Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alla vill inte rida medelsvår
Inte alla. Dock en stor del tyvärr. Jag har dessutom syskon födda på 80-talet och det är skillnad på oss 70-talister (2st) mot 80-talisterna (3st). Nånting hände de 10 åren mellan oss som påverkade även tidigare föräldrar.
Det är väll snarare dina föräldrar du ska skylla på att dina småsyskon har kass attityd, för hur du än får till det kan du omöjligt påstå att större delen av 80-90-talisterna är som du påstår. Du har har knappast underlag för att påstå sådana saker om väldigt många människor.
Det är väll snarare dina föräldrar du ska skylla på att dina småsyskon har kass attityd, för hur du än får till det kan du omöjligt påstå att större delen av 80-90-talisterna är som du påstår. Du har har knappast underlag för att påstå sådana saker om väldigt många människor.
Eller, så är hästägaren inte intresserad av att skogsmulla utan vill ha en ryttare som sköter den biten och så koncentrerar hästägaren sig på tävlingarna och träningarna. En skogsmullehäst är inte per automatik outbildad. Även toppresterande tävlingshästar kan behöva variation i sitt arbeteEn skogsmullehäst har dock generellt lägre kostnader för försäkringar, utrustning och förmodligen också för anläggning, vilket förmodligen rendrerar i ett lägre hyrpris för skogsmullehästen. Den ekonomiska risken att låna ut en skogsmullehäst är också lägre. Jag har också uppfattat marknaden som att fler är intresserade av att rida en välutbildad häst.
För mig personligen är inte en skogsmulle häst välutbildad, för mig är själva definitionen av skogsmullehäst en häst som mullas runt i skogen för att mattes mål med ridningen är att komma ut i naturen och umgås med sin hästvän. Om matte har som mål att utbilda sin häst att gå i medelsvår dressyrform och bära sig väl i galoppombytena, även om ingen som helst tävlingsönskan finns, tycker jag inte längre att det är skogsmulleridning.![]()
En skogsmullehäst har dock generellt lägre kostnader för försäkringar, utrustning och förmodligen också för anläggning, vilket förmodligen rendrerar i ett lägre hyrpris för skogsmullehästen. Den ekonomiska risken att låna ut en skogsmullehäst är också lägre. Jag har också uppfattat marknaden som att fler är intresserade av att rida en välutbildad häst.
Jag har den lyxen att jag har både skogsmullehästar, fina hopphästar och fina dressyrhästar. Nej skogsmullehästarna är INTE billigare i drift! Den enda häst som utmärker sig är fullblodsvallacken han är DYR eftersom han har svårt att hålla i vikt och kräver mycket kraftfoder och hö.... Jag vill hävda att det är en MYT att skogsmullar är billiga och dressyrhästar/hopphästar är dyra... Skogsmullen Emir kostade 40 000 (baskjir) hopphästen (medelsvår) Valiant (e.Irco Mena) kostade 40 000 i inköp... Mina medryttare betalar 500kr/mån, rider 2-3ggr/v. Medryttarna är olika och har olika intresse och utblildningsnivå det vi alla dock har gemensamt är att vi älskar hästar!
Ja jag skyller på föräldrarna att ungarna blir som dom blir men dom är ljusår ifrån att vara och bli "riktiga" hästmänniskor. Det är bara tävlandet och ridandet och rosetter som är intressant. 1 av ca 10 ungar är bra i mitt område.
Eller, så är hästägaren inte intresserad av att skogsmulla utan vill ha en ryttare som sköter den biten och så koncentrerar hästägaren sig på tävlingarna och träningarna. En skogsmullehäst är inte per automatik outbildad. Även toppresterande tävlingshästar kan behöva variation i sitt arbete![]()
Jag har den lyxen att jag har både skogsmullehästar, fina hopphästar och fina dressyrhästar. Nej skogsmullehästarna är INTE billigare i drift! Den enda häst som utmärker sig är fullblodsvallacken han är DYR eftersom han har svårt att hålla i vikt och kräver mycket kraftfoder och hö.... Jag vill hävda att det är en MYT att skogsmullar är billiga och dressyrhästar/hopphästar är dyra... Skogsmullen Emir kostade 40 000 (baskjir) hopphästen (medelsvår) Valiant (e.Irco Mena) kostade 40 000 i inköp... Mina medryttare betalar 500kr/mån, rider 2-3ggr/v. Medryttarna är olika och har olika intresse och utblildningsnivå det vi alla dock har gemensamt är att vi älskar hästar!
Som fodervärd står du för alla kostnader kring hästen, du har ansvaret att följa det avtal som du och hästägaren gjort upp. I övrigt kan man säga att hästen är som "din" till 100% = kostar till 100%
Som medryttare, utifrån mina värderingar, kommer du och rider ett visst antal ggr i veckan och då ingår det det lite pyssel kring hästens omvårdnad. Inget som hästägaren är beroende av utan har ställt upp med hästen för att vara bussig (fortfarande utgår jag från mig själv som hästägare). Det kostar för varje tillfälle, en viss summa.
Men (som jag ser det), skulle jag inte ha tiden att träna mina hästar i den mån som krävs och jag behöver avlastning anlitar jag en beridare som jag betalar för att den tränar hästen. Alt.att jag anlitar en duktig ryttare som både beridare och skötare även det mot betalning.
Skulle ekonomin kärva, gu förbjude, så lämnar jag ut hästen på foder enligt första stycket eller så säljer jag hästen. Dock, jag har det så pass förspänt att flera i familjen rider och vi brukar ställa upp för varandra när det behövs
Om det dyker upp någon som fattar tycke för mina hästar och gärna vill dona lite i stallet och med hästarna är det bara kul. Visst kan jag då låta den personen rida någon gång, kanske rent av låta den låna hästen för att träna och även tävla om det skulle gå så långt. Det kostar inget hos mig...jag bestämmer ju i vilken omfattning det i så fall skulle ske och jag skulle aldrig låta det gå ut över min egen tid. Jag är med hela tiden i så fall...
Personligen rider jag helst ut på min häst men det jag pratar om är vad jag är villig att betala för.
Hur fick du mitt inlägg till att jag har den åsikten..?![]()