Täcken efter träning

Pontevecchio

Trådstartare
Efter att ha läst alla täckestrådar är jag lite nyfiken, hur
täckar du din häst efter träning? Om hästen är svettig, hur gör du då?

Sv: Täcken efter träning

skrittar tills hon är torr, hon är klippt så det tar inte så lång tid sen åker stalltäcket på, medans jag skrittar har hon ländtäcke eller skrittäcke på sig

Skrittar av ordentligt, sedan åker ett fleecetäcke med hals på. Det har hon under sina vanliga stalltäcken. Hon bor i utebox, så jag försöker skritta henne tills hon är torr.

Hur mycket täcken har ni i vanliga fall?
Har ni färre täcken efter träning eller mer?

Läste ditt svar i andra tråden. Så när hästen är torr och går i hage har hon ca 500gr på sig men när hon är svettig och varm i musklerna efter träning har hon en filt på sig?

Av ren nyfikenhet, och som dålig jämförelse, såg du spelarna i sverige efter matchen igår? Tror du de har mer kläder på sig i vanlig fall?

Jag har helklippt häst, och såfort vi börjar skritta av åker ridtäcke på, ull eller tjock fleece. (Om jag ridit i ridhus. Rider jag ute är täcket på under hela ridturen) När vi kommer in åker ett ylletäcke eller tjockt fleece på ett tag tills hon torkat, då får hon få sig sina vanliga täcken.

Får stå med en golden stripe filt tills han är någorlunda torr, sen ut i hagen med tjockt täcke med hals.

Är ej klippt men ganska tunn päls.

Är du inte rädd att han kyls ned lite för fort då?
någorlunda torr, du lägger alltså på en häst med lite svett kvar sitt tjocka utetäcke?

hon har ett 250g stalltäcke med ett vintertäcke över ute, det blir INTE 500g eftersom det inte värmer lika bra med 2 tjocka täcken, jag kan ju inte rida med stalltäcke:smirk: förstår inte vad du störde dig på. Jag rider endast ute så under hela ridturen har hon ländtäcke på sig...
Man kan ju inte lägga ihop de grammen som täckena har, för det värmer inte igenom stalltäcket. Har provat med ofodrat regntäcke över stalltäcket men det verkar dra till sig kylan och hon är öm över hela ryggen o korset, du får mer än gärna komma och känna o klämma på hästen för att komma fram till vad som vore bäst för henne...:bow:;)

Har ju en ungis på 3 som går otäckad och har fått lite väl mkt päls nu (för värmen som blev igen :crazy: ). Han har ett regntäcke som andas (lägger man det på det gamla stoet när hon är svettig o släpper ut så är både hon o täcket snustorrt inom en h o hästen lagom varm, går otäckad även hon o har knappt ngn vinterpäls) som är tänkt att läggas på efter arbete när det är kallare. I helgen blev han svettig (:eek:) av en trav tur bredvid cykeln men såpass varmt som det var så släppte jag ut honom utan täcke. Han hade nog dött av värmeslag annars :crazy: Då var han väl avskrittad (hade ju ingen sadel eller dyl under passet heller) innan men fortf lite blöt i pälsen. En timme senare skulle han in o äta lunch o då var han lika torr (svettmässigt sett, sedan fanns det ju lera att rulla sig i ;) ) och glad som vanligt.

Han är såpass varm av sig att han fick feber när han fick ett tunt termotäcke på sig när han hastgit blev konvalecent mitt i förra bittra vintern med mkt mindre päls än vad han har nu. Annars ärj ag stark emot att inte täcka svettiga/varma hästar när de ska ut. Men som sagt, jag är mest rädd att han blir för varm faktiskt, har aldrig settt hon frysa oavsett väderlek o om han stått frivilligt i regnet/snön o blivit pissblöt (har bra skydd med tak han gärna står i en kort stund tills hans tröttnar).

Det äldre stoet som ofta rids lite svettig o går otäckad annars får antingen på sig det regntäcket jag nämnde ovan eller ett vanligt vintertäcke, även det inte blöt på insidan när hon torkar. Men det är oxå max 1 h som gäller ute innan de ska in o äta (äter alltid inne o fördelat väl över dagen), oftast så passar vi in ridningen så de få äta direkt efter. Då bara ett tunt bomullnättäcke om det är mitt i vintern annars räcker maten mer än väl för att hålla lagom temp o torka dem tills de ska ut (1 h på lunchen, 1.5 h på middagen eller lite längre då beroende på väder, ungisens växande o hurvida de vill gå ut när man öppnar dörren (dvs vädret här med ;) )).

Kommer de hem efter träning så har de oftast varit rätt mkt täckade i transporten (hur kommer det sig att vi alltid får täcka våra normalt otäckade hästar MER än de flesta andra (som täckar både 1 o 2 lager o klipper osv) när de åker?) och då har ett tunt täcke under måltiden (självklart nytt o torrt) om de mot förmodan inte torkat. Gamla stoet ex kan eftersvettas ngt enormt i perioder efter hur hon arbetas o funkar fysiskt o psykiskt.

Shet vilket svar :eek:

Rider jag ute i paddocken har hon ländtäcke på hela tiden, och blir bara lite varm under sadeln. I ridhuset lägger jag på ett fleece med helhals så fort jag har travat av och sen är det 15 minuter skritt hem, då är hon vanligtvis torr (helklippt). Så då kan jag lägga på det vanliga stalltäcket, efter rykt förstås.

Nu hänger jag inte alls med? det tjocka utetäcket värmer inte? fast ändå kan du inte ha tunnare?

ja det var ett låångt svar ;)

Jag tänker så här, oklippta hästar har ju möjlighet att reglera sin svett genom pälsens naturliga sätt.

Dock förstår jag inte att man skyddar ej uppvärmda muskler så mycket genom stalltäcken + utetäcken samtidigt som man när muskeln är varm och trött INTE skyddar mer än genom en tunn filt.

För mig känns det helt bängt, när jag är svettig kyls jag ned SNABBT och tränade muskler som blir kalla gör OONT. har svårt att tro att hästars muskler funkar så olika från våra.

Efter träning för tränare, åkt iväg med transporten. Helklippt ponny.

Skrittar en stund med skrittäcke, går sen med fleece med hals, sen ett superbra täcke med hals, ganska tjockt, i transporten. Hemma stalltäcke under natten. Eller det han hade i transporten om det är torrt.

Ridit hemma

Har skrittäcke på hela tiden, skrittar av när jag rider, fortfarande svettig när jag har skrittat en stund, av med allt och går med fleecetäcke, sen när han är torr utetäcket eller stalltäcket.

Skrittar du av din häst rätt så är ju inte musklerna "jobbvarma" direkt utan de kyls av under tiden du skrittar.

Vi skrittar alltid av hästarna länge efter hårdare pass speciellt.

Eftersom jag dessutom rider på kvällarna för det mesta så går de inte ut i hage utan in i boxen. Det viktigaste är att få dem torra först och det bästa sättet är att använda ett fleecetäcke eller ylletäcke för att sedan byta till det vanliga täcket.

Jag svampar av min häst när det inte är för kallt. Fleecetäcke m hals och ylletäcke när det inte är så kallt. När det sen blir kallt åker stalltäcke med hals på Över fleccetäcket. ev ylle täcke emellan. beroende på grader och om han är riktigt svettig. Nästan helt torr när han kommer hem. Hemma blir det sen de vanliga stalltäckena på.

Håller helt med dig i dina tankegångar. Samtidigt som jag ändå funderar över hur snabbt efter man bör täcka lika mkt igen. Hästen kyls ju ned långsamt, eller det tar iaf lång tid innan den återfår normal kroppstemp i alla muskler, leder o senor (minns inte vart jag läst det men det var timtal iaf om jag inte minns helt fel). Dock vet jag inte hur viktigt det är att hålla den varm hela tiden och hur varm. En häst som kommer ångande in i stallet känns inte som man bör lägga på svettäcke + alla lager den hade innan.

Jämför jag med mig själv så behöver jag varva ned en bra stund innan jag duschar efter en löprunda för att inte fortf vara för varm o fortsätta svttas efter duschen. Och jag är rätt otränad även i mina flitigaste dagar :D Men en väl avskrittad häst, hur varm är den eg o hur stort behov av mer täcken är den efter ett normalt ridpass?

Den ska ju självklart aldrig få bli kall (!) men blir hästen det så lätt så fort efter ett pass? De som lägger på ett ulltäcke/fleecetäcke efter ridning ist för stalltäcke, blir de hästarna verkligen kalla då? Eller producerar hästens kropp fort så mkt värem efter passet så att de hade blivit för varma om man täckat mer? De ska ju trots allt kylas ned till sin normala temp, men de ska kylas ned i lagom lugn takt. Mkt svårt det där.

Fö så vill jag gärna ha tips på vad man kan lägga på det gamla stoet i mitt första inlägg när hon ska ut o det är kallare. Regntäcket känns bra men vintertäcket känns eg för tjockt o tätt, även om hon brukar vara helt ok torr under o täcket inte blir blött o kyler ned.

Förra tävlingsponnyn fick ett fleece med hals under vanliga utetäcket/utetäckena när hon var klippt men fleece sitter ju så illa så fort de rör sig så det känns inte såbra :crazy: Har blivit mer antitäcken sedan den vintern med klippt häst (enda o troligtvis sista)...

Rider med skrittäcke hela ridturen eftersom jag bara rider ute. Rider jag nån gång i ridhus så är skrittäcke på under fram och avskrittning.
Försöker alltid att skritta/promenera med honom ett bra tag när han blivit svettig. Är han fortfarande svettig när jag ska släppa ut honom i hagen lägger jag på honom ett ylletäcke, och sedan hans regntäcke ovanpå. Också ger jag honom hö.
Är det kall vinter så får han antingen stå inne, (beroende på hur kallt) tills han torkat, eller så får han en yllefilt om halsen och sen ett halstäcke på där..

Jag lägger på ett fleece och skrittar tills det är fuktigt ovanpå det, sedan slänger jag på ett fleece till eller ett ylle ovanpå. Då drar det täcket ur fukten och hästen är torr..
Sedan lägger jag på ordninarie stalltäcke. Är hästen fuktig får den ett ylle under.

jag ahr ju en travhst så vid träning dådet är kallt har hon dubbla täcken efter duschning.
när vi är på tävling har jag maaaaaaasssa fleecetäcken/filtar ungefär 8-9 st..
efter värming 1: minst 2 st
eftervrmning 2: minst 2 st
efter loppet: minst 2 st
tycker det är viktigt att hålla dom varma..

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
744
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 314
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur