Ta lån, för att köpa häst?

S

_Sweetheart_

Är det dumt att göra?

Handlar väl om ca 50-60 tusen..:o

Någon som har tagit lån för att köpa sin älskling?

Sv: Ta lån, för att köpa häst?

Har inte gjort det, om det är dumt eller inte så dumt beror på omständigheterna kan jag tycka.
Är det för att den absoluta drömhästen är till salu brådskande just nu, och man har pengar varje månad till stallhyra, foder, skoning, tränare, avbetala lånet och allra helst en del att lägga till oförutsedda avgifter men inte har klumpsumman till köpet just nu så kan det vara okej. Men då måste man ha någonstans att få fram pengar om det verkligen behövs, tex dyra veterinärräkningar.
Är det för att man verkligen vill ha en häst, men inte har råd med själva köpet och inte möjlighet att spara ihop till en häst är det nog en mindre bra ide för då har man nog inte råd att ha hästen heller.

Jag har!
Tog lån för 1 år sedan för att kuna köpa min drömhäst.
Och de är inget jag ångrar för en sekund.

Men jag har fast jobb och inkomst.
Utan de hade jag aldrig vågat/gjort de.

Men betalar av ca 1000 kr/mån på lånet, och lånet kommer vara avbetalt om 4 år.
Men jag tyckte de va värt de, för ja fick den häst ja alltid drömt om.
:)

Jag tog ett lån i våras, inte så mkt som du planerar men 20 000 iaf. Det är avbetalat nu. Valde snabb avbetalning för att bli av med det helt enkelt och för att jag hade råd.

Som en annan sa, det var den absoluta drömhästen och jag hade en buffert men lånade för att kunna behålla en buffert för oförutsedda räkningar. Och jag hade ju uppenbarligen kunnat vänta och lägga undan pengar varje månad, men då hade jag inte fått min drömhäst.

Dessvärre fick han en skada i hagen och fick avlivas i augusti. Så det är ju en enorm chanstagning. Se till att ha rätt försäkring också!

En del tar lån för att köpa en ny bil, motorcykel eller annat man vill unna sig och/eller anser att man behöver. Jag tog lån för att köpa en häst! Ska man ta ett lån, överhuvudtaget, så måste man räkna på precis allt och se så att man verkligen har råd varje månad, + då oförutsedda avgifter som kan tillkomma förstås. Utan min sambo hade jag aldrig kunnat lånet men ekonomiskt har jag hittills klarat mig väldigt bra själv!

Jag skulle aldrig göra det, finns ingen säkerhet i att låna för en häst. Aldrig låna för levande ting, hus, bilar o.s.v. dör inte bara huxflux.

Mina föräldrar tog lån för att kunna köpa min älskling!
Dom har inte ångrat sig en dag för dom ser hur lycklig jag är nu!:love:

Jag skulle inte göra det, men är ju jag det! :D

Man kan ju aldrig veta hur det slutar, men det kan man ju inte heller med bil, hus, etc..

Äh, onödigt inlägg..

Min sambo tog ett lån för att köpa min häst till mig. Vi har pengar så det räcker men inte så mycket mer,så det hade tagit rätt lång tid att spara ihop. Vi har så det räcker till oförutsedda saker. Jag har fast självrisk på försäkringen (1900) och veterinärvård upp till 100 000.

Skulle det krisa sig ordentligt med massor av oförutsedda saker så har jag alltid min mamma, men henne använder jag mig bara av i nödfall.

Jag tycker det beror lite på omständigheterna om det är dumt eller inte.

Jag skulle aldrig ta ett lån och/eller köpa en häst om jag 1. inte hade en fast inkomst (som jag utöver kostnaderna för hästen utan problem klarade av att betala av ett lån på) 2. inte hade några sparpengar alls 3. visste att jag behövde låna pengar för något annat/viktigare (som för hus- eller bilköp) inom den närmaste framtiden.

Hade jag dock bara en fast inkomst, en okej buffert o.s.v. och den rätta hästen dök upp, så ja. Då hade jag kunnat överväga lån. Men jag hade försökt undvika det om jag kunde.

Beror alldeles på situationen tycker jag.

Hur ser din ekonomi ut?

Hur ser dina närmsta framtidsplaner ut?

Har man tex ett fast, någelunda välbetalt jobb och saker som eget bonde mm är avklarat ser jag inget hinder på att man tex utökar sitt boendelån för att kunna köpa drömhästen.

Men för att summera så tycker jag att man endast ska låna pengar om det är den "sista knuffen" som behövs.

Jag lånade 25 000 tusen(hade resten sparat) när jag köpte min dröm tjej:love: Ångar det inte en sekund! Men då bor jag hemma, har fast jobb och så har jag ju päronen som alltid ställer upp:)

Vi tog lån - och vi har inte ångrat oss en sekund! :love:

Jag kan förstå resonemanget att man inte ska låna för levande varelser - men man får väl se till att ha en försäkring? Vi är iallafall noggranna med försäkringen.

Jag skulle aldrig göra det.
Som någon annan sa: det finns ingen säkerhet i en häst (eller någon annan levande varelse).

fast egentligen.. ett hus kan ju brinna upp, är inte det lite samma sak? :confused:

På sätt och vis, men den risken känns ganska liten om man jämför med risken att hästen ska skada sig etc.

Fast om hästen skadar sig så allvarligt att den inte går att använda så får du ju ändå ut vad den är värd på försäkringen( om den är ordentligt försäkrad så klart). Småskador går ju att jämföra med en trasig bil som man får byta delar på, det kan bli ruggigt DYRT, och där gäller ju inga försäkringar direkt...... Folk lånar ju pengar till att köpa bilar, tv-apparater och hus så varför inte häst:)

Tycker det är helt okej så länge man har koll på att man verkligen klarar av att både hålla hästen och betala tillbaka lånet varje månad.
Skillnaden från att ta ett lån till tex en motorcykel eller annat man unnar sig är ju just att det tillkommer en ganska saftig månadskostnad med hästen som inte följer med motorcykeln :D

På sätt och vis, men den risken känns ganska liten om man jämför med risken att hästen ska skada sig etc.

Ja risken ätt huset brinner ner är ju liten,men ett betydligt högre lån, ifall det skulle hända.

Men att köra och totalkvadda bilen kan man göra när som helst och är väl lika stor risk som att hästen skulle skada sig, det vet man ju aldrig. Dessutom är väl båda ting försäkrade?

En häst KAN ju dessutom öka i värde, om man t.ex. köper en yngre häst och (vidare)utbildar den. Ett bilköp däremot är i princip alltid en förlustaffär.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 714
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
871
Senast: aleeza
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Juridik & Ekonomi Hej allsvetande buke! Jag har fått ett par jobberbjudanden som jag håller på att väga mot varandra. Det ena är på cykelavstånd och det...
Svar
8
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förslag på passande matskål?
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka