Har kollat lite på Youtube när folk sorterat sina tyger, och jag tycker det blir riktigt snyggt när man "snurrar" tyget kring pappskivor så att det ser ut som rullarna i tygaffärer. Då kan man även förvara tyget vertikalt om man önskar det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle sortera på typ av tyg. Nu är alla mina tyger av liknande material, men tänker mig att om du bestämmer dig för att sy en viss grej, då vet du ju vad du vill ha för material till den och då kan kolla vad som verkar bäst av de saker du har i det materialet. Färger känns som om de kan vara så mycket mer varierande att det blir svårt att sortera på ett bra sätt så, likadant med storlek.
Jättesöt!!Inte bestämt mig för vad jag tycker..
Visa bifogad fil 63001
Årets första projekt klart! (att jag började med den förra sommaren behöver vi inte prata om..)
Saker jag tar med mig från projektet:
- Tvätta och stryk innan saxen sätts i tyget. Slutprojektet blir mindre vint då.
- Sy först, klipp sen om något ska sys in, då slipper du ha för tighta underärmar på särken.
- Kom ihåg att höfter är en grej, så slipper du flytta upp kilarna till direkt under ärmspjället.
Ärmarna kanske ser lite wonky ut, men det är för att mina armar är lite wonky och tycker att en smal jämnlång cylinderform är dumt, varför göra det lätt för sig sömnadsmässigt liksom?
Är ändå ganska nöjd då det är första gången jag helt handsyr och fäller sömmarna ordentligt på en särk!
Visa bifogad fil 63003
Jag vetJa! Tvätta, stryka och dra en tråd där man ska klippa för att få en helt rak kant gör massor när man syr särkar. (Där det går att göra så)
Jag gillar inte riktigt deras mönster. Provade trosmönstret förut, och det var lite samma sak där som med din strumpa, halva arslet hängde utanför och detsamma med fiffiTänkte testa sewinghearts knästrumpsmönster.
Wtf?
Visa bifogad fil 63007
Det går halvvägs till knät och är tightare än mina stödstrumpor. Nope på det mönstret.
Jag gillar inte riktigt deras mönster. Provade trosmönstret förut, och det var lite samma sak där som med din strumpa, halva arslet hängde utanför och detsamma med fiffi![]()
Tänk bara på om det blir pressveck i tyget så kan det bli svårt att få bort och själva kanten kan bli blekt. Jag hade faktiskt inte vågat mangla tyger som är bredare än 60 cm. Och var försiktig med trikå tyger så de inte töjer sig.Nu jäklar hörrni ska det bli ordning och reda bland tygerna! Jag tvättar och torktumlar tyget innan jag använder det = väldigt skrynkligt tyg.
Så igår, på secondhand och till halva priset, införskaffade jag en mangel
Jag tycker det är dödens tråkigt att stryka fem meter tyg, men mangla kanske går bra. Enda nackdelen är att den bara är 60 cm bred, men jag får väl vika ordentligt innan. Nu ska jag träna på att mangla!
Tänk bara på om det blir pressveck i tyget så kan det bli svårt att få bort och själva kanten kan bli blekt. Jag hade faktiskt inte vågat mangla tyger som är bredare än 60 cm. Och var försiktig med trikå tyger så de inte töjer sig.
Jag vågar ju inte svära på att det blir blekt, vet bara hur svårt det kan vara att stryka ut vikkanten och att vissa tyger har blivit blekta där.Trikå behöver väl knappt strykas, det hade jag inte tänkt att testa med.
Jag har testat på några spillbitar och det har inte varit några problem. Ska göra några tester till innan jag tar stora tygbitar.
Blir det blekt i kallmangel med alltså? Trodde den största risken var typ att mangelduken kan färga av sig
Jag vågar ju inte svära på att det blir blekt, vet bara hur svårt det kan vara att stryka ut vikkanten och att vissa tyger har blivit blekta där.
Va mysig den ser ut
Åh var har du hittat det?