Täcke till unghäst

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Florencia 1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 140
F

Florencia 1

Jag har en åring som har haft gaskolik ett par gånger under december, januari.
När jag var ute och gick med honom senast så slog det mig, varje gång han har fått det så har det varit rejält kallt. Så nu blir det täcke på så fort det är kallare än -5 grader.
Jag provade ett 145 täcke men det druknande han i, vilka täcken har ni på era åringar storlek, märke???? :confused: Det är ju svårt med passformen för dom är ju höga men tunna.....

Sv: Täcke till unghäst

Hur stor är han?

Mitt halvblod hade jag 125 till när hon var åring.

Bucas tyckte jag satt bäst då jag upplevde dem som lite smalare i halsöppningen/bogen.

Han är ett halvblod ca. 140 cm., Vad bra ska kolla på Bucas, tack :)

det är inte så att ha dricker för dåligt när det är kallt och det är därför han får kolik då? :)

Nej, han dricker jättebra, vattnar med hink och den är alltid urdrucken på morgonen och dom har tillgång till vatten ute i hagen. Det är inte mask heller jag har lämnat in träckprov till en vet.klinik. Jag och "min" vet har verkligen grubblat på vad det kan bero på...? I onsdags kom jag på sambandet kolik-rejäl kyla, väl värt ett försök iallafall.

Är du säker på att han dricket tillräckigt under dagen också? Vad ger du för foder och vad har han för tillgång till mat när han är ute?

Ponnytäcken har ofta bättre passform till unghästar, finns ett hundragrams täcke på hööks till exempel. Finns upp till 135, mät rygglängden på din häst! :)

Våra hästar dricker kopiösa mängder med vatten, dom går fyra st på lösdrift med fri tillgång på hösilage och ofta dricker dom 40 liter var bara över natten, vi fyller upp två 80-liters tunnor vid fem på em och på morgonen är det nästan alltid tomt eller bara lite på botten kvar. Behöver ju inte alls bero på vattnet men man blir förvånad över hur mycket dom kan få i sig på ett dygn. (dom får ju alltså vatten på morgonen oxå så minst 60-80 liter var dricker dom)

Nej, han dricker jättebra, vattnar med hink och den är alltid urdrucken på morgonen och dom har tillgång till vatten ute i hagen. Det är inte mask heller jag har lämnat in träckprov till en vet.klinik. Jag och "min" vet har verkligen grubblat på vad det kan bero på...? I onsdags kom jag på sambandet kolik-rejäl kyla, väl värt ett försök iallafall.

Är du helt säker på att hästen även dricker ordentligt ute när det är så kallt, för det är trots allt det vanligaste när det gäller kyla och kolik - för lite vätska. Även om det finns vatten kanske han är tillräckligt snabbt framme innan det blir is och sedan när isen lagt sig inte gillar att dricka för kallt.

Men vad kan hon göra mer än att låta hästen ha fri tillgång till vatten?? Är väl trots allt ett kännt faktum att man inte kan tvinga hästen att dricka...

Min lillhäst har ett täcke från Hööks i stl 115. Sitter riktigt bra faktiskt!

31936855.jpg

Men vad kan hon göra mer än att låta hästen ha fri tillgång till vatten?? Är väl trots allt ett kännt faktum att man inte kan tvinga hästen att dricka...

Man kan luras i bästa fall :D

Morsans gamla sto var uttorkad båda gångerna sommar och höst (blodprov pga annat bla) och då fick hon order av vet att låta bli att ge salt i maten (1 msk/dag om inte sommar och hårt arbete) och istället ge saltat vatten (vet inte exakt hur mycket salt/liter). Och nu jäklar dricker hästen massor alla mål (innan typisk kvälls/nattdrickare). Så mycket att hon till och med får vanligt vatten ibland för att inte dricka så sjukt mycket :o Och det märks skillnad direkt när hon fått vanligt vatten i hinken.

Det är en häst som annars är väldigt kräsen och i princip bara äter hö och ren havre frivilligt året om. Resten varierar vad hon pillar i sig och försöker man lura i henne (typ blanda i liiite medicin/tillskott/annat fodermedel) kan hon matvägra helt ett tag bara pga det. De har inte tillgång till vatten i hagen så har full koll på allt de dricker (fodras inne flera gånger/dag och ute mellan fodringar).

Hur stor är han?

Mitt halvblod hade jag 125 till när hon var åring.

Bucas tyckte jag satt bäst då jag upplevde dem som lite smalare i halsöppningen/bogen.
Bukas 125 cm har jag också till min lilltös (7 mån snart). Det sitter kanonbra på henne. Hon har det bara när det snöar mycket.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som... 2
Svar
20
· Visningar
2 481
Senast: blayenka
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 404
Senast: Mia_R
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 360
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 949
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck