Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har fortsatt bry med min nyårs klänning, hade ett på tok för svårt val med att hitta tyg till min första och det jag köpte var ju hemskt att drapera med :(.

Så fastnade för en annan som hade en liten mall att utgå ifrån :p, är lite osäker på hur jag ska göra omkretsen på den vid höften.. jag är päronformad så den kommer att vila på höften men vet inte hur löst den ska sitta just där. Resten av klänningen är väldigt lös och urringnigen går ner till "midje"bandet och vecken i kjolen börjar precis under bandet.
Ska man ha så att klänningen vilar och sitter till om höften eller hänga helt?
Screenshot_20191214-142812.jpg
 
Hur hade ni gjort nederdelen på ovan klänning?

Jag tolkar det som att man ska sy in rektanglar i veckenmen osäker påhur jag ska sy ihop det. Fransk söm eller vanlig raksöm och fålla platt?
 
Hur hade ni gjort nederdelen på ovan klänning?

Jag tolkar det som att man ska sy in rektanglar i veckenmen osäker påhur jag ska sy ihop det. Fransk söm eller vanlig raksöm och fålla platt?

Tror att dom använde mycket fransk söm, visst var det 1920?
 
Tror att dom använde mycket fransk söm, visst var det 1920?
Ja ja det är 20tal, har gjort en mockup och sytt de större sömmarna på den riktiga nu på min singer och det blev väldigt bra, velade mellan fransk söm och att fålla men det får bli fållning på allt utom vecken då nu. är inte glad i att se sömmarna på stretch :o lättare att göra när man syr allt för hand :rofl:

Gör jag fransk söm så vill jag ha den så liten som möjligt så lite av traskanten kommer nog sticka utanför innåt men är bistrech tyg så kommer inte trasas eller synas :p.

Funderar på om jag ska följa mallen och göra 12 veck eller vara lat och bara göra 4 :o. Är mycket flärd i kjolen redan nu.
 
Roar mig med att plocka fram en gammal overlock jag fått i arv efter farmor för över 12 år sedan och som samlat damm sedan dess.
Den lyser åtminstone när jag slår på den. Verkar dock omöjligt att få tag på en bruksanvisning till en så gammal huskylock och jag är totalt lost när det kommer till overlock. Första korkade frågan är därför; på fyrtrådig overlock, trär jag trådarna i den "ordning" de är uppställda? Den var nämligen trädd annorlunda. Och syr jag alltid med alla fyra trådar? Jag syr sällan trikå utan föredrar vävda tyger, så vet inte om jag får tillräckligt med användning för den för att unna den en service. Det ser dock ut att behövas :cautious:
 
Roar mig med att plocka fram en gammal overlock jag fått i arv efter farmor för över 12 år sedan och som samlat damm sedan dess.
Den lyser åtminstone när jag slår på den. Verkar dock omöjligt att få tag på en bruksanvisning till en så gammal huskylock och jag är totalt lost när det kommer till overlock. Första korkade frågan är därför; på fyrtrådig overlock, trär jag trådarna i den "ordning" de är uppställda? Den var nämligen trädd annorlunda. Och syr jag alltid med alla fyra trådar? Jag syr sällan trikå utan föredrar vävda tyger, så vet inte om jag får tillräckligt med användning för den för att unna den en service. Det ser dock ut att behövas :cautious:

Jag har lärt mig allt jag kan om symaskiner via youtube :) finns instruktioner till alla möjliga maskiner om hur man rengör och trär dom ^_^.

Men vad har man overlock till? Trodde länge att det bara var en typ av söm och inte en hel maskin :o.
(Hon vara maskin har raksöm utan back och inte använt zickzack söm på 10år.)
 
Roar mig med att plocka fram en gammal overlock jag fått i arv efter farmor för över 12 år sedan och som samlat damm sedan dess.
Den lyser åtminstone när jag slår på den. Verkar dock omöjligt att få tag på en bruksanvisning till en så gammal huskylock och jag är totalt lost när det kommer till overlock. Första korkade frågan är därför; på fyrtrådig overlock, trär jag trådarna i den "ordning" de är uppställda? Den var nämligen trädd annorlunda. Och syr jag alltid med alla fyra trådar? Jag syr sällan trikå utan föredrar vävda tyger, så vet inte om jag får tillräckligt med användning för den för att unna den en service. Det ser dock ut att behövas :cautious:
Oftast så börjar man trä den tredje rullen först, sen den fjärde, sen den första och sist den andra :) viktigast är att tråden kommer ner ordentligt mellan brickorna vid rattarna. Det går att sy tretrådig overlock söm (och två om jag ijte missminner mig), men 4 trådig är att föredra. Du kan använda overlock på vävda tyger med, istället för att sicksacka, det går sjukt mycket fortare med en overlock! Om du inte vill använda den själv, lämna in på service och sälj sen :)
 
Jag har lärt mig allt jag kan om symaskiner via youtube :) finns instruktioner till alla möjliga maskiner om hur man rengör och trär dom ^_^.

Men vad har man overlock till? Trodde länge att det bara var en typ av söm och inte en hel maskin :o.
(Hon vara maskin har raksöm utan back och inte använt zickzack söm på 10år.)
Du använder overlock för att sy ihop tyger samtidigt som den skär av "överflödigt" tyg :) om du kollar på sidsömmen på valfri tröja, så är det man använder OL till :) sjukt behändigt och snabbt! Jag hade aldrig överlevt min sömnad utan en sån 😂
 
Håller med @Trott hade aldrig klarat mig utan overlocken! Jag syr mycket i vävda tyger och kör alla råa kanter i overlocken innan jag syr ihop med hushållsmaskinen.
 
Jag skulle sy en klänning igår men allt gick åt helvete.. jag menar, hur glömmer man sy i ärmarna? :banghead: Raglan dessutom så det syntes ju väl att något saknades men nej då. Jag till och med kantstickade hela livet innan jag kom på vad som var fel.. Får väl se hur slutresultatet blir efter allt sprättande. Tunt tyg så det mår inte så bra av min oömma behandling.
Lär sluta med att jag gör en ny i ett annat tyg.

Jag längtar hem till mina symaskiner! Är inne i ett riktigt sy-flow och har inte alls lust att fira jul.
 
Du använder overlock för att sy ihop tyger samtidigt som den skär av "överflödigt" tyg :) om du kollar på sidsömmen på valfri tröja, så är det man använder OL till :) sjukt behändigt och snabbt! Jag hade aldrig överlevt min sömnad utan en sån 😂
Aha, fulsömmar ;).
Jag är en sån som tycker om när det går långsamt att sy så håller mig nog till att fålla för hand :p.
 
Jag skulle sy en klänning igår men allt gick åt helvete.. jag menar, hur glömmer man sy i ärmarna? :banghead: Raglan dessutom så det syntes ju väl att något saknades men nej då. Jag till och med kantstickade hela livet innan jag kom på vad som var fel.. Får väl se hur slutresultatet blir efter allt sprättande. Tunt tyg så det mår inte så bra av min oömma behandling.
Lär sluta med att jag gör en ny i ett annat tyg.

Jag längtar hem till mina symaskiner! Är inne i ett riktigt sy-flow och har inte alls lust att fira jul.
Du måste varit trött eller disträ. Man kan bara skratta åt eländet.
 
Aha, fulsömmar ;).
Jag är en sån som tycker om när det går långsamt att sy så håller mig nog till att fålla för hand :p.

Ja! Tycker också att det ser typ konstigt ut. Håller mig till att sy allt utom raka sömmar för hand. :rofl: :p
Att försöka fixa min klänning j scuba tyg var en mardröm. Försöker undvika allt med stretch i när det gäller att sy nu.
 
@farin fräna! Förstår att de blev glada.

Jag tyckte jag var smart och ritade av klänning i en storlek för stort. Ändå var axlar och ärmar på tok för smala.. Jag är för bredaxlad för mitt eget bästa. Bara att sprätta. Igen. Så går det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 340
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
840
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
272
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
513
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp