H

Huggormen

Hoppas någon kan hjälpa mig! Vad står T-märkt för? Och vad får denna häst göra och inte göra? :confused:
 
T- märkt står för triangelmärkt.

Om du har en häst med en kronisk skada som gör att den till stor del mist sin användbarhet, men ändå av veterinär bedöms kunna leva vidare och må bra kan du välja att triangelmärka den istället för att avliva den. Man får vid en triangelmärkning ut en del av försäkringsbeloppet (vet inte exakt hur mkt, och det kan nog variera mellan olika bolag oxå, men mer än hälften iaf). Som förutsättning gäller att hästen frysmärks med en triangel på vänster länd. Detta för att det ska synas att den är T- märkt, och den får i fortsättningen aldrig mer tävla, inte heller om skadan trots allt visar sig läka ut. Man har ju inte fått ersättning från förs. bolaget "inte för inte".

I princip ska T-märkning vara ett alt till avlivning, det ska inte vara lättare att få hästen T- märkt än att få den utslagen.
 
Nej, det är INTE halva beloppet.

I de stora, vanliga bolagen är det normalt livförsäkringsbeloppet minus 10 000 kr för stor häst, och minus 8 000 kr för ponny.
 
Ja, en av anledningarna att man införde triangelmärkning är just att ston som skadat sig genom t ex olycksfall ska kunna leva vidare och användas i avel. Däremot är det ju inte lämpligt att avla på ett sto där man misstänker att skadan eller svagheten som orsakat skadan kan vara ärftlig. Man brukar t ex inte avla på ston med spatt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
270
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 043
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
1 961
Senast: Sonic76
·
S
Hästvård Märkte denna lilla svullnad, säkert som hästen slagit I hoppas jag. Eller vad tror ni?
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp