• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sarah__987
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 2 825
S

sarah__987

vad har ni för täcken på era hästar just nu?!
Är inte säker på vad jag ska ha för täcke på min häst, han går ute i en stor hage från kl 7-19 på dagarna och står i en utebox på natten... vi har ca 7grader på dagen och ca 0grader på natten. Hästen har inte ngn riktig vinterpäls än och är ganska så tunn. tror ni att det är för varmt med 200grams täcke?!
:crazy: :)

Sv: täcke..

Mina har 100 grs Shires täcke och går ute ca 6 - 19. Vi har - grader nu, men det är härligt i solen på dagarna. :)

min häst blev klippt för ett tag sen, men har blivit ganska långhårig igen.. :crazy:
han har ett Horseware 150 g innetäcke + ett Horseware Rhino täcke ute..
om din häst ska va ute hela dygnet med vinterpäls tror jag nog att 200g räcker, kan du inte byta täcke på em/kvällen när det börjar bli kallare då?

Min har ett fodrat bomullstäcke på sig i boxen 150 gr kanske?
Ute så har han ett 250 gr fodrat regntöcke över

Han är klippt

jo, jag brukar ju vara där på eftremiddan men då får han stå med det hela dagen också för jag pluggar ju på dagarna.. :crazy: men igår köpte jag ett regntäcke med fleecfoder, men var tyvär för litet.. men tror ni att det är lite bättre ssom övergångstäcke?

Oj 400 g täcken redan nu! Vad har din på vintern då, när det är KALLT? :confused:

Min har haft ofodrat regntäcke o inget på natten tills typ förra veckan. Här har varit riktigt varmt (ca 15 ibland uppåt 20 gr) på dagarna. Har det varit kallare nån natt har hon haft ett fleecetäcke i boxen.
Nu känns det att hösten är på väg, så nu går hon med fleecetäcke + ofodrat regntäcke ute och ska fr o m idag ha ett 150 g termotäcke inne på natten.
Ska åka o se om jag hittar ngt fleecefodrat regntäcke på Eko ikväll, så man kan ha ett täcke istället för 2 ute, blir så mkt smidigare då ;)

Min är inte klippt, men ganska känslig. Har inte så mkt vinterpäls, iaf inte än!

Jag tkr nog det är lite för varmt än för ett 200 g vintertäcke, iaf här i de södra delarna av landet.

Det undrar jag också!

Vad ska man ha på dem nu?

Min häst är ute från 07.00 till 19.00, på morgonen är det minus 1 kanske och på dagen sol och plus 8 kanske. Han har börjat sätta lite vinterpäls.

Just nu har jag ett ofodrat regntäcke, vad tror ni om det? För kallt?

Ska nog börja ha hans fleecetäcke under...

Min har ett tunt fodrat regntäcke när han är ute på dagarna. Kanske är 100g.. :confused: .
I stallet står han utan täcke om han inte är blöt/svettig/fryser.

Min häst har inget täcke på sig, går ute ca 06-07.00 och går in ca 21.
Syrrans häst har ett regntäcke med fleecefoder.

Var nere och kände på pollen idag och även att solen är framme är det inte mer än 8grader och han var inte särskillt varm under sitt 200grams täcke så jag behöll det på.. men förhoppningsvis ska mammsen ha köpt ett fleecefodrat regntäcke idag som han ska gå med! :D

Lovis- Det beror ju helt och hllet på vad det är för häst du har..(mkt päls,om den fryser lätt osv) men jag skulle nog ha lite foder i täcket iaf.! Det är ju väldigt kallt såfort solen försvinner! :)

Senast ändrad av en moderator:

Vi har ett ganska tunt tygtäcke (missförstå mig inte nu men jag vet inte vad det heter :angel: ) som hon har på natten och ute i hagen om det inte är varmt nog för att hon ska slippa täcke., om det regnar så får hon oftast ha regntäcke (lite ska hon ju tåla ;) )

mitt vbl sto ble klippt for 1 1/2 uke siden. Hun har et ThermoMaster stalltacke med 200 grams foder 24/7. Hun står i kall stall med mulighet til å gå ut, det er ca 5 minus på natten nå.

sarah__987 skrev:
Lovis- Det beror ju helt och hllet på vad det är för häst du har..(mkt päls,om den fryser lätt osv) men jag skulle nog ha lite foder i täcket iaf.! Det är ju väldigt kallt såfort solen försvinner! :)

Men jag vet inte om den fryser... hur ser man det?? :o

Alltså, jar har bara haft honom i 10 dagar. :love:

Han har som sagt ett helt ofodrat regntäcke, funderar på att köpa ett fleece-täcke o ha under??

Vad tror ni?

Japp, han har lite vinterpäls, men jag vill ej att han ska ha för mkt vinter-päls. :crazy:

jag har endast satt på gamlingen täcke. Det gjorde jag fr o m i går. Han har ett Bucas regntäcke.
De andra hästarna går utan täcke. Det är sedan bara araben som jag kommer sätta på ett täcke så smånningom. Russen och 4-åringen kommer inte ha täcke mer än vid oväder. Dom har börja sätta lite vinterpäls redan.

Har inte börjat täcka hästen alls än. Bara ett tunt regntäcke om det regnar. Stallet gamling 23 år, har ett tunt regntäcke på om dagarna (från igår) Hon har inget täcke i stallet. Det är bara minusgrader på morgonen här än så länge så vi väntar med mera täcken.
Hästarna är ute från 07.00 till ca 19.00

Senast ändrad:

Vi har runt 5-10 grader... eller det varierar från dag till dag den satans tempraturen. Bor iaf i Göteborg. Har tunna termotäcken inne i stallet, dörrar och fönster öppna. I hagen är det Bucas-regntäcke på den ena (tunt fodrat) och ett ofodrat regntäcke på den andra, tjockare täcka riktigt kalla dagar.

knapplån.
mina går du utan täcke ...inga planer på att kläpå dom heller..
ute mellan 7.30 - 19.
förstår att ni som rider era hästar o ska ha dom igång under vintern vill ha täcker på dom så dom inte sätter päls men varför täcke inomhus???????
hästarna värmer ju upp stallet så tror knappast att dom fryser då.

Jag har TM rain från h**ks nu och han verkar då inte frysa med det :D Han är inte klippt och han borde snart vara i full vinter päls (1 cm lång men tjock)
Vi har ungefär samma i graderna som er ;)

Min har bara ett regntäcke på sig. Vi har flera plusgrader fortfarande, och han har precis börjat sätta vinterpäls.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: Stergo
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 993
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 214
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 562
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck