Ta hand om hästar som ska slaktas?

nexxa

Trådstartare
Får någon som slaktar hästar, som har fått in en häst som är i skick som är räddningsbart (dvs den ska slaktas pga att den inte kan säljas, pga temperament etc.) ge/sälja denna häst till någon utomstående som vill ta hand om dessa hästar OM de ger bort?

Jag har hört några som säger att JA, det finns de som gör detta och lika många som säger NEJ.
Vill veta vad som är riktigt då jag gärna velat bilda mig lite kontakter, då jag har plats för en hel del hästar och vill ta emot hästar som ingen kan/vill/orkar ha länge.

Sv: Ta hand om hästar som ska slaktas?

det är ägaren som har sista ordet så påhittade historier om hästar som skulle slaktas som setts i hagar iallafall lär inte vara sanna. det är inte tillåtet att släppa iväg djur från slakteriet som är där för att avlivas.

Nej den enda som får ge bort hästen är ägaren men nu skickas ju hästar till slakt av en anledning.Dock finns ett slakteri i min del av landet som varit känd för att ha sålt hästar vidare som skulle slaktas, men detta är längesedan nu.Fast ryktet lever kvar så jag vet ingen hästägare som lämnar hästarna där utan att själv se till att de blir avlivade.

Tyvärr förekommer detta! Har själv nära bekanta som köpte två russ direkt ur slaktarens latbil. Alldeles utmärkta och friska ponnyer när det kom till kritan. Av den anledningen ser jag själv till att vara med när mina hästar far till de evigt gröna ängarna. Dvs. följer med dem ända in till pistolen. Då vet jag vad som händer med dem. I bland har det visat sig vara vättre än en eventuell försäljning. Men det är lätt att vara efterklok.
Ponnymorsan

Har själv nära bekanta som köpte två russ direkt ur slaktarens latbil.

Då har förmodligen "slaktaren" redan betalt den som satte russen på slaktbilen - och kan därmed betraktas som ägare, vilket innebär att h*n kan göra precis vad han vill med dem: köra till slakt eller sälja vidare.
Det är, som du skriver, viktigt att man följer upp vad som händer. Själv skulle jag inte en komma på tanken att låta någon annan köra min häst till slakt - för hur skulle jag då kunna vara säker på att hästen inte hamnade på en transport till Italien, t ex? Jag vill vara med för att förvissa mig om att hästen verkligen tas bort.

Immer

Dock finns ett slakteri i min del av landet som varit känd för att ha sålt hästar vidare som skulle slaktas

Det innebär ju att de även måste ha fifflat med avräkningar och andra papper, eller hur? Jag har svårt för att tro att detta skulle kunna hända idag.

Immer

Då har förmodligen "slaktaren" redan betalt den som satte russen på slaktbilen - och kan därmed betraktas som ägare, vilket innebär att h*n kan göra precis vad han vill med dem: köra till slakt eller sälja vidare.
Immer

Troligen var det precis så. Jag tycker det känns obehagligt att inte kunna lita på att kompisen verkligen får fara till Trappalanda när det är dags, utan riskerar att få traska en vända till hos folk som inte fattar bättre. Därför följer jag med mina ända fram.
//Ponnymorsan//

Men de kan ju ta betalt för slakten & sedan sälja hästen vidare, vet personligen minst 2 hästar som kommit därifrån levande fast de inte skulle gjort det, visserligen var det inget större fel på dem men det är ändå ägarna som bestämmer om hästen ska slaktas eller ej.
En av hästarna visste ingen ålder på & en annan av hästarna var rätt känd sedan tidigare så folk visste vad det var för en.

En av hästarna som kom från slakteri hette Fluga & har varit ridskolehäst på kiruna ridklubb, tror det var efter hon stått på krk hon hamnade på slakteriet, iaf blev hon en bra bit över 30 år, vet inte när hon dog, för det ,åste hon gjort nu, föddes på 60 talet.
En annan av slakthästarna har funnits på en annan ridklubb i norrbotten & de hämtade hästen från slakt så det vet man oxå säkert.

Slakteriet är oxå känt för att åka runt i sverige & köpa upp hästar men det är ren affärsverksamhet tror jag, de köper nog inte hästar färdiga för slakt, även om jag inte kan säga säkert.
Som jag skrev så har detta alltså hänt men jag vet inte om det förekommer fortfarande, de jag vet som låter slakta hästarna är iaf kvar tills hästarna är döda för säkerhets skull.

Det är inte så att man blandat ihop det här med livdjursauktioner som ofta går av stapeln på slakterier.
Jag har kompisar som köpt en shettishingst på slakteriet i Skara - men på livdjursaution - dvs ägaren sålde honom på slakteriets auktion.

Den som skickar en häst till slakt får en avräkning från slakteriet.
X antal kilon kött gånger kilopriset minus kostnader är lika med det pris som ägaren får ut.
Det är rätt svårt att fuska med det.

Immer

En av hästarna som kom från slakteri hette Fluga & har varit ridskolehäst på kiruna ridklubb, tror det var efter hon stått på krk hon hamnade på slakteriet, iaf blev hon en bra bit över 30 år, vet inte när hon dog, för det ,åste hon gjort nu, föddes på 60 talet.

Nu blev jag nyfiken, det fanns en Fluga i min barndom som sägs ha blivit väldigt gammal. Vad var det för färg & ras på Fluga?

Brun & islandshäst=), fast vi bor ju i olika delar av landet, har du bott i norrbotten?

När det gäller en av hästarna vet jag att den skulle slaktas så det handlade inte om ngt sånt(den var gammal redan då), i det andra fallet var hästen så pass gammal så den hade mått bättre av slakt, hur man å bedömer att man ska sälja en sån häst seriöst förstår jag inte alls, men enligt de som hade hästen så skickades den till slakt men de fick loss den.

Jag känner också till slakteriet du pratar om, och de hade ofta en förmåga att komma förbi på min gamla ridklubb och fråga om vi ville ha en häst av dem. De har lämnat både det ena och det andra på den ridklubben, men de hästarna har inte blivit långvariga på klubben. Jag kan bara inte förstå varför man ens som ridskola vill ta emot en häst som egentligen ska gå på slakt, hästarna slaktas ju ofta av en anledning (skada, temperament osv) och de hästarna passar ju sällan på en ridskola.

Jag tror inte en sekund på att det verkligen är slakthästar man säljer vidare, dvs hästar som någon lämnat på slakteriet för att de skulle slaktas och som sedan någon smusslar undan och säljer.
Den tiden är förbi. Numera vill faktiskt de allra flesta se papper på den häst de köper, den ska besiktigas osv. Om inte annat är man väl nyfiken på var hästen varit tidigare, vad den presterat osv, och man tar kontakt med tidigare ägaren.

Det låter snarare som ett företag som köper upp hästar hur som helst. De som är slaktfärdiga slaktas, och de som är OK säljs vidare.
Det finns ett sådant företag här nere i Skåne också.

Immer

Vissa försäkringsbolag "köper" ut hästar som skall avlivas som de sedan rehabiliterar

Brun & islandshäst=), fast vi bor ju i olika delar av landet, har du bott i norrbotten?

Nä, jag har inte bott i norrbotten. Men i stallet där jag växte upp fanns i slutet av 70-talet en svartbrun islandshäst vid namn Pärla. Tyvärr komer jag inte ihåg hela hennes namn, om hon nu hette nåt mer. Jag tror hon fick ett föl eller möjligtvis att hon såldes dräktig.
Vet du vad hon hade för stam?
Läste i land för något år sedan om en islandshäst vid namn Fluga som var 35 år. Det fanns en bild på en liten grånad dam som jag tror är samma Fluga. Det står att hon varit på 2 ridskolor, på bilden hålls hon av djurskötare Angelica Hansson.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 273
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 574
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 419
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 060
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31