Ta ett sabbatsår som vuxen

Mjae, det beror nog på, att vara föräldraledig var för mig att hamna i ett annat slags ekorrhjul, fast på speed. I stället för att vara på jobbet, och sedan ledig, är det en all-vaken-tid övning som även inkluderar tider då man verkligen inte vill vara vaken. Hjärnan har inte fungerat lika bra igen sedan dess på varken mig eller maken fast vi försökte dela på ansvaret, ens nu 2-3 år efter den övningen. Jag tror ett år ledigt från arbete utan barn är en helt - helt - annan slags övning.

Ja, jag jobbar hellre min 7-dagarsvecka a 70 tim på jobbet som jag har var 3e vecka, än umgås på heltid med föräldralediga vänner motsvarande period 🙄
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.

Jag hade seglat. Jag hade börjat med att styra söderut och sen bara fortsatt.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.

Jag hade läst, rest runt i Sverige, gått på museum (både historiska och konst och allt däremellan!), nördat ner mig i matlagning, gått en kurs i nåt intressant som bara är roligt (drejning, silversmide, måla eller annat spännande), gått en kurs i franska så jag kunde friska upp minnet från skolan plus utveckla den så att jag faktiskt kan använda den! Om pengarna räckte hade en kurs i franska i Frankrike varit högst på listan! Lära sig språket på plats är oslagbart!

Jag hade bjudit nära och kära på brunch/middag och riktigt nördat ner mig i menyn och låtit matlagningen få ta tid.

På sommaren hade egentligen bara behövt fint väder, en badstrand och en bra bok! En kylväska med god lunch och dryck.
 
Jag hade läst böcker, skrivit den där romanen, rest norröver och sett mer av Sveriges natur, åkt på en längre skidsemester i alperna, gått på spelningar mitt i veckan, besökt fler musikfestivaler, blivit bättre på att måla/rita, hjälpt mamma i hennes företag, sett mängder av filmer, spelat igenom alla tv-spel jag aldrig hinner med... Jag hade inte haft några problem med att fylla två livstider med annat än heltidsarbete om bara ekonomin funnits 😅
 
Jag hade inte låst mig vid en sak hela året utan försökt få in så mycket variation som möjligt. Slöa runt hemma en månad, resa ett par månader, gå en kurs ett par månader, hoppat på ett tremånaders vikariat inom något helt annat än det jag gör annars, etc.

Jag har haft liknande tankar inspirerad av vänners föräldraledigheten. Jag vill inte ha barn men blir lite avis på pausen från ekorrhjulet som föräldraledighet ger.


Föräldraledighet är ett ekorrhjul! Det är inte att vara ledig! Det är vara on-call 24h/dygnet 7 dagar/vecka. Egentid och tid att göra det man vill är endast de tider då ens partner kan ta hand om barnet och de första månaderna knappt då p.g.a. amningen. Jag som varit föräldraledig blev faktiskt lite provocerad av det ni skriver. Som att man skulle gå och drälla och bara ha det gott som föräldraledig! Det är mycket lugnare att jobba tycker jag! Då är man iaf ledig på sin fritid!
 
Mjae, det beror nog på, att vara föräldraledig var för mig att hamna i ett annat slags ekorrhjul, fast på speed. I stället för att vara på jobbet, och sedan ledig, är det en all-vaken-tid övning som även inkluderar tider då man verkligen inte vill vara vaken. Hjärnan har inte fungerat lika bra igen sedan dess på varken mig eller maken fast vi försökte dela på ansvaret, ens nu 2-3 år efter den övningen. Jag tror ett år ledigt från arbete utan barn är en helt - helt - annan slags övning.

Jag instämmer helt!

Ett år ledig ensam utan någon att ta hand om låter som en dröm. Föräldraledig skulle jag däremot ALDRIG vilja vara igen! Snacka om hårt jobb och dränering av energin!
 
Föräldraledighet är ett ekorrhjul! Det är inte att vara ledig! Det är vara on-call 24h/dygnet 7 dagar/vecka. Egentid och tid att göra det man vill är endast de tider då ens partner kan ta hand om barnet och de första månaderna knappt då p.g.a. amningen. Jag som varit föräldraledig blev faktiskt lite provocerad av det ni skriver. Som att man skulle gå och drälla och bara ha det gott som föräldraledig! Det är mycket lugnare att jobba tycker jag! Då är man iaf ledig på sin fritid!

Fast det är en paus från jobb (lönearbete) ekorrhjulet oavsett hur jobbigt det kan vara att vara förälder.
 
Jag hade rest runt med mina hundar på utställningar och hängt med kompisar som inte bor här. Resten av tiden hade jag stickat, hängt med brorsbarnen och kanske renoverat på huset. Tränat! Haft tid att göra allt det där jag vill men inte orkar eller hinner pga arbetet.
 
Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?
Åh... vilket underbart dagdrömstema! 😊

Jag behöver dock införa en förutsättning. Hur mycket jag än älskar mina barn så behöver en sådan tankeövning exkludera dem. För, som flera redan antytt, ett år utan försörjningsarbete men med småbarn är inte ett sabbatsår imho. Jag drar det till och med så långt som att utgå från att jag är singel och inte behöver ta några relationshänsyn, och inte har djur.

Då skulle jag... jeez, tanken svindlar! 😂 Jag skulle vilja spela musik igen, med andra alltså. Spela och skapa. Jag skulle fotografera. Jag skulle vandra ensam i skotska högländerna ett par veckor. Jag skulle cocoona en månad eller två i stugan på Österlen. Jag skulle åka runt och hälsa på vänner, i Sverige och utomlands. Åka till Burning Man. Till Kuba. Till att börja med.
 
Jag som är på väg tillbaka från utmattning och har varit sjukskriven rätt mycket vet väl vad jag rekommenderar att inte göra om man tar paus från jobbet. Stanna inte hemma och gör vardagssaker. Jag var ju tvungen eftersom jag var sjuk och har barn. Men hade jag kunnat så hade jag varit mer hjälpt av att åka iväg och lämna vardagen. Levt mer i nuet med ansvar för bara mig själv, och tagit beslut om vad jag vill göra nu istället för fundera på ytliga saker som om det inte är dags att måla om i sovrummet eller köpa en ny lampa :meh: Jag skulle ha hyrt ett litet hus någonstans och ägnat dagarna åt att vandra, cykla, kanske lärt mig klättra eller surfa.
 
Jag som är på väg tillbaka från utmattning och har varit sjukskriven rätt mycket vet väl vad jag rekommenderar att inte göra om man tar paus från jobbet. Stanna inte hemma och gör vardagssaker. Jag var ju tvungen eftersom jag var sjuk och har barn. Men hade jag kunnat så hade jag varit mer hjälpt av att åka iväg och lämna vardagen. Levt mer i nuet med ansvar för bara mig själv, och tagit beslut om vad jag vill göra nu istället för fundera på ytliga saker som om det inte är dags att måla om i sovrummet eller köpa en ny lampa :meh: Jag skulle ha hyrt ett litet hus någonstans och ägnat dagarna åt att vandra, cykla, kanske lärt mig klättra eller surfa.
Hehe, jag är tvärtom 🙈 varit sjukskriven på låååång tid och föräldraledig innan det (vi pratar alltså år på hemmaplan). Ändå älskar jag att vara på hemmaplan. Tänk att hemmafixa i trädgården, måla om möbler osv när man faktiskt orkar göra det, istället för att bara titta på eländet och inte orka åtgärda! 😍
 
Mjae, det beror nog på, att vara föräldraledig var för mig att hamna i ett annat slags ekorrhjul, fast på speed. I stället för att vara på jobbet, och sedan ledig, är det en all-vaken-tid övning som även inkluderar tider då man verkligen inte vill vara vaken. Hjärnan har inte fungerat lika bra igen sedan dess på varken mig eller maken fast vi försökte dela på ansvaret, ens nu 2-3 år efter den övningen. Jag tror ett år ledigt från arbete utan barn är en helt - helt - annan slags övning.

Absolut! Föräldraledighet är inte semester och jag missunnar ingen. Men det är ett nytt ekorrhjul och det är nyheten, det tillfälliga bytet av ekorrhjul, som jag som frivilligt barnlös ibland drömmer om att få till.
 
Föräldraledighet är ett ekorrhjul! Det är inte att vara ledig! Det är vara on-call 24h/dygnet 7 dagar/vecka. Egentid och tid att göra det man vill är endast de tider då ens partner kan ta hand om barnet och de första månaderna knappt då p.g.a. amningen. Jag som varit föräldraledig blev faktiskt lite provocerad av det ni skriver. Som att man skulle gå och drälla och bara ha det gott som föräldraledig! Det är mycket lugnare att jobba tycker jag! Då är man iaf ledig på sin fritid!

Som jag skrev till @Lickety ovan. Jag menar inte att föräldraledighet är semester. Tvärtom - jag har så stor respekt för det att jag själv inte vill ge mig på det. Däremot är föräldraledighet ett tillfälligt avbrott från jobbhjulet och det är det avbrottet jag kan avundas.
 
Absolut! Föräldraledighet är inte semester och jag missunnar ingen. Men det är ett nytt ekorrhjul och det är nyheten, det tillfälliga bytet av ekorrhjul, som jag som frivilligt barnlös ibland drömmer om att få till.

Nyhetens behag minskar rätt snabbt och jag kände iaf inget större positivt wow. Du måste inse att man sätter igång med det med en kropp som är mer eller mindre mörbultad, hormoner som går amok och framför allt en kropp som inte är ens egen och inte varit det på 9 månader. Det kommer ta rätt lång tid innan ens kropp och liv är ens eget igen. Jag kände starkt att mitt liv var inte mitt. Det var inte till för mig. Mitt liv var till för att min dotter behövde tas omhand på bästa sätt, inte för att jag skulle få vara jag och må bra. Det var sekundärt och fick mig att må mycket dåligt! Det var en uppoffring jag var villig att göra för jag ville ha ett barn men det var definitivt en uppoffring och inte speciellt positivt. Jag trivs mycket mer med livet nu när det är mer mitt igen. Heltidsjobb och allt. Nu är jag ju ledig rätt många timmar per dygn! Det är fantastiskt!

Men för att återgå till trådens verkliga ämne: Ett sabbatsår där jag bara behövde ta hänsyn till mig själv låter som rena drömmen!! Jag hade nog, när jag tänker efter, passat på att bo någon annanstans ett tag. Frankrike för min del så att jag kunde lära mig franska ordentligt. Jag kan i dagsläget en del ord och är inte helt nybörjare men jag kan inte heller för den enklaste konversation. Det hade jag velat lära mig och det hade jag ägnat mitt sabbatsår till. I Frankrike.
 
Tog en spontan semesterdag idag och har gått hemma i hettan och fnulat lite. Jag närmar mig 40, har alltid jobbat heltid+, jobbar alltid när andra är lediga och lever väldigt sparsamt.

Jag har nu börjat fundera på ifall jag ska ta ett sabbatsår, dvs tjänstledigt utan lön i 6-12 månader i 40-årspresent till mig själv. Jag har gott om sparade pengar, är inte orolig för det ekonomiska. Det enda som oroar mig är att jag kommer att ha tråkigt utan ett jobb att gå till.

Så då kommer jag till min fråga; vad hade ni fyllt dagarna med ifall ni hade haft ett sabbatsår?

Undanber mig pekpinnar gällande SGI osv, det är inte det tråden handlar om.
Åh!! Nu älskar jag ju mitt jobb men hade (inom yrket) bara gjort sånt jag njuter av och utan tanke på försäljning.

Jag hade också lagt ner enormt mycket tid på trädgård! Drömmer om att kunna visa min trädgård en dag, men behöver styra upp kirskål och lite annat först...dvs MINST ett års jobb.

Jag hade vandrat, rest, gjort om mitt arbetsrum som är kaos, rest lite till, gärna varit under solen om vintern..... Lagat komplicerad mat - lärt mig baka bröd!!

Listan är oändlig. Jag hade lätt fyllt flera liv. Ett av dem hade nog innehållit häst(ar)...!
 
Vad gjorde du i fantatiska och superjobbiga Indien i 7 år? Inte för att jag har med det att göra, blev bara väldigt nyfiken! 🐪🐘
Jag levde i ashram. Två olika ”systerashram”; ett som då var ett yogauniversitet och ett med ledorden serve, love, give som framförallt organiserar hjälp till självhjälp för lokalbefolkningen. Studerade yoga och sannyasa, den indiska gamla (ickereligiösa) traditionen att ägna sitt liv till egen och andras upliftment. En gnutta turistande, lite resor för att undervisa yoga som livsstil där vi juniora alltid fick åka tillsammans med några mer seniora - kul och lärorikt. Ashramet organiserade ett world yoga convention med tio tusen deltagare (och ett mindre symposium för traditionens yogalärare) där vi boende råddade det praktiska. Det andra stället hade stora festivaler med givande till lokalbefolkningen två gånger om året som krävde månader av förberedelser. Mycket och hårt arbete i perioder men väldigt inspirerande, helt andra lärstilar än vad jag promptats till att använda här. Spretiga och roliga uppgifter som att organisera gåvodistributionen och uppdatera registret över gåvomottagare för att spegla de giftermål, födslar och dödsfall som skett, sköta ljudsystemet, ha ansvar för gästbyggnader och gästernas trivsel (och disciplin; hur används egentligen en toalett och annat som inte är självklart), ta hand om hundarna, städa, jobba i bokpubliceringen och med bokföringen, undervisa lokala barn i engelska och datorkunskap.

Fint att vara kugge i ett sådant maskineri, leva bortom vardagslogistiken kring mat, tider att passa, ställen att ta sig till vilket frigör massa ork och kapacitet, värdefulla insikter i en annan kultur, massor av livskunskap och självkännedom baserad i yogisk filosofi och att bara få se sig själv genom andra kulturella ögon.

Definitivt både underbart och superjobbigt, dom du säger. Men min kropp tog stryk. Inte gjord för 50-graderssomrar utan AC.

Den upplevelsen har verkligen möjliggjort en livskvalitet mycket mer fristående från mina livsomständigheter än jag hade innan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 347
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 165
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 269
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 904
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp