Ta över mammas lite speciella katt

Ajda

Trådstartare
Mamma har börjat tröttna på sin katt.
Han är velpellen själv. Springer ut och in konstant om dagarna. Alltså ut, och sen ska han in igen om 2 minuter, för att vara inne 5-10 minuter och då ska han ut igen... så kan han hålla på. Vid varmare väder är det ju inga problem, bara att hålla dörren öppen, men nu på vintern blir det ett evigt springande. Ingen big deal egentligen. Men han är lite så på nätterna också och har då kommit på vart mammas sovrum är på huset (hon har en altandörr där) och sitter och skriker och raspar på dörren utanför och innanför om han inte släpps ut. När hon öppnar springer han in, och ibland i farten typ hugger han till henne i benet.

Någon som varit med om ett sånt beteende tidigare?

Han är 3-4 år och har alltid varit lite speciell i psyket. Jag hade honom tidigare, men då jag fick barn och han då var innekatt i en 2:a så blev han väldigt rastlös av komma i andra hand (han var lite av en enmanskatt och var min precious, som en hund) och bet dottern en gång i huvudet. Då fick han flytta till mamma.

Nu bor jag själv i hus och letar lite smått efter en kattunge. Mamma undrade om jag inte ville ta hennes då istället. Grejjen är lite att vi precis renoverat i stort sett hela huset och katten kloar och klöser i dörrkarmar hos mamma vid ytterdörren när han vill ut och har gått på en tapet också. Sambon är väldigt kluven här hemma till att ta hem honom.
Hur pass lätt är det att få bort ett sånt beteende?

Ang hans spring in och ut, tänkte jag på en kattlucka. Ni som har det, har era katter använt dom? Eller har dom stått vid dörren ändå sen?
 
Sv: Ta över mammas lite speciella katt

Jag kan svara :D

Våra har kattlucka och använder den flitigt, dock är det bra att inte ha så dom kan gå in i hela huset utan dom får begränsa sig till tvättstugan annars har vi diverse döda OCH levande andra djur inne också som katterna fångar. Vår ena klöste också på tapeten innan men har helt slutat nu när hon får vara mer ute och "fri". Så kan han tex. komma in i tvättstugan och ha sin plats, mat och vatten där så kanske det hjälper?
 
Sv: Ta över mammas lite speciella katt

Så här funkar det med våra katter, har tre stycken.

De har en kattlucka som de använder utan problem, springer ofta ut och in, kan precis som din mammas katt gå ut någon minut för att sen gå in och bara ett par minuter senare är de ute igen. :)

Katterna använder gärna stora dörren när vi går in och ut, följer gärna med oss ut och in.
Men de står aldrig vid dörren och skriker och skrafsar och väntar på att bli utsläppta.

Hoppas det ordnar sig med katten, lycka till! :laugh:

Kram, Maya
 
Sv: Ta över mammas lite speciella katt

är han okastrerad? De kan ju bli rejält rastlsa och springa in och ut för att checka sitt revir:crazy:

Har din mamma klösträd eller försöker hon aktivera han på annat sätt då katten är inne? De kan faktiskt hjälpa eller en kattkompis. Att ha kattlucka har väl både för och nackdelar. Tex på en nackdel är att andra djur kan ta sig in.
 
Sv: Ta över mammas lite speciella katt

Min syster har en suverän kattlucka som man programmerar. Den läser av chipet i katten, så endast registrerade katter kan använda den. Sen kan man programmera den tex så att katten kan komma in men inte ut, den kan inte gå ut efter ett visst klockslag, etc.

Hon har en innekatt som inte kan använda kattluckan, men de andra två tar sig in och ut :).
 
Sv: Ta över mammas lite speciella katt

Tack för tipsen. Har inte bestämt ännu hur vi ska göra, om vi ska ta över honom eller om han får bo kvar hos mamma.

Han är kastrerad och har klösträd och klösbräda.
Vad jag förstod på mamma idag så får han lite lekryck ibland och drar järnet genom huset och det är för det mesta då han tar sats från väggar och dörrkarmar. Förutom ytterdörren, för där klöser han när han vill ut.
 
Sv: Ta över mammas lite speciella katt

Jag hade kollat upp katten hos veterinär. Har en sån katta som bor kvar hos mor och far och mamma fick tipset av en vet att det kunde vara problem med sköldkörteln, sagt och gjort kollades kattan upp och hon har överaktiv sköldkörtel och rastlösheten är ett symptom på detta.
 
Sv: Ta över mammas lite speciella katt

Min syster har en suverän kattlucka som man programmerar. Den läser av chipet i katten, så endast registrerade katter kan använda den. Sen kan man programmera den tex så att katten kan komma in men inte ut, den kan inte gå ut efter ett visst klockslag, etc.
Hon har en innekatt som inte kan använda kattluckan, men de andra två tar sig in och ut :).

Owow tack för att du delar med dig, det skulle passa våra katter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 220
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 207
Senast: Migo
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 044
Senast: Otherside
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 729
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp