Ta av skor??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare bountysmatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 370
B

bountysmatte

Hej, en travare som haft skor alltid( på travbanan) och nu ska bli ridhäst, vadv tror ni om att ta av bakskorna? dela gärna med er av era erfarenheter , tacksam för svar. :confused: :bump:

tog av min travare bakskorna redan efter nån vecka, då han nyskodd lyckades dra av sig den ena... han tyckte inte om det de första dagarna men sen dess har det gått utmärkt (snart 2år sen). Framskorna däremot verkar det inte som han klarar sig utan tyvärr... testade i höstas och även om han i februari hade gått oskodd från oktober så tyckte han inte om att gå barfota på grusvägar, så det fick bli skor igen. Dock tänker jag fortsätta dra av dem på vintern då jag ändå inte rider så mycket då + att det blir säkrare för honom i hagen utan skor...

Hej. Min kallblodstravare hade skor på alla 4 när vi köpte honom men när han då hela tiden trampade av sig någon av framskorna så drog vi till slut bakskorna och peppar, peppar så sitter framskorna fortfarande på och det är 5 veckor sedan vi drog av. Det var faktiskt inga problem. Visst, det fnasade sig lite i kanterna men han har inte varit öm eller så. Tog det dock lite lugnt när jag red på grusvägar. Om 3 veckor kommer hovis igen och då tänker jag fråga honom hur han tycker att hovarna har klarat att vara barfota. :)

Ta det försiktigt bara, speciellt i början om du rider på hårt underlag.
Då är risken att du nöter bort endel så att hästen blir ömfotad. Det tar lång tid innan hoven helt anpassat sig till att vara barfota. Så tänk på att inte rida där det är hårt i marken och stenigt i början.

Min häst har väldigt lätt för att bli ömfotad, så jag kör på skor. Jag rider dessutom en hel del efter grusvägar.

De flesta stora ridhästar som rids med en normal arbetsbelastning behöver enligt vad jag erfar skor runt om. Jag är väl trist o traditionell, men jag förstår inte att det har blivit så himla inne att klä av hästen om fötterna. Självklart är det bra att göra det under t ex betesperioden om hästen inte rids annat än kanske litegrann på mjukt underlag, men ska den ridas på grusvägar mm o dessutom är va att vara skodd ser jag ingen som helst anledning till att sluta sko den.

Jag har arabhästar. De rids och tävlas oskodda och har alltid gjort. Inga skor behövs om hästen är van att gå utan!

Har däremot en hingst som gått skodd på alla 4 sedan 3 års ålder. Och han är svår att "omskola" till barfotahäst! Tyvärr!

Hos mig är det inget "mode" att ha hästarna oskodda....Deras hovar mår bara utmärkt av det....Även min "hovis" tycker så och andra "hovisar" jag känner ;) (ajt!! holá).
Men visst, arabhästar HAR hårdare hovar än andra raser och klara det kanske bättre...Och de är först och sist RIDHÄSTAR

Vissa hästar kan gå barfota, andra kan det inte.
En del blir ömfotade, andra nböter ner hovarna för mkt eller sliter dem väldigt snett.
Det har faktiskt oftast INTE med hornkvalitén att göra, möjligen sulans tjocklek men mest hur känsliga de är. (HUR det hänger ihop exakt vet ajg dock inte...)
Hur det är med din häst kan du inte veta i förväg, men du vet om du provar. Är han ömfotad första veckan behöver du kanske inte göra så mkt mer än att rida på mjukt underlag. Men fortsätter han vara ömfotad hela skoperioden så ska du nog inte fundera på att ha honom barfota nåt mer...

Och Cesam:
Det behöver inte alls vara nåt problem att ta av skorna på din hingst även om han varit skodd sen ungdomens dagar. Som jag skrev ovan, på vissa funkar det och på andra inte. Funkar det inte så hade det nog inte gått att ha honom oskodd från början heller. Och funkar det så har han haft skor i onödan hela sitt liv...
Här i grannbyn finns en gammal f.d ridskoleponny (C- el D-ponny, i tjugoårsåldern nånting) som varit rundskodd i hela sitt liv. Han rids numera inte sådär värst hårt så jag rekommenderade dem att ha honom barfota i stället. (Knasig hovis som ber kunderna välja det alternativ som man tjänar minst på... :p) En bekant till ägarna (de är inte sådär jättekunniga) hade sagt just att han inte skulle kunna gå barfota för att han varit skodd så länge. Men vi provade och han har gått barfota sen dess! :)

Det är ju bara att prova. Går det inte så är det ju bara att slå på skor igen.

Mamman till mitt föl är en sån där superkänslig sak, hon kunde knappt gå om hon tappat en sko. Men eftersom hon skulle föla tog jag av skorna, och det var inga problem alls! Då reds hon ju visserligen inte på flera månader, men sen på hösten började vi rida och hon gick lika bra som med skor. Dock bara så länge man höll sig på mjukt underlag, typ ridbanan eller gräs. Grusvägar var det bara att glömma.

Och Cesam:
Det behöver inte alls vara nåt problem att ta av skorna på din hingst även om han varit skodd sen ungdomens dagar. Som jag skrev ovan, på vissa funkar det och på andra inte. Funkar det inte så hade det nog inte gått att ha honom oskodd från början heller. Och funkar det så har han haft skor i onödan hela sitt liv...
Här i grannbyn finns en gammal f.d ridskoleponny (C- el D-ponny, i tjugoårsåldern nånting) som varit rundskodd i hela sitt liv. Han rids numera inte sådär värst hårt så jag rekommenderade dem att ha honom barfota i stället. (Knasig hovis som ber kunderna välja det alternativ som man tjänar minst på... :p) En bekant till ägarna (de är inte sådär jättekunniga) hade sagt just att han inte skulle kunna gå barfota för att han varit skodd så länge. Men vi provade och han har gått barfota sen dess! :)

Tro mig, jag har provat! Det är min absoluta övertygelse att han han fått vara oskodd i unga år (han är 18 nu) så hade han varit mer tolerabel att gå barfota. Alla mina andra araber går barfota utan problem och detta anser jag att det beror på att jag vant dem vid att vara barfota sedan de "normalt" skulle fått skor på sig.
Men jag är ingen förespråkare av skor på hästar så......och får därför "lida" för vad andra inte gjort med min hingst i unga år. Sån tur är att ha inte trampar av sig dem jämt och ständigt utan de sitter snyggt på och hoven växer i normaltakt.

Jag har ett arab sto(10år)...
Hon gick oskodd tills hon var ca 6år. Jag blev tvungen att sko henne för vi bytte stall och den nya stallet hadde inga preparerade ridvägar och det var mycket skritt efter asfalts vägar så hon slet hovarna snett och blev varm om kotorna så jag hadde inget val än att sko henne.

Ni som tar av skorna på era hästar...
Är ni inte rädda för att dom sliter hoven snett så att det blir en sne belastning?

"förstår inte att det har blivit så himla inne att klä av hästen om fötterna"

Då har du inte läst på särskilt väl. Fördelarna om hästen klarar det är otaliga.

"Ni som tar av skorna på era hästar...
Är ni inte rädda för att dom sliter hoven snett så att det blir en sne belastning?"

Man kan inte vara rädd för något man inte provat.
Visar det sig att hästen sliter hovarna mycket snett så får man ju slå på skor igen.

Problemet är att övergångsperioden är upp till 1,5 år innan hovarna återhämtat sig helt och hållet. Först då kan man egentligen säkert utvärdera om ens häst klarar att gå barfota eller inte. Att ta av skorna två månader och sen konstatera att hästen är för ömfotad tyder på ren okunnighet. (Jag vet, det finns hästar som inte klarar att gå barfota alls, det är inte dem jag syftar på).
Men om vi skulle prata om de hästar som håller på att dö när man plockar av skorna så beror det på att deras hov mår så fruktansvärt dåligt av att ha haft skor att dess funktion fullständigt satts ur spel. Hade dessa hästar varit barfota hela livet, så är det möjligt att de inte skulle ha hållit för hårdare ridning, men det hade definitivt klarat av att lulla runt.

Som svar på om vi som tar av skorna inte är rädda för att det ska slitas snett så kan jag bara svara för mig själv
: Givetvis följde jag noga upp hur hovarna utvecklade sig efter att vi tagit av dojjorna. :smirk: Ibland tycks en del tro att bara för att man tagit av skorna så är man totalt ansvarslös och bara är ute efter att snåla in på hovslagar- kostnaden. Jag är noga med min pålles hov-vård och "förhör" min hovis noga om vad han tycker om hur hovarna slits. Man kan inte säga att det alltid är lämpligt att ta av skorna men man kan inte heller säga att det är fel - för det är olika från häst till häst.

Jag vet att man måste vara mycket noga med verkning mm...
Men efter det att jag bytte stall och inte längre hadde preparerade ridvägar (gummiflis, sand och bark vägar), då red jag ganska lite på grus och asfalt. När jag flyttat kunde jag inte längre ha henne oskodd för hovarna blev slitna så snett(ridning nästan varje dag på grusvägar och lite asfalt) att det blev risk för skador i benen. Och jag var noga med verkningen mm. Och hon hadde som sagt aldrig haft skor för ca6års ålder och hovslagaren sa att hon hadde ovanligt bra hovkvalitet (de bästa hovarna han sett).

Anledningen till att jag frågade är att det finns inte så många stall i sverige som har så pass bra ridunderlag på ridvägarna(för barfota hästar) som jag hadde då. Och det finns ingen häst som sliter sina hovar helt rakt...
----------------------------------------------------------
Svar till:
Nej, tvärtom.....

Hur menar du då?

"förstår inte att det har blivit så himla inne att klä av hästen om fötterna"

Då har du inte läst på särskilt väl. Fördelarna om hästen klarar det är otaliga.

Jo, visst! Jag säger inget annat. MEN å andra siden verkar faktiskt inte speciellt många halvblod som rids o tränas traditionellt i hoppning, dressyr och terräng klara det. Om hästen fixar det och/eller man håller sig på mjukt underlag så är det väl kanon.

I fallet med trådskrivarens häst så rör det sig om en varmblodstravare som varit skodd i hela sitt liv, och som nu ska bli ridhäst. Inte 17 är det fel att mana till lite försiktighet och eftertänksamhet i samband med att man ev tar av den skorna?

Och handen på hjärtat, bra eller dåligt (bör avgöras från häst till häst efter individ o omständigheter), nog 17 har det blivit väldigt poppis med barfotagång och annat "back to nature" inom hästvärlden de senaste åren. Inget fel i det, så länge man ser till individen och det arbete man förväntar att den ska utföra.

Självklart är det mest naturliga för hästen att gå oskodd på lösdrift i en stor flock. Dock är det inte säkert att detta liv är det liv som passar alla hästar, och särskilt kanske inte dem som tränas på en lite högre nivå (och nu menar jag inte elitnivå; redan LB-LA- nivå i hoppning och dressyr kan räcka). Vi har ju trots allt tagit dem till fånga o domesticerat dem för väldigt länge sedan.

Som sagt, jag är ingen motståndare till varken lösdrift eller barfotagång, jag menar bara att man måste tänka efter vad man vill att hästen ska kunna prestera, och rusta den därefter. Att man sedan ska ge den ett bra hästliv med hagkompisar, rejäl utevistelse o många mål mat per dag anser jag är självklart.

Supertraditionella AKO vars hästar har skor (ja, inte lille unghästen, förstås, han får vara utan tills han visar att han behöver skor, vilket jag kan tänka mig blir som 3-4 åring när han börjat ridas) o sover inomhus 15 september- 15 maj ;)

Oftast fungerar det bra med att inte ha skor bak eftersom den mesta vikten/belastningen är på fram. Hästar brukar sällan ha samma problem med barfota bak som fram. Men en viss ömhet kanske du får räkna med...eller inte. Är bara att kolla..och vänta.

Pratade med min hovslagare om det här med barfotagång...

Han sa att om man ska vänja om en häst så är det bäst att ta av skorna när snön kommer(och ligger kavr) för många tränar inte så mycket på vintern. Han menade att man mer eller mindre ska ställa av hästen under vintern och börja rida den lite lätt mot våren och då hålla sig till bara mjuka vägar. Han menade på att den första sommaren (om man tar av skorna på vintern) så ser du dels om hästens hovar håller för barfotagång och du har då skapat de bästa förutsättningarna för att lyckas.
Han tyckte inte att man ska ta av skorna nu för att det blir så snabbt hårt i marken och om då hästen är ovan att gå barfota så kommer den med största sanorlikhet att bli jätte öm i hovarna(risk för hovbölder). Han sa också att det är bra om man kan ge biotin en kort tid innan man tar av skorna och 12-14månader fram (det tar så lång tid för hoven att växa ut helt) för då har man ännu bättre förutsättningar att lyckas genom att biotinet stärker hovarna.
Kanske nån annan hovslagare har nån annan tanke/ideè om detta men det var såhär min hovis sa...

Faktiskt håller jag inte med din hovslagare..eftersom jag har sett alltför många hästar stappla omkring i isiga/ hårda hagar då ägaren dragit av skorna...som tex här i Götet så kan man knappast räkna med mjuk snö då det tinar och fryser om vartannat...villket resulterar i knöliga hagar. Bättre då dra av skorna på sommaren/våren då marken är mjuk..Man får ju anpassa barfotagången helt enkelt...vill man förbättra så kanske man får offra träning eller annat...

Min travare måste alltid ha runtom skoning annars lägger hon sig ner :D. Hon är inte speciellt ömfotad men hon är van att gå med skor sedan "trav"tiden..

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
550
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
600
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka