Ta "gratis" påsar i mataffären

Fast alla grejer levereras i en hög på pall, det skulle vara omöjligt att hålla ordning och springa mellan lådorna. Prova jobba en dag på ett lager i en matvarubutik så får du se!
Ja det är ju inte direkt så att man först plockade upp varorna snyggt och prydligt på lagret för att sedan plocka upp det (igen!) i butiken.
 
Det @bumpo skrev. Om man inte frågade gick han tillbaka och tog en vanlig påse och frågade man sa han nej och tog en gratis liten påse. Detta var en enda kund, som satt detta i system på ett så otroligt tydligt sätt. Jag slog aldrig in en påse som han inte tog och oavsett hade han väl några hundra påsar tillgodo som han inte betalt för innan. Så att oroa sig för att kassören satt i system att slå in extrapåsar man inte tagit behöver man inte vara om man inte är extremt paraniod. Sen är såklart kassörer människor och gör fel, ibland är det fel i systemet. Så om man oroar sig väldigt mycket över att råka få betala 2 kr för mycket rekommenderar jag verkligen att kolla kvittot så allt gått in korrekt.
Ja, vissa kunder stod ju kvar framför en i kassan och gick igenom kvittot noga och gjorde kön ännu längre:meh:
 
Min lokala ica-butik när kag bodde i Sverige, har nu helt tagit bort plastkassar och säljer enbart pappkassar. Jag gissar att de är från återvunnet material
 
Fast alla grejer levereras i en hög på pall, det skulle vara omöjligt att hålla ordning och springa mellan lådorna. Prova jobba en dag på ett lager i en matvarubutik så får du se!
Ja det var ju en orimlig tanke jag fick där faktiskt :o
Måste haft totalt hjärnsläpp nu när jag tänker efter ;)
Sorry :)
 
Jag blev nyfiken nar jag laste om sa manga olika uppfattningar om vad en plastpase egentligen kostar ... sa jag Googlade. :p Det visade sig att SVT anser att plastpasar ar en rejal vinst for butikerna.

"Plus granskning visar att mataffärerna lägger på en kraftig marginal på plastpåsar, upp till 400 %. Dagligvaruhandeln gör, enligt Plus beräkning, en vinst på 431 000 000 kr per år på just plastpåsar."

https://www.svt.se/plus/plastpasar-rejal-vinst-for-butikerna/
 
Det @bumpo skrev. Om man inte frågade gick han tillbaka och tog en vanlig påse och frågade man sa han nej och tog en gratis liten påse. Detta var en enda kund, som satt detta i system på ett så otroligt tydligt sätt. Jag slog aldrig in en påse som han inte tog och oavsett hade han väl några hundra påsar tillgodo som han inte betalt för innan. Så att oroa sig för att kassören satt i system att slå in extrapåsar man inte tagit behöver man inte vara om man inte är extremt paraniod. Sen är såklart kassörer människor och gör fel, ibland är det fel i systemet. Så om man oroar sig väldigt mycket över att råka få betala 2 kr för mycket rekommenderar jag verkligen att kolla kvittot så allt gått in korrekt.
Det är ju om det blir 2 kr extra varje dag man handlar, som ursprungsämnet nämner blir det väldigt dyrt i längden. Även om det kanske inte är mycket pengar så rätt ska ju vara rätt. Nu chansade du och det blev rätt men om det blivit fel så hade det i längden blivit dyrt för kunden.
 
När han fick frågan ja, för då kunde han ju inte låtsas glömma.
Jo men det att chansa att han skulle ta en påse och slå in den, det är det som jag stör mig på. Då är det bättre att säga ifrån att påsen måste betalas för helt enkelt. Jag tycker man bör även om det gäller småsummor ska kunna lita på att det som man köper är det som slås in. Att kunden satt något i system tyder ju bara på att han fått för många påsar gratis och då får ju dom i kassan börja vara mer noga med att säga till om att betala för påsen.
 
Jag är värdelös på att beräkna antal påsar, oftast tar jag för många. :angel: När jag har tagit för få har jag artigt frågat om jag får ta en till men vart beredd på att de vill att jag ska betala.
 
https://www.aktuellhallbarhet.se/vanliga-plastpasar-har-lagst-miljopaverkan-2/

"Störst miljöpåverkan hade tygkassen av ekologisk bomull som behövde användas minst 149 gånger för att bli kvitt dess påverkan på klimatet och minst 20 000 gånger sett till samtliga miljöindikatorer. Inte heller papperspåsen föll i god jord då den behöver återanvändas 43 gånger om hela dess miljöpåverkan ska raderas.

Forskarna är dock noga med att påpeka att alla påsar bör återanvändas så många gånger som möjligt innan de blir soppåsar, alternativt kastas i återvinningen eller restavfallet."

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I en liten stad i USA erbjuds skolklasser förtjänstpengar för att packa matkassar åt kunder, ta typ en tia för påse(ar) plus packning. Och inne i affärerna finns automat för att köpa plastpåsar innan man kom till kassan.
Det vore ett bra system att ta efter.

För mig är min medhavda påse ett statement.
Jag har en påse av återvunnen plast, men jag försöker göra hyfsat medvetna val (utom när jag ballar ur och köper gåsleverpaté). Jag är ok med plastpåsen, men man kan ju återanvända. Man behöver inte köpa ny varje gång.
Eller lägga alla grönsaker i olika plastpåsar.
 
Så länge de trycker reklam på påsen, tycker jag eg att man ska få påsen gratis. Däremot borde de ligga bakom disk och lämnas fram av kassören för att minska slösandet.
Varför? Alltså jag fattar principen om att inte betala för påtvingad gratis marknadsföring, men inte varför den måste hållas i så hårt - överhuvudtaget faktiskt, i praktiken, där den reella situationen är akut klimatkris. Om plastkassar nu måste säljas så lättvindigt är det självklart att de ska kosta efter skadan de gör.
 
I en liten stad i USA erbjuds skolklasser förtjänstpengar för att packa matkassar åt kunder, ta typ en tia för påse(ar) plus packning. Och inne i affärerna finns automat för att köpa plastpåsar innan man kom till kassan.
Det vore ett bra system att ta efter.
Jag blir mäkta irriterad när fotbollslag innan jul står i affärer och hjälper till att packa och sen "kräver" betalt oavsett om man vill ha hjälp eller inte. Jag har sällan kontanter så det är svårt att betala.
 
Jag blir mäkta irriterad när fotbollslag innan jul står i affärer och hjälper till att packa och sen "kräver" betalt oavsett om man vill ha hjälp eller inte. Jag har sällan kontanter så det är svårt att betala.
Jag har aldrig varit med om att dom vill ha betalt, är det därför dom packar påsarna? Har alltid undrat varför dom står och vill packa ens påse, men om det är för att dom vill ha betalt för det så förstår jag, det har jag dock inte förstått så av mig har dom aldrig fått nåt av.
 
Jag har aldrig varit med om att dom vill ha betalt, är det därför dom packar påsarna? Har alltid undrat varför dom står och vill packa ens påse, men om det är för att dom vill ha betalt för det så förstår jag, det har jag dock inte förstått så av mig har dom aldrig fått nåt av.
De hade skyltar uppsatta om insamling till ett läger och bad om bidrag. Gick omkring med bössor medan det packades. Året efter så packade de bara och då råka jag ha pengar att ge och de fick en tjuga.
 
För mig är min medhavda påse ett statement.
Jag har en påse av återvunnen plast, men jag försöker göra hyfsat medvetna val (utom när jag ballar ur och köper gåsleverpaté). Jag är ok med plastpåsen, men man kan ju återanvända. Man behöver inte köpa ny varje gång.
Eller lägga alla grönsaker i olika plastpåsar.
Påsen i sig eller att DU är duktig och har med dig en återvunnen påse? Jag hängde inte riktigt med i vad som var statement i relation till att du citerar mig?
 
Fast alltså vem har några småmynt nuförtiden? För min del är det ingen poäng att kolla efter i plånboken för jag vet att det aldrig är några mynt där. Ja utöver den där utgångna femman som jag inte vet vad jag ska göra av då..
Samma här - har aldrig kontanter på mig och vet därför att det inte finns några mynt i plånboken... Behöver inte se efter!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 448
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vi köper alltid fler 10 kg säckar samtidigt bara för att få ner priset och jag förvånas över alla dessa som köper 2 kg säckar med mat på...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 835
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag blir så irriterad! Det finns liknande trådar runt betalning men jag tar mig friheten att starta en ny runt frustrationen jag som...
24 25 26
Svar
514
· Visningar
43 283
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp