Systemkamera

Hehe, det där med att släpa omkring på grejjerna känner jag börjar bli ett potentiellt problem. Tar ju gärna cykeln ut i skogen och lallar omkring, så kitet ska helst vara någorlunda släpbart :D

Hittade faktiskt just ett 70-300 objektiv begagnat i en lokal butik. Kanske börjar med det och så får det visa sig om jag behöver mer sen.
En sjysst kameraryggsäck är en bra grej, jag har en från crumpler som jag är jättenöjd med. En bra grej med den är att den har en "snabböppning" på framsidan (baksidan? Alltså delen som inte är mot ryggen!).
 
Ett objektivtips är att köpa begagnat från fotoaffär med garanti, då kan man få mycket för pengarna. Jag har Nikon D7500 med ett 80-200/2,8 (2,8 anger bländarstorleken, ju lägre siffra desto ljusstarkare) till hästsport vilket funkar jättebra. Fördelen med ljusstarka objektiv är dels att du kan ta skarpa bilder i sämre ljusförhållanden, dels att du får suddigare, krämigare bakgrundsoskärpa. Nackdelen är är de är större, tyngre och dyrare.

För landskap funkar det ofta helt ok med medföljande kitobjektiv t. ex. 18-55.
Jag har sett en del objektiv med ett intervall även för bländaren (tolkar jag det som) tex 28-200/ 2,8-5,6. Vad innebär det?
 
En sjysst kameraryggsäck är en bra grej, jag har en från crumpler som jag är jättenöjd med. En bra grej med den är att den har en "snabböppning" på framsidan (baksidan? Alltså delen som inte är mot ryggen!).
Hade en (ev optimistisk) idé om att kunna klämma ner det i min MTB-ryggsäck med vätskeblåsa... hehe får väl se om det går!
 
Jag har sett en del objektiv med ett intervall även för bländaren (tolkar jag det som) tex 28-200/ 2,8-5,6. Vad innebär det?
Vissa objektiv har variabel bländare, ofta t. ex. 4 i det mest utzoomade läget och 5,6 i det mest inzoomade. Bättre objektiv har ofta fast bländare, t. ex. 2,8 i hela zoomomfånget. I ditt exempel har du alltså 5,6 när du zoomar in till 200 mm. :)
 
  • Gilla
Reactions: tex
Jag har sett en del objektiv med ett intervall även för bländaren (tolkar jag det som) tex 28-200/ 2,8-5,6. Vad innebär det?
Enkelt förklarat. Ju mer du zoomar in desto sämre kommer ljuskänsligheten att bli. Beroende på väder och vind och kamerahus kan ett sådant här objektiv bli en belastning om man t.ex fotar fälttävlan där man ofta bara har ett fönster av en sekund eller två per ekipage. Men ett av mina favoritobjektiv är Canon 100-400 4.5-5.6 L IS ii som på 400mm alltså landar på diafragma 5.6.
Hade en (ev optimistisk) idé om att kunna klämma ner det i min MTB-ryggsäck med vätskeblåsa... hehe får väl se om det går!
När jag vill vara inkognito trycker jag ner ett proffshus och ett zoomobjektiv i lämpliga förvaringslösningar för kamerautrustning i en vanlig rygga 😆 🙈
 
Tänk på att du måste ha vaddering runt grejerna om du t ex har flera objektiv i väskan.
Måste och måste.. Det är säkert att rekommendera, men min erfarenhet är att grejorna håller för mycket mer än man tror. Om jag promenerar eller gör andra icke-skumpiga aktiviteter har jag prylarna löst i vanlig ryggsäck. :o Det enda jag lyckats döda hittills på 14 år var kameran som välte i kanot och hamnade i en å (objektivet funkar dock fortfarande).
 
Ah, ännu en parameter... två minneskort låter ju trevligt.

Men det låter i tråden som att jag ska ha crop och inte fullformat. Vad fotar du med din? :)

ja, den ska tydligen vara riktigt bra för att filma med också. Vilket iofs inte jag är intresserad av 😅

det är en fullformats kamera av vad jag förstått. (Har än så länge lite dålig koll på vad alltekniskt betyder)
Objektivet jag fick som råd att börja med och som jag köpte är ett Nikkor Z 24-70mm f/4 S

Har tyvärr som sagt inte fått tillfälle att verkligen testa ute ännu men det Lilla jag använt har den levererat bra även om jag bara testat auto än så länge 😏
Funkar bra med trådlösa överföringar osv direkt till både dator och till mobilen via en app som man också kan använda som avtryckare/självutlösare av vad jag förstått.
 
Måste och måste.. Det är säkert att rekommendera, men min erfarenhet är att grejorna håller för mycket mer än man tror. Om jag promenerar eller gör andra icke-skumpiga aktiviteter har jag prylarna löst i vanlig ryggsäck. :o Det enda jag lyckats döda hittills på 14 år var kameran som välte i kanot och hamnade i en å (objektivet funkar dock fortfarande).
Det är verkligen att rekommendera 😉

De flesta objektiv kommer med en förvaringslösning och för kamerahusen kan man hitta färdiga lösningar 🙃
 
ja, den ska tydligen vara riktigt bra för att filma med också. Vilket iofs inte jag är intresserad av 😅

det är en fullformats kamera av vad jag förstått. (Har än så länge lite dålig koll på vad alltekniskt betyder)
Objektivet jag fick som råd att börja med och som jag köpte är ett Nikkor Z 24-70mm f/4 S

Har tyvärr som sagt inte fått tillfälle att verkligen testa ute ännu men det Lilla jag använt har den levererat bra även om jag bara testat auto än så länge 😏
Funkar bra med trådlösa överföringar osv direkt till både dator och till mobilen via en app som man också kan använda som avtryckare/självutlösare av vad jag förstått.
Vad för slags bilder planerar du att ta?
 
Måste och måste.. Det är säkert att rekommendera, men min erfarenhet är att grejorna håller för mycket mer än man tror. Om jag promenerar eller gör andra icke-skumpiga aktiviteter har jag prylarna löst i vanlig ryggsäck. :o Det enda jag lyckats döda hittills på 14 år var kameran som välte i kanot och hamnade i en å (objektivet funkar dock fortfarande).
Känslig pryl! :laugh:

Får kolla på det, kan nog inte garantera skumpfria turer. Men om det blir tillräckligt trångt i liten ryggsäck borde det ju inte hoppa så mycket!
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 009
Senast: Lii
·
Utrustning Det är väl ingen hemlighet att jag "lågintensivt" letar efter en dressyrsadel till H.H. Jag har en tanke om att först titta ut en dito...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 278
Senast: Magnum
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 742
Senast: Unafraid
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 302
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp