Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har funderat ett tag på att försöka sy ett ulltäcke till Skrälle-hunden. Han hatar allt vad täcken och selar heter men jag tänker mig att jag kanske kan sy ihop något eget med modifieringar som jag tror att han skulle acceptera bättre.
Jag är dock helt lost på ulltyger. Ni som är proffsigare än mig, skulle kokt ull kunna passa till ett hundtäcke? Såg att en av våra stora kedjor hade 25% online tom idag vilket gav en liten skjuts i mina planer :angel:
Kränkt hund i äckligt (och dyrt) täcke hälsar.

DSC_0090.JPG
 
Skulle behöva lite hjälp! Vet att det är några här på buke som åtminstone tidigare ägnat sig åt att sy korsett! Jag har sytt en del förr, har nu kommit över ett mönster och tänkte sysselsätta mig med just detta under pandemitider, bara det att jag inte riktigt vet vad man behöver/använder för tyger i en korsett? Är historiskt inspirerad korsett jag har i tanken, om det nu spelar roll gällande tygval :D
 
Skulle behöva lite hjälp! Vet att det är några här på buke som åtminstone tidigare ägnat sig åt att sy korsett! Jag har sytt en del förr, har nu kommit över ett mönster och tänkte sysselsätta mig med just detta under pandemitider, bara det att jag inte riktigt vet vad man behöver/använder för tyger i en korsett? Är historiskt inspirerad korsett jag har i tanken, om det nu spelar roll gällande tygval :D

Ja, det beror på vilket årtal du pratar om när det gäller tygval. :)
 
Skulle behöva lite hjälp! Vet att det är några här på buke som åtminstone tidigare ägnat sig åt att sy korsett! Jag har sytt en del förr, har nu kommit över ett mönster och tänkte sysselsätta mig med just detta under pandemitider, bara det att jag inte riktigt vet vad man behöver/använder för tyger i en korsett? Är historiskt inspirerad korsett jag har i tanken, om det nu spelar roll gällande tygval :D
Coutil är väl basen i många/de flesta korsetter, men sen beror det ju lite på hur historiskt du vill ha det :)
 
Skulle behöva lite hjälp! Vet att det är några här på buke som åtminstone tidigare ägnat sig åt att sy korsett! Jag har sytt en del förr, har nu kommit över ett mönster och tänkte sysselsätta mig med just detta under pandemitider, bara det att jag inte riktigt vet vad man behöver/använder för tyger i en korsett? Är historiskt inspirerad korsett jag har i tanken, om det nu spelar roll gällande tygval :D
Vävt icke stretchigt är väl grunden generellt, även i moderna korsetter :)
 
Ja, det beror på vilket årtal du pratar om när det gäller tygval. :)
Egentligen vet jag inte exakt årtal, tanken föddes väldigt spontant när jag snubblade över mönstret, men 1700-tal är ju ganska trevlig period :D

Coutil är väl basen i många/de flesta korsetter, men sen beror det ju lite på hur historiskt du vill ha det :)
Tycker mig ha läst det någon annan stans, ska kika på det! Tycker det är roligt med historiskt men första målet tänker jag får bli att bara testa att göra en och se om jag lyckas😅

Vävt icke stretchigt är väl grunden generellt, även i moderna korsetter :)
Tack! Då vet jag lite mer vad jag ska kika efter😄
 
Egentligen vet jag inte exakt årtal, tanken föddes väldigt spontant när jag snubblade över mönstret, men 1700-tal är ju ganska trevlig period :D


Tycker mig ha läst det någon annan stans, ska kika på det! Tycker det är roligt med historiskt men första målet tänker jag får bli att bara testa att göra en och se om jag lyckas😅


Tack! Då vet jag lite mer vad jag ska kika efter😄

Om det är 1700tal så ska du absolut inte ha coutil, det fanns inte på 1700talet och är inte alls vad man vill ha för denna typ av projekt. Utan du bör använda dig av linne/buckram/linnecanvas. 😌
 
Hej i tråden.
Finns det någon slags guide till Maskinsömnad for dummies typ?

Kontext:
Undertecknad har fått en symaskin (hygglig Singer baskmaskin) av sin ömma moder. Fick ursprungligen en antik (och typ svindyr) historia av den förmögna mostern i studentpresent. Men den har strulat sen start - ingen kan laga den för försvarbara pengar - och jag har varit utan maskin i närmare 20 år.

Har tragglat lite på moderns gamla Bernina under tonåren.
Haft textilslöjd i småskolan (läraren var icke förtjust i U.T.), men föredrog trä/metall (kan trä, backa, framma, raka & zickzacka). Ej hopplös med händerna i övrigt - duktig att sticka, frisera hår och knyta makramé.

Vill nu kunna laga saker, sy gardiner och i största allmänhet bemästra maskinen.
Öppet sinne för att ev. utveckla en ny hobby.

Så:
finns det någon bok, sajt eller witches coven för att stötta en ambitiös n00b?
Lite motsvarigheten till Bonniers Stora Bok om Stickning-ish..?
 
Hej i tråden.
Finns det någon slags guide till Maskinsömnad for dummies typ?

Kontext:
Undertecknad har fått en symaskin (hygglig Singer baskmaskin) av sin ömma moder. Fick ursprungligen en antik (och typ svindyr) historia av den förmögna mostern i studentpresent. Men den har strulat sen start - ingen kan laga den för försvarbara pengar - och jag har varit utan maskin i närmare 20 år.

Har tragglat lite på moderns gamla Bernina under tonåren.
Haft textilslöjd i småskolan (läraren var icke förtjust i U.T.), men föredrog trä/metall (kan trä, backa, framma, raka & zickzacka). Ej hopplös med händerna i övrigt - duktig att sticka, frisera hår och knyta makramé.

Vill nu kunna laga saker, sy gardiner och i största allmänhet bemästra maskinen.
Öppet sinne för att ev. utveckla en ny hobby.

Så:
finns det någon bok, sajt eller witches coven för att stötta en ambitiös n00b?
Lite motsvarigheten till Bonniers Stora Bok om Stickning-ish..?

Jag har typ lärt mig allt genom att söka fram videos på youtube!
 
Hej i tråden.
Finns det någon slags guide till Maskinsömnad for dummies typ?

Kontext:
Undertecknad har fått en symaskin (hygglig Singer baskmaskin) av sin ömma moder. Fick ursprungligen en antik (och typ svindyr) historia av den förmögna mostern i studentpresent. Men den har strulat sen start - ingen kan laga den för försvarbara pengar - och jag har varit utan maskin i närmare 20 år.

Har tragglat lite på moderns gamla Bernina under tonåren.
Haft textilslöjd i småskolan (läraren var icke förtjust i U.T.), men föredrog trä/metall (kan trä, backa, framma, raka & zickzacka). Ej hopplös med händerna i övrigt - duktig att sticka, frisera hår och knyta makramé.

Vill nu kunna laga saker, sy gardiner och i största allmänhet bemästra maskinen.
Öppet sinne för att ev. utveckla en ny hobby.

Så:
finns det någon bok, sajt eller witches coven för att stötta en ambitiös n00b?
Lite motsvarigheten till Bonniers Stora Bok om Stickning-ish..?
Kolla christinas sytips. Finns både någon typ av blogg och massa på youtube. Det är på svenska och jag tycker hon är mycket pedagogisk och jag använde mig av en av hennes filmer när jag skulle sy mina första trosor (vilket var ett av de första klädesplaggen jag sydde sen högstadiet) trots att jag hade ett mönster med beskrivning, men just för att få den där extra hjälpen.
 
Jag saknar mitt syrum! Det ska renoveras så jag har inte packat upp grejerna än. Men oj vad det kliar i syfingrarna! Funderar på att gräva upp nåt projekt och sätta mig vid köksbordet.
Det är bara det att eluttaget vid bordet är lagat med maskeringstejp ( :crazy: ) och elektrikern kommer på tisdag.
Får leta fram en förlängningssladd så jag kan sy nånting iallafall
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 337
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
778
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp