Ta "gratis" påsar i mataffären

På påsarna i de ICA affärer jag handlar i står det "Jag är gjord av majsstärkelse"
Det är en helt annan fråga.
Fast plast är plast. Oavsett råvaran.


Dessutom vet jag ju att de s.k. nedbryningsbara plastpåsarna bara bryts ner om man har dem i rejält varm kompost. Typ som i kommunernas anläggningar. I den vanliga komposten består de.
 
Det är en helt annan fråga.
Fast plast är plast. Oavsett råvaran.


Dessutom vet jag ju att de s.k. nedbryningsbara plastpåsarna bara bryts ner om man har dem i rejält varm kompost. Typ som i kommunernas anläggningar. I den vanliga komposten består de.

Nej, plast är inte plast oavsett råvara. Eller det är i alla fall en avsevärd skillnad på traditionell plast, tillverkad av fossil råvara, och "majsstärkelseplast". När man eldar en fossil plastpåse tillför man koldioxid som inte tidigare fanns i naturen, dvs man adderar fler kolatomer till kolets (korta) kretslopp. När man eldar en majsstärkelsepåse så gör man inte det, då man hämtar råvaran från en förnyelsebar källa, i det här fallet majsen, som plockar upp koldioxid från atmosfären. Det blir alltså ett nollsummespel avseende kol och ingen ökning av koldioxiden (från råvaran i alla fall) i atmosfären.
 
Jag blir mäkta irriterad när fotbollslag innan jul står i affärer och hjälper till att packa och sen "kräver" betalt oavsett om man vill ha hjälp eller inte. Jag har sällan kontanter så det är svårt att betala.

Overallt i USA ar det inte tillatet att ge den som packar pasarna dricks. Det star stora anslag overallt att det ar en service som butiken star for och att PLEACE inte ge dem dricks. Precis sa skulle jag faktiskt behandla det aven i Sverige om jag rakade pa "varu packare" dar ocksa. Mest utav vana kanske, men ocksa for att jag anser att det ar en tjanst som inte ska betalas dricks for.
Precis som har i Oregon dar det inte ar tillatet att tanka bensin sjalv, utan nagon (oftast skolungdom) kommer for att tanka at en. (En obskyr lag sedan 40 talet nar de ansag att "vanliga manniskor" inte kunde hantera sa brannbara och farliga saker som bensin vid pumpen). Det skulle inte falla mig in att betala dricks till den som tankar, lika lite som till den som packar varor, da man ju inte riktigt har nagot val om man vill ha hjalp eller inte.
 
Men varorna ska ju upp i hyllan också om man plockar direkt från lagret så slipper man ju det momentet tänkte jag. Fast det är klar det måste ju hållas ordning på lagret i så det blir väl samma plock ändå
Finns det inte någon affär i USA där man bara har avhämtning? Man får alltså inte som kund komma in i affären. Jag har för mig jag läste om det och där måste ju svinnet vara obetydligt ;)
Tyvärr är svinnet relaterat till personal ofta lika stort eller större som kundsvinnet inom dagligvaruhandeln.
 
För mig är min medhavda påse ett statement.
Jag har en påse av återvunnen plast, men jag försöker göra hyfsat medvetna val (utom när jag ballar ur och köper gåsleverpaté). Jag är ok med plastpåsen, men man kan ju återanvända. Man behöver inte köpa ny varje gång.
Eller lägga alla grönsaker i olika plastpåsar.
Att plastkassarna går att återanvända är en sanning med modifikation. Efter att jag har burit hem ett lass mat duger de inte ens till soppåsar, eftersom de inte är täta längre.

Hämtade gamla prylar förpackade i matkassar från 70- eller 80-talet från en gammal släkting härom veckan. Vilken fantastisk kvalitet det var på de plastkassarna, tjocka, slittåliga, fortfarande hela och täta i starka, glada färger! Definitivt värda sitt pris, (och naturligtvis var deras miljömässiga fotavtryck mycket större och tyngre än dagens värdelösa plastkassars).

Jag har också medhavda kassar på livsmedelsaffären, men inte som ett ställningstagande, utan för att jag känner mig lurad av den dåliga kvaliteten på dagens kassar.
 
Nej, plast är inte plast oavsett råvara. Eller det är i alla fall en avsevärd skillnad på traditionell plast, tillverkad av fossil råvara, och "majsstärkelseplast". När man eldar en fossil plastpåse tillför man koldioxid som inte tidigare fanns i naturen, dvs man adderar fler kolatomer till kolets (korta) kretslopp. När man eldar en majsstärkelsepåse så gör man inte det, då man hämtar råvaran från en förnyelsebar källa, i det här fallet majsen, som plockar upp koldioxid från atmosfären. Det blir alltså ett nollsummespel avseende kol och ingen ökning av koldioxiden (från råvaran i alla fall) i atmosfären.
Men så har vi aspekten plaster- och så småningom mikroplaster.
Av vad jag begripit så uppför sig plaster från förnyelsebara råvaror på samma sätt som från fossil råvara.

Så jag försöker undvika plast, oberoende på om den är fossilfri eller inte.

Går vi sedan vidare till återvinningen så fick jag rätt nyligen lära mig att svart plast är nästan omöjlig att återvinna. Mycket av insamlad plast bränns.
Jag brukar trots det återvinna i stort sett varje liten smula plast som kommer till mitt hushåll.
 
Jag kan nog tycka att det i miljösynpunkt finns större plastproblem innan man kommer till bärpåsen. Alla små plastpåsar som frukt och grönsaker ligger i, allt färdigförpackat ost och kött som man förr även i mindre butiker köpte över disk och fick invirat i enkelt papper från rulle tex.
Jag minns att kedjan Hemköp en gång i tiden hade en kampanj, där de sa att handlarna hade skyldighet attt ta till vara på onödiga förpackningar, jag undrar var det liksom "försvann". Kan ha varit någongång typ -94.

Men nu handlar ju tråden om betala eller inte för påsen, så den generella diskussionen om onödiga förpackningar kanske ska tas någon annanstans.
 
Nej, plast är inte plast oavsett råvara. Eller det är i alla fall en avsevärd skillnad på traditionell plast, tillverkad av fossil råvara, och "majsstärkelseplast". När man eldar en fossil plastpåse tillför man koldioxid som inte tidigare fanns i naturen, dvs man adderar fler kolatomer till kolets (korta) kretslopp. När man eldar en majsstärkelsepåse så gör man inte det, då man hämtar råvaran från en förnyelsebar källa, i det här fallet majsen, som plockar upp koldioxid från atmosfären. Det blir alltså ett nollsummespel avseende kol och ingen ökning av koldioxiden (från råvaran i alla fall) i atmosfären.
Att det inte tidigare fanns i naturen är fel och att återföra det i kretsloppet är inte onaturligt i sig, problemet är att vi gör det snabbare än vad som är vettigt.
 
Med tanke pa hur miljomedvetna de flesta Svenskar ar, ar jag aldeles "flabbergasted" over hur vansinnigt mycket sloseri med plast det ar i mataffarerna i Sverige. Dar allt fran paprika till purjolok ar inslaget individuellt och man inte har en chance att valja sjalv om jag behover en plast pase eller inte till mina gronsaker.

Men som sagt ... det ar en annan diskussion
 
Jag är fascinerad över att kassarna är ett sådant problem och jag skulle faktiskt bli ganska gramse om jag väntade i kassakön och sedan fick vänta ÄNNU längre för att det blev tjafs om en plastkasse.

Nu gillar jag inte folk som stjäl, men det faktum att man känner igen kunderna och vet att de satt kasse-norpandet i system innebär ju att de är stamkunder. Rent krasst ekonomiskt - vad förlorar man på att ge en stamkund en påse nu och då i "rabatt"? Kunden har alltid rätt så länge hen är lönsam.

PS om det kostar 300 kr i timmen att ha en kassörska anställd (lön, arbetsgivaravgifter, admin) är varje sekund värd 8 öre. Det handlar alltså inte om många sekunder innan det kostar mer att ta betalt för kassen än att ge bort den.
 
Att plastkassarna går att återanvända är en sanning med modifikation. Efter att jag har burit hem ett lass mat duger de inte ens till soppåsar, eftersom de inte är täta längre.

Hämtade gamla prylar förpackade i matkassar från 70- eller 80-talet från en gammal släkting härom veckan. Vilken fantastisk kvalitet det var på de plastkassarna, tjocka, slittåliga, fortfarande hela och täta i starka, glada färger! Definitivt värda sitt pris, (och naturligtvis var deras miljömässiga fotavtryck mycket större och tyngre än dagens värdelösa plastkassars).

Jag har också medhavda kassar på livsmedelsaffären, men inte som ett ställningstagande, utan för att jag känner mig lurad av den dåliga kvaliteten på dagens kassar.

Vad köper du för grejor?
Jag brukar använda mina kassar minst fem gånger innan se blir soppåsar.
 
Betalar alltid för påsar men önskade att jag kom ihåg att ta med mig tygkassar är hopplös på att få med mig dem , tyvärr !
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 091
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 421
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vi köper alltid fler 10 kg säckar samtidigt bara för att få ner priset och jag förvånas över alla dessa som köper 2 kg säckar med mat på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 827
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
43 264
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp