Ta upp ridning efter förlossning?

Sharingas

Trådstartare
Så min fråga för dagen är
När började ni rida igen efter en vanlig vaginal förlossning?
Jag ska föda typ när som helst och jag längtar så tills jag får sitta på hästryggen igen :banana:
Hur funka det för er?
 
Kunde ha ridit hem från förlossningen.

Hade extrem abstinens men så fort bebis var född så fick i alla fall jag annat att tänka på.

Min medryttare slutade när min son var 2 veckor så då började jag rida. Nu 8 år senare ångrar jag att jag inte tog det lugnare och lät kroppen läka då jag fortfarande har problem med fogarna.
 
Födde 27 januari, satt upp 15 mars :). Hade egentligen kunnat rida tidigare men ville inte riskera något, vi har kämpat en del med lugna uppsittningar jag och hästen och jag hade ingen lust att åka av innan jag fått tillbaka lite muskler :P.

Började med små promenader med hästen efter typ 3 veckor har jag för mig.
 
Första förlossningen, häst jag kände utan och innan, tre veckor efter bf.
Var på undersökning hos BM först för att kolla så allt såg bra ut.
Ömt var det men frihetskänslan av att kunna skritta ut i skogen var väl värt det för mig.

Andra förlossningen, med ny mycket svår häst, tog det flera månader men det berodde mer på hästen än på förlossningen :)
 
Fyra månader innan jag satt upp, men det berodde mest på att hästen gick på bete långt bort. Jag hade kunnat sitta upp en månad efter men eftersom jag inte var helt läkt så var det nog bra att jag hade hästen långt bort så det inte blev en uppsittning :p Men när jag väl satt upp så märkte jag ju hur mycket muskler jag tappat, ffa i magen! Trodde inte alls det skulle märkas så pass mycket som det gjorde.
 
Typ 6 v, innan dess var jag inte sugen på att sitta i sadeln faktiskt. Man känner sig ofta rätt sargad om man säger så :meh: Det är svårt att föreställa sig innan hur det är att få kramp i bäckenmusklerna för att man står upp mer än 5 minuter åt gången!
 
Så min fråga för dagen är
När började ni rida igen efter en vanlig vaginal förlossning?
Jag ska föda typ när som helst och jag längtar så tills jag får sitta på hästryggen igen :banana:
Hur funka det för er?

Efter första barnet började jag rida igen efter 7 veckor och nu efter andra 6 veckor. Ville vänta till efterkontrollen för att inte riskera något utan att veta att allt var bra :)
 
Har ridit ca 1,5-2 månader efter båda mina förlossningar, men då har det handlat om att börja relativt lugnt för att sakta men säkert komma tillbaka till full träning. Det tar tid för kroppen att återhämta sig ordentligt. Men det fungerar bra, bara man tar hänsyn till att kroppen behöver läka och ger den tid :)
 
Ungefär 4 veckor. Hade nog kunnat rida efter 2 veckor, då jag kände mig fullständigt återställd, men hade ingen häst då :-)

Lustigt, många säger att "det gör ont", "det tar tid att återhämta sig" och "musklerna måste byggas upp igen" osv, men jag kände faktiskt en stor förvåning över att kroppen återhämtade sig så otroligt SNABBT! Kände mig väldigt snabbt väldigt stark. Kanske berodde på att jag var igång rätt mycket under i stort sett hela graviditeten, så jag hann väl inte tappa så mycket...?
 
Ungefär 4 veckor. Hade nog kunnat rida efter 2 veckor, då jag kände mig fullständigt återställd, men hade ingen häst då :-)

Lustigt, många säger att "det gör ont", "det tar tid att återhämta sig" och "musklerna måste byggas upp igen" osv, men jag kände faktiskt en stor förvåning över att kroppen återhämtade sig så otroligt SNABBT! Kände mig väldigt snabbt väldigt stark. Kanske berodde på att jag var igång rätt mycket under i stort sett hela graviditeten, så jag hann väl inte tappa så mycket...?

Det är bara att gratulera till en superkropp, få förunnat :)
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Eller så hade jag en supergraviditet? Jag menar - jag var ju igång med alltmöjligt i stort sett hela graviditeten, och då är det ju inte så mycket att "återhämta" efteråt?

Vi verkar ha haft det rätt lika. Jag skulle kunnat rida tidigare men ville vänta på efterkontrollen ändå. Särskilt andra graviditeten återhämtade sig kroppen riktigt snabbt :)
 
Ungefär 4 veckor. Hade nog kunnat rida efter 2 veckor, då jag kände mig fullständigt återställd, men hade ingen häst då :-)

Lustigt, många säger att "det gör ont", "det tar tid att återhämta sig" och "musklerna måste byggas upp igen" osv, men jag kände faktiskt en stor förvåning över att kroppen återhämtade sig så otroligt SNABBT! Kände mig väldigt snabbt väldigt stark. Kanske berodde på att jag var igång rätt mycket under i stort sett hela graviditeten, så jag hann väl inte tappa så mycket...?

Samma för mig. Första ggn jag satt upp efter förlossning var efter 1mnd men de berodde mer på att jag ville tappa mer vikt än nåt annat. Vid första uppsittningen blev de ett rejält kondispass i skogen med byten i backe tex. Inga problem att varken sitta djupt eller stå i fältsits! Då höll jag inte ens igång under grav pga extrem foglossning o diskbråck.
 
Så min fråga för dagen är
När började ni rida igen efter en vanlig vaginal förlossning?
Jag ska föda typ när som helst och jag längtar så tills jag får sitta på hästryggen igen :banana:
Hur funka det för er?

Det beror ju mycket på hur förlossningen går, hur mycket du går sönder, och var. Jag red ungefär två månader efteråt när jag gjorde snitt, och kanske sex veckor efteråt när jag födde vaginalt. Det dröjde ju ett tag innan det gick att sitta ens på en vanlig stol utan kudde, så jag kan inte säga att jag kände mig särskilt lockad att sätta mig i en sadel. Sen beror det ju också på hur långt man har till stallet - jag behöver vara borta hemifrån minimum 4 timmar när jag rider pga lång resa till stallet, så med en yttepytte nyföding som helammas var det svårt att vara borta så länge precis i början.
 
4 veckor och 3 dagar efter förlossningen satt jag upp på hästryggen efter ett OK från barnmorska :)
 
Efter 3 veckor "åkte" jag häst i skogen. ;) Tog lugna ridturer med mest skritt i början, var mest för min skull, att jag skulle få lite andrum och egentid, vilket var helt underbart. :)
Tror att jag väntade ca 2,5 - 3 månad med att sitta upp på min unghäst.
 
Ca 3 v efter alla tre barnen. Okomplicerade grav o fl alla tre. Red lättare dressyrpass i alla gångarter direkt då, o tyckte inte det krävdes så många ritter innan det kändes som vanligt. Men det där är ju verkligen jättelika vad som funkar. Lyssna på kroppen - en sliten men ack så sann klyscha ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 419
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: McFlurry
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 369
Senast: Manji
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 094
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp