Ta ut veterinär? Hälta...

S

sanwan

Min häst är halt sedan en vecka tillbaka. Hon klev snett på onsdagen, visade ingen hälta då men på torsdagen var hon svullen och varm strax i senan nedför framknäet samt halt i trav på böjt spår. Hon har vilat (bara gått i hagen) sedan dess, finns ingen värme kvar men hon är fortfarande lite svullen. Vet ärligt talat inte hur det står till med hältan då jag inte har haft möjlighet att longera henne, men eftersom svullnaden finns kvar så är hon ju inte helt bra.

Det självklara vore väl att åka till klinik med hästen, men med rådande väderlek och väglag (underkylt regn och blankis) vågar jag helt enkelt inte köra henne till kliniken eftersom hon dessutom är väldigt stökig i transporten.
Men ger det något att ta ut veterinär till stallet? Vad kan en sådan göra mer än böjprov (vilket stallägaren också kan)?

Kan man med gott samvete bara låta henne vila sig i form och be om hjälp med böjprov när hon verkar ohalt på volt? Hon rör sig obehindrat i hagen, så hon behöver knappast något smärtstillande.
 
Eftersom du trots allt har en mycket trolig orsak till hältan och hästen dessutom blivit bättre tycker jag gott du kan avvakta. En svullnad kan ju ta tid på sig innan den går tillbaka. Hade jag varit du, så hade jag låtit hästen vila tills svullnaden gått ner helt (vilket säkert kan ta ytterligare en vecka- tio dagar), om möjligt i en hage där det inte springs så mycket, och sedan kollat henne själv med longering (o EV böjprov om du hade någon som var duktig o kunde hjälpa dig att böja).

Hade hon sett OK ut då hade jag börjat sätta i gång henne försiktigt (kanske 2-3 v skritt, sedan börja smyga in små trav o galoppass)och fortsatt vara observant på benet, om inte hade jag åkt till klinik. Är hästen inte markant bättre efter det som vid det laget är 2-3 veckors vila är det absolut en kliniksak.

Stallbandage inne på natten ökar ju cirkulationen o kan hjälpa till att påskynda läkningen. Tänk bara på att linda båda fram eller båda bak (kommer inte i håg om det var ett fram- eller bakben det gällde), så att inte tottan felbelastar sig.

Hoppas hon piggnar till!
 
Vad en veterinär kan göra, förutom att böja benet (vilket knappast är nödvändigt), är att ställa en korrekt diagnos. Något jag tror din stallägare går bet på, förutsatt att denn* inte är väl insatt i den distala anatomin? Utifrån diagnosen kan man sedan diskutera behandling och prognos. En tidigt insatt behandling av exempelvis en senskada kan förbättra framtidsutsikterna avsevärt, att gå i hage med en sådan de första dagarna efter skadetillfället är inte att rekommendera.

Men visst, en reaktionslös svullnad ger säkert med sig med tiden. Tänk bara på att konvalescensen efter en senskada är låååång (om det nu är en sådan alltså).
 
Eländes! Jag missade att svullnaden satt i senan. Trodde bara hon var allmänt svullen o svampig efter snedtrampet... Ändrar mig: Åk o ta ett ultraljud!
En sensakda är svårläkt o visar f ö inget nämnvärt utslag på böjprov, där det ju främst är leden som provoceras.
Lycka till!
 
Egentligen läste du som jag borde ha förklarat :D Svullnaden sitter inte i senan, utan vid senan, jag tycks ha svårt med prepostitionerna idag.
Hade det varit senan hade jag tagit ut distriktsvet. med en gång, då jag sett sviterna efter obehandlade senskador.
Men det ska alltså vara vid senan hon rä svullen, ingenting annat.

/sanwan - med tillfälliga språksvårgheter
 
Ja, är du säker på att det varken är sena, gaffelband eller förstärkningsband kan du väl avvakta ett tag till. Böjprov tycker jag fortfarande är onödigt!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp