Bukefalos 28 år!

Ta tölten från galopp

Woossan

Trådstartare
Vilka hjälper använder ni då? Hur ofta använder ni er av att ta tölten från galopp istället från skritt? Vad vill ni uppnå med att göra så? Finns det nackdelar? Jag är rädd att galoppen ska bli sämre, tappa tretakten på sikt om man gör så ofta.

Jag har två hästar, båda är fyrgångare. Den äldre hästen (11år) har kommit lite längre med töltträningen men blir lätt travtaktig fast när jag tar tölten från galopp blir den helt ren. Den yngre (8år) töltar bättre från skritt men har svårt att ta tölten från galopp men enligt mig och erfaren tränare behöver han tränas på att ta tölten från galopp ibland för att öka på framåtandan i tölten.

Jag har fått lära mig att ta lite mer i ena tygeln och lägga vikten åt andra hållet för att få tölt. Tex vänstergalopp: ta i vänster tygel och lägga vikten utåt ett kort ögoblick, finns det fler, bättre sätt?
 
Sv: Ta tölten från galopp

Vilka hjälper använder ni då?

Sitter ner, förhållning mest på yttern, halvhalt, rätar upp mig, spänner magmusklerna och drivning in i tölten. Håller jag på med några byten känns det som jag bara behöver viska tölt respektive galopp för att byta.

Hur ofta använder ni er av att ta tölten från galopp istället från skritt?
Vet inte, jag tar galoppen ur alla gångarter utan problem, det beror på vad jag tränar på. I själva verket kan jag växla mellan alla gångarter utom galopp till skritt utan problem.

Vad vill ni uppnå med att göra så?
Bättre energi, bättre bakbensaktivitet, få hästen att tramp under sig bättre.


Finns det nackdelar?
Min häst har lätt för galoppen och gillar att galoppera så jag ser inget problem för henne. Jag måste passa mig och vara tydlig så att jag inte börjar blanda ihop hjälperna så vi missförstår varandra.

Hade hästen haft problem med galoppen hade jag inte tagit galopp från den, risken är uppenbar att det blir pass eller taktfel.


Jag började med att systematiskt ta tölt ur galopp på min tränares inrådan.
 
Sv: Ta tölten från galopp

Hej!

En undran; jag har hört (alltså, jag själv vet INTE) att man inte ska ta tölt från galopp eftersom de då sänker ryggen på ett felaktigt sätt. De ska liksom gå in i tölten på ett skadligt sätt.

Själv har jag som sagt ingen aning. På min ena häst har jag varit glad om han kan behålla tölten alls någon längre strecka utan att gå över i trav och på min andra galning har jag inte ridit så mkt i galopp ännu.

Jag är nyfiken på vad ni andra svarar. :laugh:
 
Sv: Ta tölten från galopp

Det kan säkert hända, det är förmodligen mycket individuellt. Som med all träning så får man också väga fördelar mot nackdelar och testa och se vad som funkar. Jag vet för lite för att ha en bestämd åsikt. Min egen häst kan både höja och sänka ryggen i det läget.
 
Sv: Ta tölten från galopp

Det beror helt på hur du rider hästen i galoppen och hur du rider övergången :)
 
Sv: Ta tölten från galopp

Jag brukar oftast rygga hästen innan galoppfattningen så att jag verkligen får med mig bakdelen och tycker att det känns som att bakdelen kommer med då även i tölten när jag "växlar" över. Han får inte kännas framtung i galoppen och gärna ha eftergift i nacken. Om inte eftergiften finns i galoppen så brukar den oftast komma efter "töltväxlingen" och ett par halvhalter. Kan det vara rätt tänk eller hur tycker du att en bra galopp ska vara för att få till en bra tölt?
 
Sv: Ta tölten från galopp

Jag brukar oftast rygga hästen innan galoppfattningen så att jag verkligen får med mig bakdelen och tycker att det känns som att bakdelen kommer med då även i tölten när jag "växlar" över. Han får inte kännas framtung i galoppen och gärna ha eftergift i nacken. Om inte eftergiften finns i galoppen så brukar den oftast komma efter "töltväxlingen" och ett par halvhalter. Kan det vara rätt tänk eller hur tycker du att en bra galopp ska vara för att få till en bra tölt?[/QUOTE

Jag övar ibland på att fatta galopp ifrån tölt, men jag tävlar i PP1 (Stilpass) Där hästen måste läggas i pass från galopp, och min häst blir så fruktansvärt taggad på passbanan så han vill inte trava där eller skritta, så då får de bli galopp från tölt:) Och galoppen blir 3.taktig då=)
Men ja har inte fått lära mig att det inte är bra för hästen, ska ju inte heller säga att de är så:P Men ja tycker det är bra att lära hästen att ta olika gångarter från olika om du förstår. Förutom trav till tölt.
Men annars tränar jag att från pass ska han gå över till tölt eller trav.
Ibland tölt-pass. så dem förstår dem olika signalerna=)
Så jag ser de bara som en fördel! :)
 
Sv: Ta tölten från galopp

Märkte att jag läste helt fel på frågan^^
Men jag tar även tölt från galopp också.
Gör dem ju även i V3 eller V1 på speakenskommando. då kommer ju ökad tölt efter galoppen. Så då kan de väl inte anses som inte bra?
=)

Har lite svårt att få mina häst att ta tölten efter galoppen eftersom han gärna hellre lägger sig i pass, så de blir de några meter grisepass innan tölten kommer=) Men på min häst gäller det att han ska vara lös och ledig efter galoppen så han inte spänner sig och lägger sig fullt pass. Så då gäller det att ställa och runda hästen=)

:rofl:
 
Sv: Ta tölten från galopp

Det vore kul om fler ville komma med sina tankar om att ta tölten från galopp :)
 
Sv: Ta tölten från galopp

jag har en travtaktig häst som har blivit lite fel tränad så han var väldigt spänd i tölten och hoppade jämfota fram när man tar den från skritt. men jag upptäckte att han inte kopplade ihop tölten som kom från galoppen med tölten från skitten, utan att den flöt på som bara den. min häst är känslig och man behöver bara sitta till så blev det tölt några meter. för att sedan ramla ner i trav då givetvis. nu har vi fortsätt träna detta på inrådan från flera tränare bland annat Nina Bergholtz. Det fungerar toppen för honom och mej och även tölten från skitt har blivit ofarligt =)

jag förstår att detta inte fungerar för alla och att det kan trassla ihop gångarterna för vissa pållar. man får prova sej fram helt enkelt. alla gångarter är inte på topp hela tiden utan när man befäster något så kanske något annat blir sämre ett tag. brukar gå över om den gångarten har varit ren förut.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta tölten från galopp

Tack! Låter lite som min äldre häst. Han vill gärna försöka smita ifrån arbetet när jag tar tölten från skritt och då när man försöker att samla ihop honom mer och göra ett nytt försök från skritt så blir han lätt spänd och "stutsig".
 
Senast ändrad:
Sv: Ta tölten från galopp

Här kommer en fråga från en okunnig som precis börjat som medryttare på en Islandshäst. Ska man inte ta tölt från trav? Är det svårast att få den ren då, eller? Beror det på att man isåfall har för dålig bakbensaktivitet för att få bra tölt?
Hur tänker man i början av ridturen, kan man sitta ner i tälten direkt, eller kan det skada ryggen? Skrittar såklart alltid minst 15 min i början. På min förra häst var jag ju noga med att värma upp i trav, lättridning, innan jag kunde sitta ner i trav- för att ha ryggen uppvärmd.
 
Sv: Ta tölten från galopp

Man kan växla mellan trav och tölt, men det är inte det första man lär sig och alla hästar fixar det inte och har hästen taktproblem så kan det bli riktigt knepigt, men vist går det. Jag skrittar sällan 15 minuter, min häst går för det mesta ute och stelnar inte till direkt. I början blir det efter att vi skrittat en stund, testat broms och sidförande, lite mer kravlös ridning och gärna en galopp i hyfsat tempo, trav på långa tyglar. Hur snabbt du kan lägga in tölten beror nog mest på hur lätt hästen har för tölt, på min förra häst så behövde man kunna rida i trav för att över huvudtaget få henne att trava (eller ge kommandot muntligt) i synnerhet i början. Det tog ett halvår eller så att lära henne trava under ryttare på en stor volt. Tölten låg närmst till hands så att säga.
 
Sv: Ta tölten från galopp

Ja, det har du ju rätt i, denna går ju oxå ute. Han är däremot stel då han inte är så mkt tränad, utan liksom bara rids.
Taktproblem har vi nog båda 2, haha- svårt att känna skillnad på gångarterna. Så sidförande, slalom, volter hjälper att mjuka upp för att få en bra tölt? Är fattningen viktigast, eller är det bättre att rida på och korrigera i själva tölten? Om han vill slå över i trav, ska jag sakta ner t skritt o börja om eller bara försöka med oliksidiga hjälper, ex höger tygel o luta ngt vänster?
Galoppen lyftet han benen dåligt (inte konstigt att alla gångarter känns likadana) jag vill ha den rundare o liksom högre. Hur gör jag då? Bara försöker öka? Sitta ner? Svår att samla då han har extremt kort hals. Eller fälltsitts för att få upp rygg o ben? Eller sitta så långt bak som möjligt för att liksom lossa framdelen?
 
Sv: Ta tölten från galopp

Jag är definitivt ingen expert, det finns många här som kan betydligt mer. Det är många komponenter som är viktiga för att få en bra tölt, man kan inte bara säga lösgjordhet, styrka, övergången, hästens fallenhet mm. Bäst tölt får jag på min häst när hon är lösgjord, lyhörd, går med energi och arbetar rätt plus att jag gör en bra övergång sitter korrekt, andas, rider med sätet, har bra form. Hästen ska också vara vältränad, i bra hull mm. Tilläggas kan att jag aldrig fått till allt samtidigt, vissa gånger blir bättre än anda lyckligtvis.

Jag kämpar just nu med övergångar, att göra dem mjuka och flytande från skritt till tölt och tillbaks och helt rena utan inslag av trav som vi har en tendens till... och försöker göra allt det där andra rätt samtidigt. För att få till en bra tölt, eller bra ridning så är grunderna A och O. Vissa har mer talang än andra och kan få mycket bra resultat fast det ser hemskt ut, fast jag misstänker att även de vunnit i längden med korrekt ridning. Det går att korrigera en dålig igångsättning i efterhand kanske lite beroende på hästen och felet.

Det går inte att lära ut ridning vi internet, bara komma med vissa tips, jag får sisådär en 5 miljoner rättelser under ett pass, kommentarerna bara haglar. Sedan gäller det att träna mellan gångerna för att komma någon vart så det blir mer och mer rätt. Alla hästar och ryttare har sina problem att tampas med oavsett nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta tölten från galopp

Svarar bara kort med min åsikt utefter mina egna erfarenheter, finns säkert många som tänker annorlunda och har helt andra åsikter.
MEN MIN åsikt är att det ger i princip ALDRIG någonting positivt, varken styrkemässigt eller gångartsmässigt att träna tölten från trav.

Oftast skapar det onödiga spänningar i traven och ger inte samma samling som om du tar tölten från skritt.
Enda hästarna jag ridit trav-tölt är unga, nyinridna hästar som självmant väljer att gå över från trav till tölt. Alltså inte jag som ber dom, men säger ej heller att det är fel då många unga hästar behöver en positiv syn på tölten = beröm vid varje tendens för visad tölt.
Medan vissa unghästar kanske är tvärtom - dom behöver istället beröm för varje steg av trav dom visar.
Men det hör ju inte till frågan ..
 
Sv: Ta tölten från galopp

Tack för tips, och såklart måste jag ta lektioner för bästa hjälp, hoppas jag får det för ägaren- ska bli jätte roligt!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: lillamy73
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 689
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Jag har flera gånger stött på tränare där galopp inte tycks existera i deras träning, eller bara om man tränat många gånger. För mig...
Svar
11
· Visningar
2 307
Senast: Lo_
·
Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp