• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sarah__987
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 2 825
Sv: täcke..

Min går utan täcke än så länge, inte klippt än och här är inte enormt kallt än
cirkus 7-10 grader på dagarna och soligt. Dock har hon fleecefodrat regntäcke på
sig när det regnar.

Min går otäckad än så länge.
Hon har en del päls men är klippt under magen.
Är det regn åker regntäcket på, hon mår inte bra av att bli blöt. (känslig rygg)

Lånar knapp:

Nu låter jag oerhört irriterad och gnällig det vet jag - men varje gång jag ser en sån här tråd så blir jag fashinerad. snälla - kan ni inte läsa på lite om hur hästar fungerar när det gäller att uppleva och anpassa sig till temperaturer... :confused:

allt det här med olika tjocklekar på täckena för att det skiljer sig 5 grader i temperatur hit och dit är totalt onödigt och saknar HELT grund. Hästen har en temperatur anpassnings bredd på 20 GRADER.
Jag täckar också min häst, men utifrån viss kunskap om hur häst kroppen som sagt funkar under olika miljö och väder förhållanden, och försöker verkligen att leva efter det för att hästen skall må så bra det går under användandet av täcken, som trots allt varar nåt halvår i stöten under vinterhalvåret.

Blir LEDSEN när man ser i trådar här på forumet om folk som smäller på sina ponnyer som inte ens fryser eller är klippta ett antal gram, 400 g, 500 g täcken, eller har 2-3 dubbla täcken hit och dit.

om nån är intresserad av en täckes studie gjord av Strömsholm som förtydligar mycket runt hur hästen hanterar temperatur och väder så kan jag gärna maila den om ni pm:ar med mail address. Skulle vara ett nöje att se att folk är intresserade att lära sig, verkar ofta som det ignoreras när man påpekar att det finns kunskap att hämta, och folk hellre vill leva i sin tro att 3 täcken och 100 g hit eller dit är liv eller död.

ursäkta igen irriterat och stingsligt svar. :o

jag täckar tills min snaggade häst slutar stå och skaka i hagen med uppburrad päls, även om det så ska ta dubbla täcken.
Är det fel tycker du?

Nä. då har du ju befog och anledning. Finns många som inte har det. Då har du ju antagligen en häst som är känslig och därmed behöver extra mycket täcken, plus att den är helklippt. Dock vivlar jag på att den fryser oerhört mycket extra om det blir 5 grader kallare hit eller dit, den behöver alltså snarare i så fall ganska varma täcken generellt.

Senast ändrad:

min häst har ett 300g fodrat termotäcke om nätterna och ett 350g fodrat vintertäcke i hagen på dagarna.... (frusen dam, men frusen ägare)

nu tycker jag du drar många över en kam. att vi har täcken på våra hästar behöver inte betyda att vi inte har kunskap, inte vill lära oss mer eller tycker att 5 grader hit och dit (som du skriver att vi tror) spelar dödsstor roll.
jag vet mkt väl att hästar inte är så frusna som vi människor tror, och tycker jag har någolunda kunskap om täcken osv.
MEN nu har jag helklippt min häst, och berövar man hästens naturliga skydd ser jag det som en nödvändighet att ersätta det med täcken.

nu har han ca 150-200 gram hela dagen i hagen, det är minus/0gradigt när han kommer ut tidigt på morgonen, men blir varmare i solen under dagen och i skuggan är det fortf kallt. jag skulle mer än gärna vilja byta ut så han bara har regntäcke eller med fleece alt ulltäcke under på dagen i solen, men jag går i skolan och har inte möjlighet till det.

beauspirit skrev:
nu tycker jag du drar många över en kam. att vi har täcken på våra hästar behöver inte betyda att vi inte har kunskap, inte vill lära oss mer eller tycker att 5 grader hit och dit (som du skriver att vi tror) spelar dödsstor roll.
jag vet mkt väl att hästar inte är så frusna som vi människor tror, och tycker jag har någolunda kunskap om täcken osv.
MEN nu har jag helklippt min häst, och berövar man hästens naturliga skydd ser jag det som en nödvändighet att ersätta det med täcken.
.

äsch - ja det gör jag kanske, - du har nog rätt i det, men tycker bara det finns så mycket hype runt täcken och blir ledsen som sagt när det inte finns nån logik eller sans runt det hela. Och det FINNS det inte på många håll det står jag för att jag tycker.

Däremot utryckte jag mig grinigt, det vet jag :o - och jag FÖRSÖKTE illustrera att jag INTE drar alla över en kam - jag håller absolut med dig i ditt resonemang, men å andra sidan, - du är ju uppenbart en av de som HAR logik bakom det hela! Jag försökte vara tydlig med att jag OCKSÅ täckar min häst, och SJÄLVKLART tycker att helklipper man sin häst så måste man skydda den. det var inte alls det jag menade, utan som sagt, bara att alltför många verkar lägga på täcken och ligga och snurra sömnlösa över 100 g skillnad eller inte helt utan vett och sans. :crazy: Eller bara bestämma sig för att klämma på sin oklippta och inte direkt hårdridna häst täcken för att alla andra gör det. Känner MÅNGA såna, så jag tar det inte ur luften, det lovar jag. :crazy:

som sagt: vet att jag lät grinig och det var inte menat fullt så grinigt. :angel:

Senast ändrad:

nej okej tror jag förstår mer hur du menar nu ;) jag fick inte ut det av att läsa ditt inlägg nr1 iaf.
tycker oxå att det är många som "övertäckar" och går efter att dom själva fryser :crazy:

Okej men sen blir ju inte hästen direkt varmare ifall man har 5-6 täcken på den så den knappt kan röra sig.
Har man möjlighet (vet att många inte har det) så är det väl smart om man kan släppa hästen i en så pass stor hage så den inte behöver stå stilla i en liten fyrkantshage bara.

Nej det stämmer också - att ha dubbla täcken är inte särskilt effektivt.... håller med även resten men som sagt, alla har ju inte tillgång till stora hagar, och ibland på vintern står hästarna och hänger ganska mycket oavsett.

Min häst, connemaravalack tålig men känslig, är helklippt, rids/tränas 5-6 gånger i veckan har på sig ett gammalt vintertäcke ute nu, skulle tro att det är 150gram tjockt (var en gång i tiden 300gr :rofl: ).

Inne har han fleecetäcke på sig för att han står i draget från stalldörren, annars skulle han inte ha täcke då det blir ganska varmt med 36 hästar inne om nätterna. men men..

Om det är soligt har det hänt att jag har tagit av honom täcket under dagen eller bytt till ett ofodrat regntäcke.

Han är väldigt känslig för kyla och om man ska rida så kan han vara väldigt stel om han inte haft ett skyddande täcke.

Just nu har han på sig Himalaya Regn från Börjes. Fungerar jätte bra.
Sen så har han två varmfodrade täcken, vej vilket märke då jag köpte dom från en gamla stallkompis....

min häst har ett bomullstäcke och ett teddyfodrat stalltäcke över det.
ute har han ett ofodrat regntäcke över, ska dock snart gå över till ett shires typhoon med 100-150 g.

Min häst står ute ca 8-12 timmar om dagen. Det varierar lite beroende på vilken tid dom kommer ut, hur vädret är, om jag tar in henne för att rida på eftermiddagen eller om jag rider på kvällen osv.

Min har regntäcke på sig i hagen och Börjes rutiga Ylletäcke. Anledningen till Ylletäcket är att jag har det egentligen som svettäcke efter ridning, men nu får hon ha det hela tiden under sitt regntäcke eftersom vi inte har att det ingår någon service med täckesbyten, hit och dit..

Så småning om får hon ha på sig ett täcke som jag tror det är runt 220 g foder i, detta är med en hals till också. Sedan ett 400 g vintertäcke när det är som allra kallast ute, det är med halvhals.

Men hittills har det varierat lite ang. vädret. På morgonen/kvällen har det varit väldigt fruset och någon minus grad. Men då står hon ju ändå i stallet, eller kommer ut - men det dröjer då inte länge innan solen har kommit fram ute i alla fall. Dessutom har dom en storbal i hagen, så dom håller sig varma genom att äta också. Men nästa vecka så ska det bli runt 2-10 grader, någon dag skulle det då komma skurar, en annan dag skulle det bli klart, och så skulle det vara molnigt osv. men hon får ha sitt regntäcke på sig ett tag till, åtminstone tills minusgraderna börjar komma fram..

Ska snart börja ha ett 150-gramstäcke på pållen på nätterna, för att han ju står stilla dygnet runt och jag vill inte att han ska bli för kall.

Min häst har bara täcke ute än. Fleecefodrat regntäcke (Alpha Horse) eller ett 100gr regntäcke med halvhals (Treadstone)

bucas "hösttäcke" Funkar jättebra=)
Den andra har Bucas stalltäcke och Shires regntäcke!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 645
Senast: Stergo
·
Träning 3 åringen är hemma efter 2.5 år på lösdrift. Han är gänglig och jag tycker han ser mer ut som en 2åring än en 3åring. Upplever att han... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 993
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 214
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 562
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck