Bukefalos 28 år!

Ta farväl

Problematisk

Trådstartare
Om tråden ligger fel får jättegärna en moderator hjälpa mig och flytta den.

Jag kommer snart att tvingas ta avsked av en häst jag älskar. Det gör ont i hjärtat att tänkta tanken, och jag vill ha lite tips på vad jag "bör"/kan göra innan. Ta svans till armband är gjort, spendera mycket tid med gos och mys är självklart. Massa bilder och filmer tas varje dag. Är det något mer ni gjort, eller önskar att ni hade gjort, när er häst gick bort?
 
Bilder på mig och häst, inte bara häst.

Jag tog få bilder och ingen av dom är jag med på :( Har endast 6 stycken bilder efter flera år.

Hovavtryck i gips?
 
Om tråden ligger fel får jättegärna en moderator hjälpa mig och flytta den.

Jag kommer snart att tvingas ta avsked av en häst jag älskar. Det gör ont i hjärtat att tänkta tanken, och jag vill ha lite tips på vad jag "bör"/kan göra innan. Ta svans till armband är gjort, spendera mycket tid med gos och mys är självklart. Massa bilder och filmer tas varje dag. Är det något mer ni gjort, eller önskar att ni hade gjort, när er häst gick bort?

Jag skulle säga att det också är viktigt att försöka vara lite "här och nu" och inte bara fokusera på att ta bilder och andra minnessaker :) Beklagar hur som helst.
 
Själv hann jag aldrig förbereda mig när jag tog bort min för ett år sedan, då det blev akut pga kolik. Det vi hann göra var att sambon tog hand om skorna efter avlivningen.

Men jag önskade att jag hunnit umgås mer med gammelman innan han blev sjuk.
 
Fokusera på att göra saker som du vet att hästen älskar att göra! Låt den göra det den älskar mest den sista tiden. Så gjorde vi med vår gamle ponny och det är vi SÅ glada för i efterhand.
Jag har miljoner foton på honom, vilket är underbart att ha, men jag önskar att jag hade mer film.
 
Ge hästen sitt favoritgodis varje dag. Mys och umgås så mycket ni bara kan utan krav och måsten, gå och beta och gör sånt din häst gillar.

Min vän fick ta bort sin shettis pga fång, den dagen ponnyn togs bort fick hon äta massor med gräs (vilket hon aldrig fick annars) och blev hur lycklig som helst över det :cry: :love:
 
När jag skulle ta bort min häst så var jag konstigt nog inte alls så mycket hos honom i slutet, vi hade haft många år ihop och han var ju skadad så jag kunde inte göra så mycket med honom. Vi tog någon promenad då och då, bilder hade jag redan i överföd från tiden han var frisk. Kände inte att jag egentligen ville ha så mycket bilder på honom i slutet då jag kände att han inte riktigt var sej själv, var liksom inte så jag riktigt ville minnas honom. Så jag åkte till stallet och gosade och gav godis och mat och sen åkte jag igen. Vet inte om det var ett sätt att ta lite avstånd eller nåt men det var inte så jag trodde jag skulle agera när jag visste att vi hade några veckor kvar bara. Jag såg bara till att han var glad och nöjd i sin hage och gjorde inte mycket mer än nödvändigt. Ville väl inte heller att han skulle se mig så förändrad och sorgsen för det slår jag vad om att han kände av.

Bilderna som jag har av honom och mig tillsammans dom sista dagarna kan jag fortfarande knappt ens titta på faktiskt ens nu flera år senare. Lättare att se på fotona där han är livlig stark och glad som han alltid var, dom sista bilderna ser han visserligen glad ut på men han ser även otroligt trött ut, "sliten" på något sätt jag inte kan sätta fingret på. Dom bilderna påminner mest om hur vi kämpade i slutet.

Annars är en sko alltid trevligt att ha, grimman som han hade sen jag köpte honom betyder otroligt mycket och så även gör det täcket han använde mest. Så sånt har jag sparat.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 047
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp