Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är standardinställning för sick-sack? Och om maskinen liksom hoppar över något stygn här och där i sick-sack vad beror det på? Beror det på att jag drar i tyget för snabbt eller kan det vara fel på maskinen?
Nu spelar det inte så stor roll för jag sick-sackar bara kanterna så det kommer inte att synas men det är ju lite irriterande och blir inte så himla snyggt.

Edit. Jag att alltså med en maskin där man ställer in bredd och längd på stygnen själv. Det kanske man inte gör på nya maskiner.

På min maskin är standard för sick sack 1,4 i styngdlängd och 3,5 i bredd. Vet inte varför den hoppar över stygn dock men har du testat att trä om maskinen?
 
Sjukt imponerad av min maskin (Singer Heavy Duty). Sydde nya överdrag till hundarnas dynor i helgen som gick. Fyrdubbel kanvas var inga som helst problem. Och då hade jag köpt fel skinn-nålar, så jag fick köra på de vanliga och det gick som en dans.

Fick blodad tand och tänker köpa något roligare än detta nästa utflykt till Stoff & Stil
https://www.stoffochstil.se/metervara/vaevd-bomull/enfaergad-vaevd-bomull/bomullscanvas-natur-oblekt

Däremot är jag INTE sams med Singers nålpåträdning eller spolhantering :cautious:
 
Sjukt imponerad av min maskin (Singer Heavy Duty). Sydde nya överdrag till hundarnas dynor i helgen som gick. Fyrdubbel kanvas var inga som helst problem. Och då hade jag köpt fel skinn-nålar, så jag fick köra på de vanliga och det gick som en dans.

Fick blodad tand och tänker köpa något roligare än detta nästa utflykt till Stoff & Stil
https://www.stoffochstil.se/metervara/vaevd-bomull/enfaergad-vaevd-bomull/bomullscanvas-natur-oblekt

Däremot är jag INTE sams med Singers nålpåträdning eller spolhantering :cautious:

Singer Heavy duty klarar typ allt! Syr hästtäcken med min, inga som helst problem.

Tycker nålträdningen är busenkel, men å andra sidan är jag van vid Singer.
 
Singer Heavy duty klarar typ allt! Syr hästtäcken med min, inga som helst problem.

Tycker nålträdningen är busenkel, men å andra sidan är jag van vid Singer.

Jag inser att det är min uppväxt med Husqvarna som ställer till det. Berätta för mig, hur tusan gör man? Och spolen, det känns ju helt magiskt jobbigt :nailbiting:
 
Jag ska köpa mig en symaskin, men kan inte klura ut vilken jag vill ha. Vill ha den till att sy kläder i trikå främst, så en bra elastisk söm plus möjlighet till dubbelnål är krav.

Har ni några tips?
 
Jag ska köpa mig en symaskin, men kan inte klura ut vilken jag vill ha. Vill ha den till att sy kläder i trikå främst, så en bra elastisk söm plus möjlighet till dubbelnål är krav.

Har ni några tips?

Jag har en brother (anneversery men den modellen finns inte kvar) och är väldigt nöjd :)
 
Jag tänkte att jag skulle sytt klart storebrors t-shirt men såklart glömde jag byta söm efter att ha bytt tillbaka till tvillingnålen så satte den rätt i foten :rage: Blir att åka till affären idag och köpa ett lager jerseynålar.

Veckans sömnad är detta:
BkUQ1Am.jpg


Byxorna är jag väldigt nöjd med, ska pröva de på en kompis barn i veckan. Lillebror är ju inte född än :laugh:
 
Sjukt imponerad av min maskin (Singer Heavy Duty). Sydde nya överdrag till hundarnas dynor i helgen som gick. Fyrdubbel kanvas var inga som helst problem. Och då hade jag köpt fel skinn-nålar, så jag fick köra på de vanliga och det gick som en dans.
Kul att höra, jag har sneglat lite på den, jag fyller jämt nästa år och tänker att det är bättre att önska sig en större rejälare grej av familjen än drabbas av en mängd skräpgrejer. Jag svär mest över min maskin som inte orkar sy igenom ett par lager av tyg utan att sucka. :cautious:
 
Kul att höra, jag har sneglat lite på den, jag fyller jämt nästa år och tänker att det är bättre att önska sig en större rejälare grej av familjen än drabbas av en mängd skräpgrejer. Jag svär mest över min maskin som inte orkar sy igenom ett par lager av tyg utan att sucka. :cautious:
För min del blir det inte kläder utan just saker i lite kraftigare material. Och lagningar av dito
 
Jag syr i jeanstyg, gärna flera lager och det gillar inte min maskin...:cautious:

Blir lite konstigt att gilla :D

Men jag tror du kommer hitta hem med Singers HD, den har verkligen imponerat så här långt. Om jag bara blir sams med spol-konceptet.... :cautious:

Och det där jättelätta nålträdningssystemet som jag kostade på mig. Jag är VÄLDIGT blond tydligen...
 
Blir lite konstigt att gilla :D

Men jag tror du kommer hitta hem med Singers HD, den har verkligen imponerat så här långt. Om jag bara blir sams med spol-konceptet.... :cautious:

Och det där jättelätta nålträdningssystemet som jag kostade på mig. Jag är VÄLDIGT blond tydligen...

Äsch, det är jättelätt! Man bara lägger i spolen och nålträdningen är ju busenkel! Man bara trär tråden på den och släpper upp, färdigt!
Mycket pedagogiskt förklarat :D

Jag gillar min HD. Den fixar fanimej allt!
 
Håller på och klipper ut tyg till en barnbody. Lagt till 2 cm sömsmån i sidorna. Hur mycket sömsmån ska jag då lägga till på ärmarna? Det står helt still i min kokosnöt. 2 cm där också? :rofl:
 
Håller på och klipper ut tyg till en barnbody. Lagt till 2 cm sömsmån i sidorna. Hur mycket sömsmån ska jag då lägga till på ärmarna? Det står helt still i min kokosnöt. 2 cm där också? :rofl:
varför har du 2 cm? Men ja du lägger till lika mycket överallt. Syr du på vanlig symaskin? Det är lättare att hålla sig till typ 0.5 cm sömsmån tycket jag. Bara på tyger som lätt repar upp sig skulle jag ha 1 cm eller mer.
 
varför har du 2 cm? Men ja du lägger till lika mycket överallt. Syr du på vanlig symaskin? Det är lättare att hålla sig till typ 0.5 cm sömsmån tycket jag. Bara på tyger som lätt repar upp sig skulle jag ha 1 cm eller mer.

För att jag vill ha bodyn bredare än vad den är i original :) Då lägger jag till 2 cm. Men behövs det även på längden (mot axeln till) på ärmen eller räcker det att lägga till 2 cm på bredden?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 175
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 011
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 519
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp