Sv: Ta betalt för att få avlastning
KL
Det är lustigt att de som inte vill betala för att vara medryttare anser att de gör hästägaren en stor tjänst. Som vissa av dem går på så skulle man nästan kunna tro att de anser att det är skamligt att ägaren inte betalar dem för att rida deras häst.
Om jag ser till min situation så ser jag det som en stor risk att låna ut min häst. När jag köpte henne provade jag att ha medryttare/skötare resultatet blev att den första tjejen råkade ut för en olycka en dag när hon skulle ha hästen. Hon struntade då i hästen som höll på att vänjas in på betet och fick gå där max 2 timmar, vilket tjejen visste (inte värre skadad än att hon kom till stallet senare på kvällen). Hon hörde inte av sig utan av en slump åkte jag till stallet den dagen och hittade min häst på betet där hon gått i minst 6 timmar. Resultat, mycket lätt kolik som släppte med promenad samt att hon inte kunde äta gräs på 14 dagar för då kom koliken tillbaka. Jag tacka gudarna för att det inte blev värre eller att hon fick fång. Tjejen var även bra på att i sista stund höra av sig och tala om att hon inte kunde den dagen.
Försök nummer 2 var en tjej som bad om att få hjälpa till och när jag var sjuk en gång så tänkte jag att jag kunde prova. Hon red helt ok men kunde inte mocka rent och ändrade utrustning på hästen utan att fråga mig.
Numera får min häst stå de dagar jag inte orkar/hinner rida. Om jag av någon anledning inte kan åka till stallet skulle jag säkert kunna byta tjänster med någon annan i stallet. Jag har (peppar peppar) hittills inte varit så sjuk så jag inte kunnat fixa det mest basala för hästen (mockning, foder, vatten samt lite mys) visst har jag stundtals fått mocka lite för att sedan lägga mig i boxen och vila innan jag kunnat göra klart men det är smällar man får ta för att vara säker på att ens lilla älskling har det bra.
Jag ska ärligt talat säga att jag inte förstår de som anser att de inte ska betala för att få rida. Det är väldigt dyrt att ha häst. Min dam kostar mig minst 100:-/dag troligen bra mycket mer. Varför ska jag sponsra någon med detta med alla risker det innebär i att de förstör något jag byggt upp med min häst och alla risker för skador som uppstår. Skulle jag ta in en medryttare skulle det vara till minst självkostnadspris om den sköter allt som ska göras varje dag, alternativt om enbart ridning skulle ingå skulle det kosta uppåt 500:-/gång pga alla risker det medför för min häst då med kraftiga restriktioner om vad man får göra. Troligen skulle jag även vilja ha en deposition av pengar som skulle täcka eventuella veterinärbesök pga att de inte skött det de ska. Ovanpå detta skulle jag ställa som krav att personen har samma filosofi som jag samt att de rider minst på samma nivå som jag gör. Någon från en ordinär svensk ridskola göre sig icke besvär de har i 99% av fallen helt fel attityd till hästar (inlärt beteende

)+ att de inte fått lära sig något om hur hästar fungerar mentalt.
Jag har helt ärligt inte köpt en häst för att sponsra någon som inte har råd/tid med egen häst utan
jag har köpt häst enbart för min egen skull egoistiskt? kanske, realistiska? ja.
För att förtydliga
Jag har av begripliga skäl ingen medryttare/skötare

.