Sv: Ta betalt för att få avlastning

Mycket bra förklaring av skillnaden mellan hundvakt och medryttare, tycker jag!

Mycket bra förklaring av skillnaden mellan hundvakt och medryttare, tycker jag!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har under flera års tid sökt häst som jag kan bli medryttare till. Tyvärr har det inte gått så bra eftersom de flesta annonser jag hittat har ägaren uttryckt att hon vill ha betalt för att jag sköter hennes häst.
Med din inställning förstår jag att du har svårt att hitta en medryttarhäst. Att mocka ,lägga upp mat mm ingår i den dagliga skötseln ,rida är den minsta delen av att ha häst. Att rida på ridskola verkar vara ett bra alternativ för dig.
Jag håller med Boj f.ö.
Du kan få sköta mina hästar helt gratis, men ridningen kan du glömma.Mina hästar klarar sig finfint i hagen och behöver inte gå på några promenader som en hund, likaså behöver du inte själv köpa hem en massa foder till dem, som jag visserligen betalar, men det finns redan på plats. Känner du för att borsta lite på dem är det helt ok, men om det är att göra mig en tjänst du är ute efter så finns både grep och skottkärra på plats så sköter jag ridningen själv, tack.
![]()
Jag har två hbl och tre ponnier, jag sysslar inte med välgörenhet, däremot så har jag de som rider gratis och rent av på min bekostnad, men inga medryttare och heller inga skötare, allt är på min villkor.![]()
Du kan få sköta mina hästar helt gratis, men ridningen kan du glömma.Mina hästar klarar sig finfint i hagen och behöver inte gå på några promenader som en hund, likaså behöver du inte själv köpa hem en massa foder till dem, som jag visserligen betalar, men det finns redan på plats. Känner du för att borsta lite på dem är det helt ok, men om det är att göra mig en tjänst du är ute efter så finns både grep och skottkärra på plats så sköter jag ridningen själv, tack.
![]()
Jag har två hbl och tre ponnier, jag sysslar inte med välgörenhet, däremot så har jag de som rider gratis och rent av på min bekostnad, men inga medryttare och heller inga skötare, allt är på min villkor.![]()
att hyra något brukar kosta pengar.
jag ser det som att medryttaren får del i min häst, men då får denne lägga upp sina dagar själv och ha hästen som sin egen under sina dagar. vi tar båda ansvar för att hästen får variation. Kommer iof också stå i stall där vi inte behöver göra mer än rida o pyssla med hästen.
Men som sagt, alla ser det olika.
Exactemente! VERKLIGEN inte svårare än så!Tillgång och efterfrågan.
Vill du rida gratis, så får du hitta någon som erbjuder gratis.
Det är inte svårare än så.
Vill jag ha någon som betalar för att rida min havremoppe så hittar jag någon som vill betala för det.
Finns inte så mkt att diskutera egentligen...
Poängen är att vill man jämföra hästar med hundar och att vara medryttare kontra hundvakt, så vill man inte betala så ska man inte tro att man får rida. Vill ngn göra mig en "tjänst" så visst kan de får mocka boxen åt mig. I min värld så är det inget slitgöra att mocka en box,fylla på foder och kolla vattnet innan man rider, orkar man inte det så orkar man inte rida heller och är man medryttare åt mig så får man betala för det. Som sagt, jag sysslar inte med välgörenhet, vill man vara "hundvakt" gratis åt mina hästar så varsågod, rida kan jag göra själv.![]()
Då drar man alltså slutsatsen att en person som studerar/går på a-kassa/soc inte är lika bra ryttare som en person som arbetar och har råd att slänga ut flera hundra kronor i veckan för att sköta en annan persons djur.
Nästa vecka hade jag tänkt och åka till Ullared, om du inte använder din bil på onsdag kan passar jag den gärna. Jag fyller på spolarvätska och kollar oljan. Jag ser även till att den är parkerad när jag lämnar tillbaka den.
Förutsätter naturligtvis att den är tankad, tvättad, försäkrad och att däcken är bra....
Det går inte att jämföra päron och äpplen, häst, hund eller bil.
Om du inte är villig att betala så varsegod, det är ingen som tvingar dig. Det finns de som uppskattar avlastning leta rätt på en sådan person.
Eller börja på ridskola om du vill rida utan att fixa och dona med hästen.