Bukefalos 28 år!

Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

N

nikkis1

Nu skriiver jag igen om min älskade halvblodsval som har artros mellan 6 och 7 halskotan har efter många funderingar hit o dit beslutat att ta bort honom efter sommaren om han nu klarar att gå på bete vill ge honom en sista sommar. Undrar om ni tycker att jag gör fel som har tänkt ta bort honom symtomn han visar i dag är går inte o rida snubblar o vill inte gå fram som förr har alltid varit en pigg kille men inte nu beslutade att inte rida nå mer när det känns som det gör ont för honom har byggt en ställning ihagen för maten för han inte ska behöva sätta ner huvudet har även mat på backen men väljer ofta ställningen men inte alltid har problem när han äter inne i boxen med o stå still trampar ofta framåt o bakåt såg när vi var ute o gick när han skulle beta att han ställer frambenen i spagat ungefär såg när jag longerade att han tappade bakdelen i traven i ena varvet ca 2min sen blev det bättre, tycker i bland att han ser så lidande ut helst efter han busat för det gör han ibland så man kan inte tro att att är skadad. Har jag tagit rätt beslut eller?? Känns så hemskt att man ska ta beslut över nån annas liv. Har så dåligt samvete fast vet ju att han har ont. Läs gärna tråden jag skev förut för hela sjukdomsbilden.Tacksam för svar:cry:
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Jag tycker såhär: Om hästen inte kan beta ordentligt pga smärta så känns en sista sommar inte helt okay.Hur ska han då kunna njuta av sommaren? Vilket beslut du än tar så tycker jag att du gör rätt som låter honom slippa lida mer.Det är ett modigt beslut att ta.Många styrkekramar till dig!
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Du känner din häst och vet att han är förändrad till det sämre f f a för honom. Att ha fattat beslutet att ta bort honom visar också att din magkänsla säger att han lider - lita på den. Jag vet att det är fruktasvärt svårt att ta beslutet, många sömnlösa nätter. Men jag kom fram till att jag tänkte mest på mig själv egentligen, att JAG tyckte det var svårt. Hästen märker ingenting. Känner du att din häst inte kan leva ett smärtfritt och normalt hästliv så gör du alldeles rätt att förkorta hans lidande. Var stolt över dig själv att du tar detta ansvar för din älskade häst och försök finna tröst i att du sätter hans lidande före dina egna känslor. Hårt för dig - rätt för honom.
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Tack till er båda känns verkligen jättehemskt:cry:
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Tii dig som skickade ett privat meddelande till mig så är jag för oteknisk för o svara på det men kolla gärna min andra tråd om halskotan som ligger här fast längre ner så kanske du får en del svar. Min häst är röntgad o bilderna är kollad av nån expert i skara och det finns ingen behandling o han kommer inte bli bättre formodligen bara sämre den behandling din häst fått vet jag inte vad det är..:o
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Jag tycker såhär: Om hästen inte kan beta ordentligt pga smärta så känns en sista sommar inte helt okay.Hur ska han då kunna njuta av sommaren? Vilket beslut du än tar så tycker jag att du gör rätt som låter honom slippa lida mer.Det är ett modigt beslut att ta.Många styrkekramar till dig!

Jag håller med Skogstrollet och skickar många styrke kramar Mia
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Även jag håller med Skogstroll. Jag ska ta bort min gamle den första juli. Detta pga att sommaren är inte det optimala för dem, anser jag. Flugor och annat stickande helvete tenderar ofta att förstöra juli och augusti. Därför väljer jag att göra det innan vi åker på semester. Har just fått ta bort den andre, som jag planerade att behålla. Givetvis oerhört smärtsamt att förlora en vän på det sättet. MEN det gick väldigt lugnt och bra tillväga. Hästen känner garanterat inte ett dugg förutsatt att du får tag på någon bra avlivare. Min häst har inte ont längre och det känns som en oerhörd tröst i min sorg. Även jag skickar varma tankar och styrkekramar.
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Tack för era svar o omtanke nu fick jag mig en funderare om det verkligen är snällt o låta honom gå kvar över sommaren:confused:
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Om jag vore du så skulle jag ta bort honom så fort det går. Har han ont av att sänka huvudet och äta så kommer han inte njuta av att gå och beta.

Jag anser att om ett djur har ont ska den tas bort. Den lider. Det är ett val som vi människor kan ta att avsluta ett lidande. Och det är vår skyldighet när vi håller djur. Att inte låta dom lida.

Det kan låta hårt, men jag valde att ta bort min gammelponny just för att han hade ont och även om han skulle kunnat leva ett tag till, så var det inte rätt mot honom att låta han gå och ha ont, för att låta honom få ännu ondare.
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Nej, jag önskar faktiskt att vi människor (i alla fall jag själv, eftersom jag bara kan tala för mig själv) hade den möjligheten när livet till slut bara består av smärta.
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Nej, jag önskar faktiskt att vi människor (i alla fall jag själv, eftersom jag bara kan tala för mig själv) hade den möjligheten när livet till slut bara består av smärta.

Det är min önskning med, men tyvärr så funkar det inte så och det skulle säkert misskötas med..
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Jag skulle i din sits ta bort hästen rätt snart. Har den ont och inte kommer bli bättre ser jag ingen anledning att dra ut på lidandet. Förresten är nog inte sommaren så värst härlig i vilket fall, massa stickande kryp och varma steckade sommar dagar. Nej jag tror faktiskt hästaran njuter mer av en fin vinter dag.

Det är alltid svårt att ta bort en häst, men när det inte finns något möjlighet för hästen att bli bra så känns det som enda alternativet.
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Hej nä det har du rätt i att det inte är nåt o dra ut på men usch vad jobbigt det är:cry:Har haft han ute på gräs idag o det gick bra ca 20 min sen sprang han mest runt o var orolig o rullade sig 6gr o dom 3 sista gr höll han inte på o ta sig upp..
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Jag hade som flera andra här valt att ta bort hästen så fort som möjligt. Kan den inte beta ordentligt utan att ha ont så känns det dumt att ha kvar den bara för att den ska få ha en sista sommar.

Lycka till med ditt val! Och gör det som känns bäst för dig och din häst!
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Jag har läst bägge dina trådar. det verkar dystert.

för hästens skull ta bort han så fort som möjligt, låt han inte lida, kan han inte äta normalt, rulla sig mm... så är det inte ett bra hästliv.

Gör slut på hans lidande, DET är de bästa DU kan göra mot han.

//F
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Tack till er alla efter alla svar jAG fått här och efter hur jag sett han bete sig i gräshagen har jag beställt tid för o ta bort min älskade kille:cry: Hoppas jag gör rätt usch önskar att man inte behövde ta sånna här beslut:(
 
Sv: Ta bort häst med artros mellen 6 och 7 halskotan.

Du gör rätt! No doubt. Även om jag nu får skit för att jag är människa och uttalar mig om en häst så vet jag som gammal värkpatient att livet är inte roligt när man har ont jämt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 340
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 068
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 865
Senast: mackan
·
Hundhälsa Aug 2011 fick vi hem William från Irland. Han var friskt och hade fin päls men trampdynorna var hemskt torra och fnasiga med en del...
Svar
2
· Visningar
6 635
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp