Ta upp ridning efter förlossning?

Jag red efter 4 veckor, och det gick bra. Red ända fram till förlossningen så varken jag eller hästen hade tappat speciellt mycket.
 
Läkaren sa till mig att för tidig uppsittning medförde en klart ökad risk för livmoderframfall senare i livet, jag har för mig att han sa att inget annat än skritt förrän efter tre månader.
 
Läkaren sa till mig att för tidig uppsittning medförde en klart ökad risk för livmoderframfall senare i livet, jag har för mig att han sa att inget annat än skritt förrän efter tre månader.

Det är väl just studsandet i kombination med en försvagad/uttänjd bäckenbottenmuskulatur som inte är supertoppen. Det var det jag syftade på när jag skrev att man bör ge kroppen tid att läka. Det behöver (enligt mig :) )inte innebära totalt ridförbud, men att rida med förnuft och som någon annan skrev, att lyssna på kroppen. Även om ryttare ofta har en bra och stark bäckenbotten så har den allt fått ta lite stryk under graviditeten/förlossningen och behöver tränas upp igen.
 
Det är väl just studsandet i kombination med en försvagad/uttänjd bäckenbottenmuskulatur som inte är supertoppen. Det var det jag syftade på när jag skrev att man bör ge kroppen tid att läka. Det behöver (enligt mig :) )inte innebära totalt ridförbud, men att rida med förnuft och som någon annan skrev, att lyssna på kroppen. Även om ryttare ofta har en bra och stark bäckenbotten så har den allt fått ta lite stryk under graviditeten/förlossningen och behöver tränas upp igen.
Tölt!!! Studsar inte alls! :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 418
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 209
Senast: McFlurry
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 366
Senast: Manji
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 090
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp