Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att klippa ut mönster använder jag sax, men sen att skära ut i tyg så är rullkniv överlägset bäst! Man behöver inte nåla för att mönstret ska ligga kvar, det blir inte ojämnt, det går fort, ja fördelarna är många 😉 vad är det för linjal? Jag har massa olika, quiltlinjaler är bra för att skära till kantband osv, kurvlinjaler för att få bra kurvor om man ändrar mönster...

Jag beställde bara det billigaste kitet jag kunde hitta, vet egentligen inte vad det är jag beställt haha :D
 
När jag sitter i kassan blir jag kallad Kickan av olika barn. Det är en kollega, hon är 60. Jag är 40. Jag intalar mig att det är det korta håret.
 
Jag ska sy gardiner i sammetstyg. Är det någon som har tips innan jag sätter igång?
Om du inte tvättar tyget innan du syr så fålla för hand först eller använd knappnålar/säkerhetsnålar. Efter tvätt kan du fålla ordentligt med maskin. Risk för krympning när det gäller sammet.
 
Nya träningsbyxor sydda 😊 mönstret Cavallo från Greenstyle.
IMG_20210225_191821.jpg
 
Nu blev jag inte direkt mindre sugen på att sy några såna! Så coola! Fast jag har ingen coverstitch, kan man ens sy dem med vanlig maskin?
Tack! Jadå, det finns ju oftast bra dekorsömmar på hushållsmaskiner! :) en overlock är ju dock att föredra också tycker jag, men det går ju att sy ihop med vanlig också.
 
Tack! Jadå, det finns ju oftast bra dekorsömmar på hushållsmaskiner! :) en overlock är ju dock att föredra också tycker jag, men det går ju att sy ihop med vanlig också.
En overlock har jag också! Jag vet inte vad jag trodde, jag tänkte nog att man bara hade en coverstitch och att man sydde ihop med den :D Jag är nybörjare dock, så hela grejen känns läskig. Typ som att de skulle falla isär, eftersom de ska sitta tajt och stretcha mycket när man rör sig. Tänkte sy till både gymträning och ridning.

Så man kan sy ihop med en overlock, och sen syr man runt alla delar med nån fancy dekorsöm? Ska man ha stretchig tråd? Kanske står alla de här svaren i mönstret, men jag har inte köpt det än ^^
 
En overlock har jag också! Jag vet inte vad jag trodde, jag tänkte nog att man bara hade en coverstitch och att man sydde ihop med den :D Jag är nybörjare dock, så hela grejen känns läskig. Typ som att de skulle falla isär, eftersom de ska sitta tajt och stretcha mycket när man rör sig. Tänkte sy till både gymträning och ridning.

Så man kan sy ihop med en overlock, och sen syr man runt alla delar med nån fancy dekorsöm? Ska man ha stretchig tråd? Kanske står alla de här svaren i mönstret, men jag har inte köpt det än ^^
Ja sy ihop med overlock, sen dekorsök på utsidan :) jag har sytt omvänd coversöm på dessa, sytt med insidan upp, för att få den lite sportigare looken istället för raksömmen som annats syns när man syr med cover :)

Stretchig tråd behövs inte :) jag tror jag sytt ett par träningsbyxor med dekorsök, ska kika och lägga in kort!
 
Ok. Jag har inte kommit så långt med min blivande filt.
16150089662071721026571939727303.jpg


Jag har redan några funderingar.
Den största är, hur sjutton ska hela kalaset få plats att kviltas på en vanlig symaskin?

Andra funderingar rör val av "stoppning" och baksida. Ska jag lägga en vanlig filt mellan själva quilten och ett bakstycke, eller ska jag skaffa en fin filt och strunta i bakstycket helt, eller ska jag strunta helt i "stoppning" och bara ha två lager bomullstyg? (Autokorrekt föreslog bilister istället för bomullstyg, men det blir nog inte bra...)
 
Jag ska sy ett par basic T-shirtar (vit resp svart) som ändå är fancy nog till att ha på kontoret.

Jag har flera gånger stött på det jag är ute efter i olika klädaffärer men vet såklart inte vad det är för tyg. 🙈

Det ska vara stretch i och lite silkigt/glansigt. Lägger in en bild från nätet som ser rätt ut.

Är det stretchsatin alt stretchduchesse jag är ute efter eller är det ngt helt annat?
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20210304_213332_com.google.android.youtube.jpg
    Screenshot_20210304_213332_com.google.android.youtube.jpg
    52,7 KB · Visningar: 17
Ok. Jag har inte kommit så långt med min blivande filt.
Visa bifogad fil 65724

Jag har redan några funderingar.
Den största är, hur sjutton ska hela kalaset få plats att kviltas på en vanlig symaskin?

Andra funderingar rör val av "stoppning" och baksida. Ska jag lägga en vanlig filt mellan själva quilten och ett bakstycke, eller ska jag skaffa en fin filt och strunta i bakstycket helt, eller ska jag strunta helt i "stoppning" och bara ha två lager bomullstyg? (Autokorrekt föreslog bilister istället för bomullstyg, men det blir nog inte bra...)
Jag vet att många har en fleecefilt i som "stoppning". Jag hade inte varit utan något, den blir nog väldigt tunn och sladdrig. Så antingen en fleecefilt eller tagit quiltvadd.
 
Jag vet att många har en fleecefilt i som "stoppning". Jag hade inte varit utan något, den blir nog väldigt tunn och sladdrig. Så antingen en fleecefilt eller tagit quiltvadd.

Ja, är inne på samma spår. Fast med ullfilt, vill helst inte ha fleece. Ska kolla secondhand tänkte jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 355
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
778
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Trott
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp