitter med repade saker.

Blocket har en alldeles lysande tjänst som kallas Internetgirot. Där betalar köparen in pengar, säljaren vet att det finns pengar när h*n skickar grejerna, sedan får köparen titta på sakerna innan man godkänner köpet, först då får säljaren pengarna. Mycket mycket användbart!! Kostar en femtiolapp eller nåt, men det är det värt.

här är väl knappast det största bekymret.. ett större bekymmer är när okunniga (får vi anta av TS frågor och oförmåga att söka på forumet).. mycket enkelt att missa att kolla igenom om alla funktioner osv.. döda pixlar i sensor, autofokus osv.

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Lii
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 333
Senast: Sezziyanen
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är... 2
Svar
25
· Visningar
2 922
Senast: Raderad medlem 6459
·
IT & mobiler Har letat bland de många kameratrådarna som finns men inte funnit det jag sökte så bestämde mig för att göra ännu en kameratråd.. Jag... 2
Svar
34
· Visningar
3 481
Senast: pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur