Täckad häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare LillEllaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 928
L

LillEllaN

Kanske ska köpa mig en första häst och kommer i så fall ha den på lösdrift hemma. Funkar de bra med fri tillgång till hösilage över vintern, behövs de någon speciell analys till hösilaget? Men främst, behöver hästar verkligen ha täcken? Har fått hört från en vän (med egna hästar) att om dom inte är rakade så behöver dom inte mer än ett regntäcke när de är som kallast utan att frysa. Dom är ju trots allt gjorda för att klara av de.. Hur gör ni med era hästar? :confused:

Sv: Täckad häst?

Det beror helt på vad för häst du köper. Man ska inte låta sig luras av ögat.. att det har tjock vinterpäls osv. Min häst som ser ut att tåla kyla bra och sätter mycket vinterpäls visade sig vara extremt känslig över rygg och kors. Så han går med tjocka täcken även om han är oklippt.

Bästa är väl att höra med förra ägaren vad hästen är van vid.

Jag har min häst på lösdrift och hon är inte klippt. Har aldrig varit det.
Det är en islandshäst med tjock go vinterpäls...

Ok. är det snö/regn ett par dagar i sträck och dessutom blåst, då tar jag in henne i stallet så att hon får torka upp.

mitt halvblod har aldrig varit klippt men behöver täcken som en klippt häst. tunn kort päls som inte håller kylan ute.
hon har ylle täcke inne nu och 200grams övergångs täcke ute, till vintern så har hon 400gram ute och ska ev köpa ett tjockt fluffigt inne täcke om ylletäcket inte räcker då.

Jag lägger alltid på regntäcke om det skall regna mycket även om hästen har mycket päls.
Men det bör vara någon lättare typ av värmande foder i täcket annars kyler det bara.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
577
Senast: Sryoqwe
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 348
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 985
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka