Sv: Täcken efter träning
Har ju en ungis på 3 som går otäckad och har fått lite väl mkt päls nu (för värmen som blev igen

). Han har ett regntäcke som andas (lägger man det på det gamla stoet när hon är svettig o släpper ut så är både hon o täcket snustorrt inom en h o hästen lagom varm, går otäckad även hon o har knappt ngn vinterpäls) som är tänkt att läggas på efter arbete när det är kallare. I helgen blev han svettig (

) av en trav tur bredvid cykeln men såpass varmt som det var så släppte jag ut honom utan täcke. Han hade nog dött av värmeslag annars

Då var han väl avskrittad (hade ju ingen sadel eller dyl under passet heller) innan men fortf lite blöt i pälsen. En timme senare skulle han in o äta lunch o då var han lika torr (svettmässigt sett, sedan fanns det ju lera att rulla sig i

) och glad som vanligt.
Han är såpass varm av sig att han fick feber när han fick ett tunt termotäcke på sig när han hastgit blev konvalecent mitt i förra bittra vintern med mkt mindre päls än vad han har nu. Annars ärj ag stark emot att inte täcka svettiga/varma hästar när de ska ut. Men som sagt, jag är mest rädd att han blir för varm faktiskt, har aldrig settt hon frysa oavsett väderlek o om han stått frivilligt i regnet/snön o blivit pissblöt (har bra skydd med tak han gärna står i en kort stund tills hans tröttnar).
Det äldre stoet som ofta rids lite svettig o går otäckad annars får antingen på sig det regntäcket jag nämnde ovan eller ett vanligt vintertäcke, även det inte blöt på insidan när hon torkar. Men det är oxå max 1 h som gäller ute innan de ska in o äta (äter alltid inne o fördelat väl över dagen), oftast så passar vi in ridningen så de få äta direkt efter. Då bara ett tunt bomullnättäcke om det är mitt i vintern annars räcker maten mer än väl för att hålla lagom temp o torka dem tills de ska ut (1 h på lunchen, 1.5 h på middagen eller lite längre då beroende på väder, ungisens växande o hurvida de vill gå ut när man öppnar dörren (dvs vädret här med

)).
Kommer de hem efter träning så har de oftast varit rätt mkt täckade i transporten (hur kommer det sig att vi alltid får täcka våra normalt otäckade hästar MER än de flesta andra (som täckar både 1 o 2 lager o klipper osv) när de åker?) och då har ett tunt täcke under måltiden (självklart nytt o torrt) om de mot förmodan inte torkat. Gamla stoet ex kan eftersvettas ngt enormt i perioder efter hur hon arbetas o funkar fysiskt o psykiskt.
Shet vilket svar