Täcken efter träning

Sv: Täcken efter träning

Har ofta skrittats torr. Men annars om hon är svettig eller om jag tror ;) hon är ruggig brukar jag lägga på ett fleecetäcke eller en arme-yllefilt som jag satt på snöre, det som är under svansen och kardborreband som håller ihop fram och sen en lös gjord om. Står hon inne så inget annat och måste hon ut så ett annat täcke över. Nu är det inte så ofta hon rids så svettig.

Hur snabbt skrittas en häst torr?

Jag är tveksam till att en torr häst =varm häst.
Kyla är en underskattad torkkälla, häng ut ett blött täcke nu och nästa morgon är det snustorrt.

men frågan är om det är bra? kanske det skulle vara bättre att förlänga tiden det tar för en häst att svalna.

Där är min fråga.

Jag lägger vid kyla på tjockare fleece eller yllefilt beroende på grader, samt inne i stallet tex tjockt fleece med hals och extra fleecefilt över kors/rygg under torkningen. När hästen är helt torr vanliga täcket.

Det måste ju vara ett täcke som släpper igenom fukt först, eftersom hästen kan ta tid på sig att torka och ett täcke som inte släpper igenom fukten blir väldigt blött:crazy:

Håller med om varm täckning efter träning. MEn rätt också.

Självklart! Bara ylle eller fleece.

Många kör ju dock nån snabbtorkning för att sen dra på stalltäcket, det är det jag tycker kan bli lite knasigt.

Jag har först dubbla fleece, byter sen till hansbo combitäcke för att sen ta stalltäcket. Funderar dock på att köpa tjockare svettäcken, därav min fundering.

Självklart! Bara ylle eller fleece.

Många kör ju dock nån snabbtorkning för att sen dra på stalltäcket, det är det jag tycker kan bli lite knasigt.

Jag har först dubbla fleece, byter sen till hansbo combitäcke för att sen ta stalltäcket. Funderar dock på att köpa tjockare svettäcken, därav min fundering.

Hansbotäcket lägger jag på när det inte är så kallt som nu, ev med fleecefilt just över ryggen o korset.
Man blir ju frusen när man svettats och sen torkar, fleece är ju väldigt skönt då som både värmer och håller torrt. Har märkt det själv när jag kommer hem och är svettig och småfrusen som man blir, fleecemorgonrocken innan man duschar är skönt:D

kl

när min häst blir svettig så skrittar jag av ordentligt först och lägger sedan på två fleece täcken tills han är riktigt torr.. sedan lägger jag på ett ofodrat regntäcke.

tränar i ridhus några km bort så han åker trailer, skrittar av honom tills han slutat flåsa, på med fleece, väl hemma har den mesta svetten sugits bort och täcket är blött, så det är bara på med pyjamasen sen .

Efter att ha läst alla täckestrådar är jag lite nyfiken, hur
täckar du din häst efter träning? Om hästen är svettig, hur gör du då?

Jag skrittar av som många andra gör till hon slutar flåsa. sen åker flecce täcke på under tiden man borstar, lindar av , lindar på osv. Sen åker pajamasen på :D

Sen brukar jag rida så jag inte behöver släppa ut min häst efteråt igen;)

Min är klippt så det är inte så farligt med svetten-

Hemma:
Ridtäcke på hela ridturen, är det Kallt har jag fleece eller ylle ovanpå när jag skrittar fram/av. Skrittar tills hästen andas normalt och slutat svettas, är den sedan svettig under sadeln åker ylle och/eller fleece på tills han är torr+hö. Sedan rycktas han och sen på med vanliga täcken.

Träning:
Skrittar fram med ylle/fleece, är det kallt har jag ridtäcke under som sedan behålls på när jag rider fram också. När jag skrittar av har jag samma som när jag skrittar fram, sedan brukar jag ta av sadeln och gå med honom till han andas normalt och slutat svettas, i transporten hem har han sedan ylle och/eller fleece täcke+termotäcke (olika beroende på kylan). Hemma brukar han vara torr och då rycktas han och sedan får han ha vanliga täcken på sig.

Kl
Är det bara jag av dem som läst tråden som tycker att det är ett väldigt puttinuttande med hästarna??
Med två lager fleece, tre täckbyten osv...
Här blir man väl halshuggen om man släpper ut oklippta hästen naken, även efter en rejäl avskrittning... :devil: :eek:
Jag skulle bara vara superdupernoga om det gällde elittävlingshäst eller konvalescent. Jag säger inte att man inte ska ta hand om hästen, låta den varva ner ordentligt. Det är klart man inte ska kyla ner en svettig häst för snabbt. Men herregud, vad är det för fel på ett fleecetäcke efter ridning, torka 30 min och sen på med vanliga täcket varesig det är in eller ut den ska.

Skrittar av med fleecetäcke med hals, sen in i duschen om vi har tränat hårt och hon är riktigt svettig.
Sen får hon stå med ett par svettäcken tills hon torkat och sen åker stalltäcket på.

Kl
Jag skulle bara vara superdupernoga om det gällde elittävlingshäst eller konvalescent.

varför då?

min pålle blir inte så svettig längre för det går typ inte att rida ordentligt ute nu... förut när jag tränade galopp med henne så galopperade vi, sen upp till stallet å kastade av sadel å sånt, å snabbt på med fleece å ev. ylle å sen träckte jag tills hon inte blåste längre + var torr, å sen borsta å på med täcken å ut

Beroende på väder så får han på sig antingen bara sitt lite tjockare fleecekombitäcke, ett tjockare ylletäcke eller både fleecekombit och sitt vanliga utetäcke. Är det torrt lägger jag inte på utetäcket men om det är nederbörd eller blåser mycket får han på sig utetäcket eftersom han skrittas av utomhus i skrittmaskin utan tak. Skrittar ofta ca 25-30 min efter träning och är då alltid torr när han är klar. Utgång i hage eller installning sedan med bara utetäcke.
Han är helklippt skall tilläggas så håller sig när han är lagom kort i pälsen till att svettas i ansikte och under sadel/schabrak/sadelgjord osv såhär års.

Tränas han borta skrittar jag inte fullt lika länge innan hemfärd men försöker då ha dubbla täcken i transporten så att det inte blir för kallt under hemfärd i drag osv under höst/vinter/tidigare vår.

F.ö går han med samma täcke ute och inne då han står i kallstall. 180grams Pessoa-täcke med halvhals är vad han har haft senaste månaden och det får bli ungefär den tjockleken ett tag till. Numer går han inte ute så långa dagar så känner inget behov av att bylta på honom tjockare täcken om det inte slår till och blir Riktigt svinkallt eller ihållande nederbörd.

Jag täckar min häst som vanligt efter ridning/träning. Om hon blivit svettig på andra ställen förutom under sadeln/tränset så hinner det torka under tiden som jag skrittar av. Hästen är inte klippt men har rätt tunn päls.

Om hon är svettig under sadeln så hinner det oftast torka tills jag plockat av alla grejer och om det inte gjort det så täckar jag henne som vanligt. Just nu går hon med ett 250g täcke tror jag det är.

Senast ändrad:

För tex en konvalescent är mycket känsligare. Om den har ont i ryggen så vill man inte förvärra skadan med att skippa täcke efter ridning.
En tävlingshäst på hög nivå ställs det stora krav på, precis som elitidrottsmän; de ska vara i toppform och då måste man ta hand om de noggrannare.
En fritids/hobbyhäst (som de allra flesta ridhästar är) är tåligare än man tror...
Kanske inte hör till diskussionen men jag menar på att det är sån hysteri idag kring, inte bara täcken, utan även kraftfoder, utevistelse/skaderisker, massa utrustning osv... men det är en annan sak!;)

Den dunstar inte bort av kyla. Den dunstar bort med hjälp av funktionsmaterial som suger upp fukten från hästen och sedan vädrar ut det genom täckets yttermaterial.

det är jag inte helt hundra på. Min häst är varmare i två tunna täcken än ett tjockt.

Det finns någon omfattande täckesstudie (gjord av SLU?) där man bl a konstaterade att 'lager på lager'-täckande inte har samma effekt som när vi människor klär oss i lager på lager. Det är snarare tvärtom, som Jordgubben skrev; att ett 500g värmer bättre än två 250g.

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
744
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 940
Senast: Görel
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 314
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Sängproblem...
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur