Täcken med fast helhals, vilka är bäst?

Athles_matte_Maria

Trådstartare
Jag är ute efter lite täcken inför hösten och vintern och är väldigt ny på detta och vill därför ha era tips på vilka märken ni föredrar och då är jag enbart ute efter täcken som har fast helhals, fodrat och ofodrat. Ös på med tips tack! :)

Sv: Täcken med fast helhals, vilka är bäst?

Tack men vill helst ha tips på vilka ni föredrar....om något är bättre eller sämre.

Jag har precis köpt ett Weatherbeeta Landa.

http://www.weatherbeeta.co.uk/weatherbeeta-landa-original-combo-lite-34529.html

Jag tycker att Weatherbeeta har bra passform och håller tätt bra och är allmänt sett prisvärda. Det här täcket har nylonfoder, vilket jag också gillar eftersom det inte drar år sig skit. Halsdelen passade bra åt min häst som rejäl men inte grov hals. Enda negativa är väl att det inte är snabbknäppen i bogen på den här modellen.

Horze har ett 300 g vintertäcke med helhals som jag införskaffade för något år sedan. Upptäckte dock att det är fruktansvärt tungt och då menar jag också FRUKTANSVÄRT tungt!! Vissligen har jag en stor häst som har 165 i storlek men jag har aldrig vart med om att ett täcke väger så mycket. Dessutom är insidan i något strävt material som gör det svårt att få på plats utan glidigare stalltäcke under. Det sista halsspännet längst upp mot huvudet förstår jag inte hur man ska kunna använda eftersom hästen stryps om man sätter fast det. Men på plussidan så är det varmt och hållbart.

Hööks brukar ha kampanjer med vintertäcken med helhals på hösten och jag tyckte det första var så bra att jag köpte det andra årets också. :) Inte lika mycket fodrat, nu 200 g fyllning, men fortfarande varmt och hållbart och vattentätt. Har bara två spännen på halstäcket istället för Horzetäcket som har tre och jag tycker det passar bättre då, då det inte ser obehagligt ut när hästen tar ner huvudet.

Hööks har också regntäcken med helhals som jag verkligen gillar! Har använt det jag har i två år nu och det har hållit för konstant ihållande regn utan att läcka en enda gång! :)

Horsewaretäcken är ju alltid bra. Mark Todd har jag haft ett par vintrar nu. HW kvalité till halva priset.

Hur tycker du spännena höll på de täcken som du köpte på Hööks? De har inte rostat eller så?

Jag älskar Shires täcken. Alltid så hållbara, håller tätt och sitter bra på mina hästar och med rejält slitstarkt tyg.

kl

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite. Någon som har koll på bra täcken med hals som passar shettis som har 85/95 i täcken? Köpte ett med fast hals för halsen var på tok för trång så ponnyn ströps om han skulle äta från backen och täcket i övrigt var för långt på alla håll och kanter. Täcken med fast hals, lös hals, ofodrat och fodrat funkar, tips mottages tacksamt!

Kan tillägga att Amigo fungerar inte då det är alldeless för stort på alla håll och kanter...

Tyvärr är storleksguiden för Horseware helt vansinnig. De skriver att 4'6" är storlek 90, men i själva verket är det 105! Om du har en häst som har 85-95 i täcken ska du förmodligen ha 3'9", det vill säga det som enligt tabellen är 75 cm.

Tyvärr är storleksguiden för Horseware helt vansinnig. De skriver att 4'6" är storlek 90, men i själva verket är det 105! Om du har en häst som har 85-95 i täcken ska du förmodligen ha 3'9", det vill säga det som enligt tabellen är 75 cm.

Jag tror att 3'9 motsvarar 85 på Börjes täcken på den guiden de brukar ha på EuroHorse mässan i Göteborg varje år.

Jag har ett som, enligt dem, är i storlek 90 då 85 inte gick att få tag på och jag trodde storlek 80 skulle bli för litet. Det i storlek 90 sitter perfekt runt halsen och vid bogarna på shettisen, men svanskappan är i backen och likaså tyget som är vid bakbenen/nedanför bogarna. Jag tror ett på 75cm hade blivit för litet i halsen och bogarna, men lagom över mage och rygg. Vilket är synd för ett bra, hållbart täcke med avtagbar hals är något jag verkligen vill ha.. Jag har dock ingen lust att klippa och sy i ett täcke för 800kr, så det får vara i dagsläget och om ponnyn någon gång hamnar i fålla och det regnar åker det på...

Shires tycker jag är bäst. Three Crown verkar ha samma passform, och jag har ett flugregntäcke som jag älskar därifrån. Rejäla, inget tryck mot bogen och glansiga innerfoder så att man kan ha vad man vill under. Vattentäta också, och inte asdyra. Gillar skarpt!

Horsewares täcken med halvhals tycker jag är de absolut bästa, både regntäcke och vintertäcke. Nu för tiden köper jag aldrig någon annan typ av täcken. De håller tätt och är lätta att lägga på, lätta och lediga också för hästen!

Jag håller med!

Synd bara att de har ngt annat yttertyg numera som är helt värdelöst, det går ju sönder för ingenting till skillnad mot det gamla tyget som höll för allt...

Det var nog tre år sedan jag köpte täcke nu, måste har skett efter det för jag har inte märkt någon försämrad kvalitet på just det täcket. Varför har de ändrat??

HW´s täcken är super! Har Amigo på min lite kraftigare häst och Rhino/Rambo på den tunnare, kör visserligen med avtagbara halsar men de sitter som berget. Var helnöjd med mitt Shires Stormcheeta Combo som jag hade till min märr, funkar dock inte på spinkisen:/

Nu har jag fått ett Haglunds med fast helhals som ska testas i vinter, verkade lovande när jag la på det iaf:)

Det var nog tre år sedan jag köpte täcke nu, måste har skett efter det för jag har inte märkt någon försämrad kvalitet på just det täcket. Varför har de ändrat??

Ingen aning? De har väl gjort sig ett namn å blivit populära så nu går det att sänka kvalitén men fortsätta ta hutlösa priser för folket köper de ändå?
Då kan ju de tjäna ännu mer pengar liksom..

Precis så som Mountain Horse, Blundstone och många andra märken också gjort :(

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
355
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 011
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 831
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 065
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka