T-märkning?

Thera

Trådstartare
Ursäkta en okunnig, men kan någon förklara för mig hur det fungerar med triangelmärkning på häst?

Är det bara tävlingshästar det gäller eller? Och hur exakt fungerar det ekonomiska?

Sv: T-märkning?

Jag har för mig att man triangelmärker en häst som man på grund av någon slags skada har löst ut halva försäkringsbeloppet för.

Om hästen går att ridas, får den inte tävla och inte försäkras igen, eller något sådant.

Ok, tack, ungefär som jag trodde då...

Nån som vet lite mer exakt hur man går tillväga och hur det fungerar?

Min medryttarhäst är t-märkt. Han blev det för att han fick fel på frambenen så när han hoppade åkte benen ihop och det gjorde ont. Så veterinären sa att antingen kunde han t-märkas eller avlivas. Då bestämdes det att han skulle t-märkas. Det görs bara för att han är för sjuk för att tävlas och tränas men för frisk för att avlivas. Men om någon skulle få för sig att åka på en tävling med honom så ser alla att han inte frå det + att man får ut en del pengar på försäkringen.

Veterinären skriver ett intyg på skadan, som man sen skickar in till försäkringsbolaget som utefter underlaget (papperet) bestämmer om hästen ska triangelmärkas eller ej. Får man skadan gdk för T-märkning får man hos Agria hela livförsäkringen utbetald efter att man skickat in intyg om märkningen (av veterinär) och ett ersättningsintyg som man skriver åp själv, där man intygar att man fått ersättning av försäkringsbolaget. En sån kopia ska följa med hästen omden säljs också.
Triangelmärkningen görs alltså av veterinär. antingen med flytande kväve eller genom att det bränns in i huden.
En T-märkt häst får inte tävlas, och ska inte tränas. I vår region finns det en ridskola som har en T-märkt häst i verksamheten. Det är emot Sv Ridsportförbundets regler, men de kan inte komma åt ridskoleägaren, för att hon privat (?) äger alla hästarna????? Ridskolan är kvalitetsmärkt, så jag fattar inte riktigt den förklaringen. Hästen i fråga mår alldeles utmärkt, och blev T-märkt då den inte uppfyllde kraven åp att kunna hoppa så högt som förra ägaren tänkt sig för det ponnypriset... Så veterinären skrev ut intyg på attd en inte var användbar. Urrrk. Den är alltså helt OK, och är allas favorit på ridskolan.

allt som skrivits är riktigt, men en sak till, om en triangelmärkt häst skadas så gäller inte försäkringen i samma utsträckning, jag vet inte exakt om försäkringsbolaget betalar ut lite pengar om veterinärvård behövs eller om du får stå för allting själv.. så en triangelmärkt häst som blir sjuk och behöver veterinär och mediciner är inte billig att ha..

har jag inte alldeles fel för mig så täcker vet.försäkringen som vanligt, men inte för det hästen blivit T-märkt för, tex. om det är för återkommande kotledsinflamationer så är det i fortsättningen undantaget. livdelen går inte heller att få ut igen. men jag kan ha fel :crazy:

tack :bow: skönt att höra att minnet funkar hyffsat ibland :crazy: ;)

mm okai, jag var lite osäker där..

men vad är det då en försäkring inte täcker om en häst blivit utdömd av vet. för att den inte hoppar så högt som den borde? har vet. då bara hittat på något? exteriörfel? om hästen inte har exteriörfel men sedan för en skada/sjukdom som "kan" bero på exteriörfel, t.ex spatt uppkommer, då får man alltså inte ut något på försärkingen för vet.kostnader för hältutredningen även om man vet att hästen fått en spark på hasen som gjort att spatt satt igång.. ??

kanske en fråga för en jurist egentligen :p

låter lite konstigt att få en häst utdömd för att den inte hoppar så högt som den borde :crazy: . om den har såpass kraftiga extriörfel så "borde" den ju inte hoppa högt alls.

måste ju finnas en riktig utredning/förklaring till vad som är fel. mamma hade en 5-årig märr för massa år sedan som hade problem med en led efter skada (kommer inte ihåg exakt) iallafall så höll hon inte för ridning, men hade en kanon stam. mamma T-märkte henne och sålde henne till en uppfödare. men innan hon blev T-märkt så va det många resor till klinik för röntgen och u.l och även "titthålsop." vet att dom då pratade om att försäkringen inte täckte mer på just den skadan.

tänkte på detta som Kira skrev:
"Hästen i fråga mår alldeles utmärkt, och blev T-märkt då den inte uppfyllde kraven åp att kunna hoppa så högt som förra ägaren tänkt sig för det ponnypriset... Så veterinären skrev ut intyg på attd en inte var användbar. "
så man undrar juh vad vet. hittade på att det var för fel på ponnyn..

jo, fast jag tycker det låter konstigt att försäkringsbolaget skulle godkänna det utan mer underlag. eller så va det ett fel som gör att den inte håller när kraven blir större (kanske inte förra ägaren varit helt ärlig)

har en bekant som hade ett jättefint halvblod (en val.) som hon tävlade msv dressyr på, efter en olycka fick hästen k.s. och den "höll" inte för mer än l.b efter det. det visade den genom att bli "svårriden" (osamarbetsvillig, reste sig bla. så fort lite mer krävdes) hon valde att döma ut (kunde T-märka) för att hästen garanterat inte skulle utsättas för onödigt lidande pga. sin allvarliga skada (tog nästan 1 år av utredningar) hennes ambition låg högre än vad hästen höll för.

Jag triangelmärkte en häst för en månad sedan för en skada. Veterinären måste skriva ett intyg på skadan till försäkringsbolagets veterinär. Man får sedan ett intyg av försäkringsbolaget som ska fyllas i vid triangelmärkningen. Man triangelmärker och skickar ett intyget till försäkringsbolaget, sedan får man pengarna efter ca 1 vecka. Hos Agria får man ut livförsäkringsbeloppet minus 10000 kr. I försäkringen har hästen nu en reservation som ej är omprövningsbar då hon är triangelmärkt pga detta. Veterinärvården gäller för allt annat än vad som står i reservationen, livförsäkringen är annulerad, man kan dock ta en ny livförsäkring i 5000 kronor. Om hästen säljs ska ett intyg medfölja hästen om att den är triangelmärkt.

Jag tror inte att man får bränna i Sverige. Det är nog bara flytande kväve som får andvändas och hästen får reservation jusst för den skadan. Alltså, har den blivit utdömd pga. en skada på HÖ.FR. så gäller inte försäkringen jusst på det benet om jag har fattat det hela rätt.

Sedan så skrev någon att man får ut livförsäkringen minus 10.000kr. Men hur gör man om man har hästen försäkrad i 9-10 tusen då??

Sen undrar man ju med hur många gånger man kan få ut på försäkringen med ju. Säg att hästen får en annan skada då kan man ju inte T- märka igen ju.

går bara att få ut "resterande" belopp en gång när hästen sedan slaktas.

har man bara hästen försäkrad i 10.000 så är det ju ändå ingen ide att T-märka, den pengen brukar dom ju ta även för en märkt häst.

Hej
Min häst är triangelmärkt sedan 1 år tillbaka. Hon var och är fortfarande försäkrad i IF som har fungerat jättebra. Jag blev ersatt med 75% av beloppet och nu är hon försäkrad i det som blev kvar. Med undantag för orsaken för triangelmärkningen.
Lisa

Sen undrar man ju med hur många gånger man kan få ut på försäkringen med ju. Säg att hästen får en annan skada då kan man ju inte T- märka igen ju.

Man kan bara triangelmärka en gång och få ut pengar en gång för det, sedan måste man avliva för att få ut något livbelopp om man har hästen livförsäkrad, som sagt går det max att livförsäkra i 5000 efter att man har löst ut en livförsäkring för triangelmärkning en gång i det boilag jag har. Andra skador som behandlas täcks av en veterinärvårdsförsäkring om man har det, reservationen är bara för den skada hästen är triangelmärkt för. Min häst har t ex reservation på rörelsestörningar, men måste hon buköppnas täcker försäkringen det.

Jag tror inte att man får bränna i Sverige. Det är nog bara flytande kväve som får andvändas och hästen får reservation jusst för den skadan. Alltså, har den blivit utdömd pga. en skada på HÖ.FR. så gäller inte försäkringen jusst på det benet om jag har fattat det hela rätt.

Sedan så skrev någon att man får ut livförsäkringen minus 10.000kr. Men hur gör man om man har hästen försäkrad i 9-10 tusen då??

Ja, de använder flytande kväve. Veterinären skriver att reservationen gäller rörelsestörningar om den är triangelmärkt pga en hälta i ett ben. Blir den halt på ett annat ben kan det ju bero på överbelastning pga det halta benet, så man får då ingen ersättning från veterinärvårdsförsäkringen för behandling av hältor oavsett vilket ben det är, iaf inte från mitt bolag.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
1 957
Senast: Noxos
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
232
Senast: Tassa
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
845
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?