Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
received_2638141872891309.jpeg

Kjolen från sidan. Inte världens bästa fotograf heller
 
Ja ska man sy historiskt så är det ju himla bra att börja med korsetten, annars passar ju inte resten av kläderna sen. :D Klart du ska prova!
Ja men jag syr inte riktigt historiskt (än?) >_<. Har dock fastnat för tidigt 1900tal och syr lite allt möjligt med det tyg jag råkat få tag på :p.

Älskar siluetten man får i korsett men Känns dock lite övermäktigt med alla benkanaler och att faktiskt måtta in så den passar :O. Speciellt när ens raksöm mer ser ut som en serpentinsöm..
 
Ja men jag syr inte riktigt historiskt (än?) >_<. Har dock fastnat för tidigt 1900tal och syr lite allt möjligt med det tyg jag råkat få tag på :p.

Älskar siluetten man får i korsett men Känns dock lite övermäktigt med alla benkanaler och att faktiskt måtta in så den passar :O. Speciellt när ens raksöm mer ser ut som en serpentinsöm..

Man lär sig snabbt! Och man gör ju mock-ups för att se hur det passar innan man kör på med det riktiga. :D

Köpte faktiskt ett tidigt 1900 tal mönster på en korsett idag. :D
il_794xN.329940116.jpg
 
Man lär sig snabbt! Och man gör ju mock-ups för att se hur det passar innan man kör på med det riktiga. :D

Köpte faktiskt ett tidigt 1900 tal mönster på en korsett idag. :D
il_794xN.329940116.jpg
Är nyfiken på när/hur du använder korsetterna. Är det bara vid "tillfälle för specialkläder" eller kan du ha dem mer halv-vardagligt också?
 
Man lär sig snabbt! Och man gör ju mock-ups för att se hur det passar innan man kör på med det riktiga. :D

Köpte faktiskt ett tidigt 1900 tal mönster på en korsett idag. :D
il_794xN.329940116.jpg
Omg vad mycket paddning man hade behövt för att få den modellen att sitta bra :o (hade inte behövt en krinolin iaf :rofl:)

Har tyvärr inte tålamod att göra mockups, de få jag gjort har blivit till riktiga plagg och aldrig förfinats :/. Som när jag sydde en walking skirt och gjorde en mockup i bomuls tyg jag hade hemma, blev att jag sydde den för hand med 2mm löp stygn och fållade alla kanter med dold söm -_-..

Den riktiga kjolen sen sydde jag med kaststygn men behövde inte fålla alla kanter i alla fall :p.
 
Omg vad mycket paddning man hade behövt för att få den modellen att sitta bra :o (hade inte behövt en krinolin iaf :rofl:)

Har tyvärr inte tålamod att göra mockups, de få jag gjort har blivit till riktiga plagg och aldrig förfinats :/. Som när jag sydde en walking skirt och gjorde en mockup i bomuls tyg jag hade hemma, blev att jag sydde den för hand med 2mm löp stygn och fållade alla kanter med dold söm -_-..

Den riktiga kjolen sen sydde jag med kaststygn men behövde inte fålla alla kanter i alla fall :p.
Måtten är 93 cm för höft och 52 cm för midja.
Mina höfter är 94 cm och jag kan snöra stängd en 55 cm korsett för midjan så jag hoppas att den här kommer att passa bra utan massa Mock-ups. :)

Jag brukade hata Mock-ups men nu är inne på tredje för min 1700tals korsett och börjar gilla läget. :p
 
Min senaste mock-up. Bara lite finjusteringar tror jag, sen så kan jag nog börja på den riktiga versionen. Men vi får se vad Luca säger när han ser dom, han kanske sågar mig vid fotknölarna. :p

f9lseWL.jpg


TeKMFr4.jpg


6xNba55.jpg


8YuVkwb.jpg


5kCMTTE.jpg
Vad har du för ben i den och är det ben i alla kanalerna :O?
 
Jag har ett lite smått akut problem nu :o, blev bjuden på nyårs fest med 20tals tema och såklart gick jag raka vägen ut på nätet och skrollade förbi alla maskerad kläderna och hittade denna :love:
Vad för sorts tyg hade ni använt? (Siden brokad osv är lite över min icke existerande budget 😶).

Hittat ett chiffong tyg i en jade-aktig färg som hade varit fint i kjolen men överdelen har jag inte hittat ngt till och hade gärna haft ngn bomuls blandning så man inte har polyester från topp till tå och svettas ihjäl...

Hjälp!
Screenshot_20191125-143611.jpg
 
Jag har ett lite smått akut problem nu :o, blev bjuden på nyårs fest med 20tals tema och såklart gick jag raka vägen ut på nätet och skrollade förbi alla maskerad kläderna och hittade denna :love:
Vad för sorts tyg hade ni använt? (Siden brokad osv är lite över min icke existerande budget 😶).

Hittat ett chiffong tyg i en jade-aktig färg som hade varit fint i kjolen men överdelen har jag inte hittat ngt till och hade gärna haft ngn bomuls blandning så man inte har polyester från topp till tå och svettas ihjäl...

Hjälp!Visa bifogad fil 40361


Bomullssatin kanske? Tycker det kan se riktigt vackert ut. :) Men man kanske måste ha stretch i den här typen av kläder? Har verkligen noll koll :p
 
Det är typ buntband och lite riktiga plast skenor (syntetiskt valben) i den. Och ja det är ben i alla kanaler. :D

I min riktiga version kommer det bara bara syntetiskt valben.
Har googlat en hel del efter korsetter med rep eller liknande istället för ben :), tänker att det borde bli lite mer bekvämt för vardags användande :).
Bomullssatin kanske? Tycker det kan se riktigt vackert ut. :) Men man kanske måste ha stretch i den här typen av kläder? Har verkligen noll koll :p
Nej tror inte det behövs ngn stretch, den ska vara ganska löst sittande och mest hänga på höften tror jag..
 
Har googlat en hel del efter korsetter med rep eller liknande istället för ben :), tänker att det borde bli lite mer bekvämt för vardags användande :).

Nej tror inte det behövs ngn stretch, den ska vara ganska löst sittande och mest hänga på höften tror jag..
Man använde förvånansvärt lite stål i korsetter under 1800-1900. Det är främst moderna korsettskapare som tror att det måste vara stål för att vara hållbart och fungera (jag trodde också det när jag började lära mig om korsetter.)
 
Man använde förvånansvärt lite stål i korsetter under 1800-1900. Det är främst moderna korsettskapare som tror att det måste vara stål för att vara hållbart och fungera (jag trodde också det när jag började lära mig om korsetter.)
Hur långt fram i tiden använde man äkta valben?
 
Jag har ett lite smått akut problem nu :o, blev bjuden på nyårs fest med 20tals tema och såklart gick jag raka vägen ut på nätet och skrollade förbi alla maskerad kläderna och hittade denna :love:
Vad för sorts tyg hade ni använt? (Siden brokad osv är lite över min icke existerande budget 😶).

Hittat ett chiffong tyg i en jade-aktig färg som hade varit fint i kjolen men överdelen har jag inte hittat ngt till och hade gärna haft ngn bomuls blandning så man inte har polyester från topp till tå och svettas ihjäl...

Hjälp!Visa bifogad fil 40361
Jag skulle titta efter vävdviscose.
 
Har någon här tid över och vill slösurfa efter tyger så tar jag gärna emot tips på tyger med ngt fint motiv till överdelen ^_^. Överväger att köpa tygfärg och göra ngt själv nu då det inte verkar finnas ngt i liknande stil som på bilden -_-..
Grafiskt mönster och påfågel är det jag mest letar efter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
27 312
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
835
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
266
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
512
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp