Tacka ned till julfirande?

Men det handlar ju inte om att TS inte har lust, vill eller tycker illa om hans föräldrar. "Inhale firar inte jul" är inte orsaken till att hon inte vill gå. Och familjen är jättetrevlig så det är heller inte problemet. Social fobi har jag förstått är jättejobbigt från vänner som har det så jag fattar att det inte är så enkelt att bara gå dit ändå. Men social fobi är inget som bara försvinner av sig själv, det måste man jobba med (och ibland även utmana sig själv för att komma vidare). Med andra ord kommer TS ha samma problem varje gång hon får en invitation och till slut kommer det bli ganska kyligt mellan TS och svärföräldrarna, vilket är så synd och så dumt när de faktisk är människor hon tycker är väldigt trevliga.

Tycker också att det då är bättre att säga som det är, "jag har social fobi och ångest, jag klarar inte av att träffa folk", än att ständigt försöka hitta på ursäktar och lögner. Det är en sjukdom som alla andra, TS är för sjuk för att klara av vissa saker. Låt pojkvännen berätta sanningen för sina föräldrar så de vet hur det ligger till? :)

Fast ts gör nog mkt saker trots sin sociala situation, det är nog fullt tillräckligt. Att utsätta sig för en sitation man absolut inte på något sätt måste, varför? Jag har svår social fobi och för mig är det tillräckligt att bara jobba på en stor social arbetsplats, gå i affärer, träffa vänner, gå på obligatoriska möten etc. Då är det skönt att kunna välja bort sociala situationer som är helt frivilliga. Det är lixom fullt tillräckligt att jag utsätter mig för de sociala situationer jag redan gör. Man behöver inte utmana sig själv 24/7 lixom.

Jag förklarar dock varför jag inte kan, och det brukar inte vara tillräcklig anledning iaf. Undviker inte alla frivilliga sociala situationer, men man ska absolut kunna det
 
Alla tar inte saker med en klackspark som jag (i de flesta fall ) gör. För många kan en sån undran förstöra en hel kväll. Det skulle jag tycka vara ledsamt, om jag var anledningen till att någon blev ledsen, för att jag inte kan klämma ur mig en anledning till att jag inte vill/kan fira ihop med den personen. Om h*n sedan tycker illa om anledningen är en annan femma.
Klackspark? Det handlar det ju inte om. Det handlar om gränser mellan personer och om att ta ansvar för sig själv och sina känslor.
 
Jag hade aldrig i helvete gjort det. Det här är en äldre släkting som rökt i sitt hus i typ 60 år. Det skulle aldrig falla mig in att diktera hur hen får sköta sitt hem men även om jag hade sagt nåt hade det inte hjälpt - det är fruktansvärt inrökt.
Har inte sagt att man ska tala om för personen hur den ska sköta sitt hem. Det är väldigt långt ifrån att bara säga att jag tål inte röken riktigt, hoppas det är okej ändå. Att gå från det till att diktera hur den ska leva och sköta sitt hem förstår jag inte. Och jo, det går alltid att få det fräschare hemma hos rökare om den anstränger sig.
Kort sagt: Jag håller inte med om att man alltid ska behöva motivera sina skäl till den som bjudit in. Att man inte kan, att man vill ha tid hemma, att man vad fan vet jag räcker som skäl för mig.
Då kan man också tycker jag stå för det om man tycker så. Hitta på en massa olika orsaker, då antar jag att det egentligen kanske inte är "rätt" att varje gång neka inbjudan.
 
Och jo, det går alltid att få det fräschare hemma hos rökare om den anstränger sig.
Men herregud, som om jag skulle ens antyda att en äldre släkting till min partner skulle behöva anstränga mig för att fixa sitt hus för mig. Aldrig i livet. Jag tycker det vore höjden av att vara oförskämd.

Hitta på en massa olika orsaker, då antar jag att det egentligen kanske inte är "rätt" att varje gång neka inbjudan.
Jo det är visst rätt. Min åsikt är att det är helt okej att inte vilja gå och att komma med ett trevligt nekande svar. Hur det svaret ser ut får men helt avgöra själv, jag lägger ingen värdering i om man säger "vi kan inte" trots att man kan men bara inte vill eller hur man gör.
 
Kan ju uppdatera lite. Det verkar ha löst sig med julfirandet. De ska tydligen ha någon form av presentspel där alla köper två presenter för max 100kr stycket, sen spelar man om dem så folk byter presenterna med slumpvis utvalda andra. Alla får två presenter och ingen vet vem man kommer ge eller få presenter av på förhand. Har efter lite övervägande bestämt mig för att följa med ändå och hoppas på det bästa. Eftersom det är en sån liten summa det handlar om kan man utan vidare köpa något billigt och roligt utan att man behöver vara rädd att känna sig snål för att någon annan ger bort iphones t.ex...
 
Men herregud, som om jag skulle ens antyda att en äldre släkting till min partner skulle behöva anstränga mig för att fixa sitt hus för mig. Aldrig i livet. Jag tycker det vore höjden av att vara oförskämd.
Faktiskt ja, inte konstigt alls med det. Har man svårt för rök så har man. Inget konstigt med det. Lite självrespekt får man ju ha faktiskt. Det finns gränser och för mig går en av dom att sitta och bli rökt på en hel kväll. Och är det så att personen inte vill så nä, då kommer jag tyvärr inte men kan säga att dom är välkomna till mig någon dag om dom känner för det.

Bjuder man hem folk får man även anstränga sig litegrann, det innebär inte att sanera eller flytta inför att man ska komma dit.
Jo det är visst rätt. Min åsikt är att det är helt okej att inte vilja gå och att komma med ett trevligt nekande svar. Hur det svaret ser ut får men helt avgöra själv, jag lägger ingen värdering i om man säger "vi kan inte" trots att man kan men bara inte vill eller hur man gör.
Det är så löjligt genomskådat när någon gång på gång säger att nä vi kan inte. Alltså stå för att du inte vill istället för att hitta på ursäkter. Jag vill inte tex gå på släktens lilljulafton för det är otroligt mycket folk där och trångt och jag känner mej mest ivägen. Då säger jag att näe, orkar och vill inte, räcker med ett firande dagen därpå. Skulle jag säga varje gång att nääe, jag kan inte så hade det ju blivit pinsamt tillslut efter flera år. Liksom stå för vad du tycker istället för att komma med lögner som genomskådas. Som sagt någon enstaka gång så visst kan man väl hitta på nåt men varje gång..det blir pinsamt tillslut.
 
Ja, har redan klickat hem ett par saker därifrån som jag tror att de flesta deltagarna där skulle kunna få användning av.
Presentspel FTW kan jag säga :D. Så skönt att ha såna istället för presenter tycker jag (även om vi i vår familj mest bara skippar presenter nuförtiden).

@Grazing Du får helt enkelt acceptera att vi tycker olika. Jag skulle aldrig någonsin säga till en äldre släkting som jag knappt känner att hen behöver röksanera sitt hus så att jag kan följa med på fika.

Bjuder man hem folk får man även anstränga sig litegrann, det innebär inte att sanera eller flytta inför att man ska komma dit.
Haha men skojar du eller? Du menar att det är upp till dig att bestämma vad en äldre släkting till min partner bör göra innan jag följer med på fika? Du vet ju ingenting om den här personen överhuvudtaget? "Anstränga sig litegrann", fan skojar du eller? Ska jag alltså framföra att personen ska städa sin lägenhet med motiveringen "en tjej i Sverige tycker att det är vanligt hyfs"? Jag kan inte ta det här på allvar. Men kort svar: Nej, jag kommer inte uppfostra den här släktingen i hur hen ska sköta sitt hem och sin städning.

Alltså stå för att du inte vill istället för att hitta på ursäkter.
Ja det kan ju du tycka. Jag håller alltså inte med. Vill du diskutera får du gärna förklara hur du tänker istället för att bara upprepa dig.

Som sagt någon enstaka gång så visst kan man väl hitta på nåt men varje gång..det blir pinsamt tillslut.
Men vem sitter och skriver ner och för bok över sånt här? Om jag har blivit inbjuden fem gånger till en släkting och jag första gången jobbar, andra gången är utomlands, tredje gången redan uppbokad, fjärde gången utomlands och sedan den femte gången inte pallar - tror du alltså att nån kommer bara "AHA! Du slingrar dig ur detta?!". Eller består ditt liv i att alltid kunna gå på saker för man är alltid hemma och sällan upptagen? Alltså jag har blivit bjuden typ tre gånger hem till en vän till en vän här i stan. Jag vill jättegärna gå men har inte kunnat få ihop det så att jag kunnat gå på nån av de middagarna. Tror knappast att hon sitter hemma och tycker att det är "pinsamt" eller "uppenbart". Hon tänker nog bara precis som det är: "fan, niphredil är hopplös att bjuda hem för hon kan fan ALDRIG".
 
Ja, har redan klickat hem ett par saker därifrån som jag tror att de flesta deltagarna där skulle kunna få användning av.
Vad roligt att det löste sig :)
Det är så julen ska firas, det ska vara lättsamt och trevligt
:up:
Vi kör också julklappspel här hemma för ett par hundra
 
Kan ju uppdatera lite. Det verkar ha löst sig med julfirandet. De ska tydligen ha någon form av presentspel där alla köper två presenter för max 100kr stycket, sen spelar man om dem så folk byter presenterna med slumpvis utvalda andra. Alla får två presenter och ingen vet vem man kommer ge eller få presenter av på förhand. Har efter lite övervägande bestämt mig för att följa med ändå och hoppas på det bästa. Eftersom det är en sån liten summa det handlar om kan man utan vidare köpa något billigt och roligt utan att man behöver vara rädd att känna sig snål för att någon annan ger bort iphones t.ex...
Vad bra! Jag tror på presentspel överlag
 
@Grazing Du får helt enkelt acceptera att vi tycker olika. Jag skulle aldrig någonsin säga till en äldre släkting som jag knappt känner att hen behöver röksanera sitt hus så att jag kan följa med på fika.
Och tänka sig, jag aldrig bett någon röksanera sitt hem för en fika, vad har du fått det ifrån? Jösses..
Haha men skojar du eller? Du menar att det är upp till dig att bestämma vad en äldre släkting till min partner bör göra innan jag följer med på fika? Du vet ju ingenting om den här personen överhuvudtaget? "Anstränga sig litegrann", fan skojar du eller? Ska jag alltså framföra att personen ska städa sin lägenhet med motiveringen "en tjej i Sverige tycker att det är vanligt hyfs"? Jag kan inte ta det här på allvar. Men kort svar: Nej, jag kommer inte uppfostra den här släktingen i hur hen ska sköta sitt hem och sin städning.
Ja jag tycker faktiskt att bjuder man hem folk kan man iallafall städa i ordning litegran. Jag hade aldrig bjudit hem folk till skiten som är här när jag är ensam och inte orkar bry mig. Mina gästar ska iallafall inte behöva vistas i ett skitigt hem. Och det är väl upp till var och en men jag åker inte hem till någon som sitter och röker i samma rum som mig hela tiden, där går min gräns. Antingen så röker den ute under tiden jag är där eller så kan den komma hem till mig på en fika.
Ja det kan ju du tycka. Jag håller alltså inte med. Vill du diskutera får du gärna förklara hur du tänker istället för att bara upprepa dig.
Är ju det jag gör, men du kanske har svårt för förståeligheten? Och nej du tycker uppenbart inte att man kan stå för att man inte vill då du måste hitta på "fina" ursäkter istället för att säga att nej tyvärr jag känner inte för det.
Men vem sitter och skriver ner och för bok över sånt här? Om jag har blivit inbjuden fem gånger till en släkting och jag första gången jobbar, andra gången är utomlands, tredje gången redan uppbokad, fjärde gången utomlands och sedan den femte gången inte pallar - tror du alltså att nån kommer bara "AHA! Du slingrar dig ur detta?!". Eller består ditt liv i att alltid kunna gå på saker för man är alltid hemma och sällan upptagen? Alltså jag har blivit bjuden typ tre gånger hem till en vän till en vän här i stan. Jag vill jättegärna gå men har inte kunnat få ihop det så att jag kunnat gå på nån av de middagarna. Tror knappast att hon sitter hemma och tycker att det är "pinsamt" eller "uppenbart". Hon tänker nog bara precis som det är: "fan, niphredil är hopplös att bjuda hem för hon kan fan ALDRIG".
Du verkar ha väldigt svårt att förstå det här, att inte kunna för att man är upptagen helt enkelt, nej det är ingen kan jag tänka mig som bryr sig om det. Att inte "kunna" för att man inte känner för det gång på gång på gång och bara säger att nääe, denna gången kan vi nog inte etc varenda gång. Det blir en aning genomskinligt.

Och tänka sig att nej, jag sitter inte hemma och väntar på inbjudningar och går på allt jag bjuds in till. Jag har skrivit om du kan läsa att jag faktiskt säger att jag inte vill när jag inte orkar etc, inte svårare än så. För det är ju så det är. Jag är inte någon som älskar att gå på saker och ting och det vet folk om. Och jag sitter inte och hittar på ursäkter gång på gång utan jag kan faktiskt stå för det. Mycket enklare så.

Som sagt, du verkar ha svårt att förstå.
 
Ja jag tycker faktiskt att bjuder man hem folk kan man iallafall städa i ordning litegran. Jag hade aldrig bjudit hem folk till skiten som är här när jag är ensam och inte orkar bry mig.
Ja men det kan ju du tycka hur mycket du vill. Vad ska jag göra med det? Det är ju precis exakt det som är min fråga. Vad ska jag göra med det faktum att en bukefalist tycker att min partners äldre (80+) släkting ska städa fint innan sina besök? Översätta inläggen och ge dem till honom? Jag bara förstår inte vad du tycker att jag ska göra med den här informationen.

ch nej du tycker uppenbart inte att man kan stå för att man inte vill då du måste hitta på "fina" ursäkter istället för att säga att nej tyvärr jag känner inte för det.
Jag tycker att man får stå för det hur mycket eller hur lite man vill. Jag moraliserar inte över det och ärligt talat bryr jag mig inte hur folk gör.

Det blir en aning genomskinligt.
Och som sagt, jag menar på att det faktiskt inte behöver blir det. Jag och de flesta jag känner har mycket omkring sig, att man inte kan tacka ja till varenda inbjudan är inte märkligt alls.

Som sagt, du verkar ha svårt att förstå.
Och med det sympatiska slutet så säger jag nej tack till att diskutera mer med dig. Det ger inget oavsett förutom att du in absurdum upprepar att en åldrig spanjor borde städa för du tycker minsann att man ska städa fint inför besök samt att det blir "uppenbart" om man tackar nej flera gånger. Inget av detta kommer du kunna övertyga mig om så tjingeling!
 
Ja men det kan ju du tycka hur mycket du vill. Vad ska jag göra med det? Det är ju precis exakt det som är min fråga. Vad ska jag göra med det faktum att en bukefalist tycker att min partners äldre (80+) släkting ska städa fint innan sina besök? Översätta inläggen och ge dem till honom? Jag bara förstår inte vad du tycker att jag ska göra med den här informationen.
Men snälla du, jag skriver vad jag anser. Om du är så otroligt ointresserad vad andra tycker förstår jag inte vad du är på ett forum för överhuvudtaget.
Jag tycker att man får stå för det hur mycket eller hur lite man vill. Jag moraliserar inte över det och ärligt talat bryr jag mig inte hur folk gör.
Men vad bra att du inte bryr dig, varför inte bara isåfall acceptera och tycka det är helt okej att vissa anser att man inte bör hitta på smålögner inför alla träffar man blir inbjuden till. Du anser att du minsann står för att du inte vill och inte behöver gå om du inte vill men du måste ändå hitta på en lite finare ursäkt. För att säga att man inte vill är tydligen inte okej.
Och som sagt, jag menar på att det faktiskt inte behöver blir det. Jag och de flesta jag känner har mycket omkring sig, att man inte kan tacka ja till varenda inbjudan är inte märkligt alls.
Men om du nu är upptagen på riktigt, varför inte säga det då? Du har verkligen inte läst vad jag skrivit alls.
Och med det sympatiska slutet så säger jag nej tack till att diskutera mer med dig. Det ger inget oavsett förutom att du in absurdum upprepar att en åldrig spanjor borde städa för du tycker minsann att man ska städa fint inför besök samt att det blir "uppenbart" om man tackar nej flera gånger. Inget av detta kommer du kunna övertyga mig om så tjingeling!
Okej, du tycker man bjuder hem folk till allt stök hemma, jag tycker inte det. Bjuder man hem folk så får man faktiskt se till att ha det lite fräscht om det inte är väldigt oväntat besök. Och tänka sig, min 90 åriga farmor vädrar ut och tänka sig städar undan och röker utomhus när jag kommer dit. 90 år räknas som åldring tycker jag, dock är hon ju ingen spanjor om det nu hade med saken att göra. Hon har rökt i över 60 år inne, dock aldrig vid middagar och vid besök då även hon inser att det inte är så trevligt med fullt av röklukt för folk som inte röker själva. Det är ingen jätteansträgning att gå ut och röka när gästerna är där. Respektera andra heter det. Men du har lite problem med det kanske.
 
Senast ändrad:
Men snälla du, jag skriver vad jag anser. Om du är så otroligt ointresserad vad andra tycker förstår jag inte vad du är på ett forum för överhuvudtaget.

Men vad bra att du inte bryr dig, varför inte bara isåfall acceptera och tycka det är helt okej att vissa anser att man inte bör hitta på smålögner inför alla träffar man blir inbjuden till. Du anser att du minsann står för att du inte vill och inte behöver gå om du inte vill men du måste ändå hitta på en lite finare ursäkt. För att säga att man inte vill är tydligen inte okej.

Men om du nu är upptagen på riktigt, varför inte säga det då? Du har verkligen inte läst vad jag skrivit alls.

Okej, du tycker man bjuder hem folk till allt stök hemma, jag tycker inte det. Bjuder man hem folk så får man faktiskt se till att ha det lite fräscht om det inte är väldigt oväntat besök. Och tänka sig, min 90 åriga farmor vädrar ut och tänka sig städar undan och röker utomhus när jag kommer dit. 90 år räknas som åldring tycker jag, dock är hon ju ingen spanjor om det nu hade med saken att göra. Hon har rökt i över 60 år inne, dock aldrig vid middagar och vid besök då även hon inser att det inte är så trevligt med fullt av röklukt för folk som inte röker själva. Det är ingen jätteansträgning att gå ut och röka när gästerna är där. Respektera andra heter det. Men du har lite problem med det kanske.


I konceptet att respektera andra torde inte inlägg som ovan ingå. Oavsett orsak till att jag skulle tacka nej till ett evenemang ser jag till att formulera mig så pass artigt att ingen blir sårad. Så istället för att säga att jag hellre hugger av mig högerhanden/pillar mig i naveln än äter middag med vederbörande säger jag att jag har andra planer eller måste jobba. Jag ser till att vi kan ha en fortsatt bra relation, nästa gång kanske jag blir glad över en inbjudan.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 316
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 840
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 576
Senast: Toktass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp