täckes tvättning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pula
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 4 516
P

Pula

jag har en allmän fråga till alla hästägare/ skötare!

hur ofta tvättar ni era täcken???

då menar jag alla era täcken, fleece, regn, vinter, svett , länd, skritt!
Samt alla vojlockar, schabrak, lindor mm mm mm !

tvättar ni det hemma eller lämnar ni iväg det eller har ni andra alternativ?
vart hänger ni täckena på tork, impregneras de?
vad kostar det att lämna iväg grejer för tvätt?:confused:

Sv: täckes tvättning

tvättar inte mina utetäcken i onödan då jag är lite nojjig med impregneringen, men de skickas iväg på tvätt om de är riktigt skitiga. Bryr mig inte om hur utsidan ser ut utan enbart om insidan är skitig

Men stalltäcken, fleecetäcken, schabrak, paddar och lindor tvättas när de blir skitiga.

Stalltäckena tvättas i en grovtvättstuga på mitt jobb om det finns möjlighet annars blir det ivägskickade.

Schabrak, lindor, fleecetäcken och paddar tvättas hemma.

Allt tvättas hemma efter behov. Utetäcken, kanske varannan vecka, lika så stalltäcken (oftare kan förekomma efter behov) Inpregneras efter tvätt.

Schabrak och lindor mm tvättas ungefär två gånger per vecka.

får jag lov att fråga vad du betalar för det, vill jämföra lite priser så man inte blir lurad!

Regntäcken/utetäcken som skall stå emot dåligt väder tvättar jag endast om det blir absolut nödvändigt, helst sällan eller aldrig. Jag borstar av dem grundligt från lera & päls och vädrar dem ordentligt med jämna mellanrum, på så sätt klarar jag mig länge utan tvätt.
Jag tvättar vid behov i en egen maskin i källaren och hängs sedan på tork i pannrummet. Behöver det impregneras gör jag det själv med medel som jag köper i butiken.

Vad det kostar att lämna bort har jag faktiskt ingen aning om.

Jag säljer och köper nya. :angel: Dock så använder jag inte täcken sådär jättemycket, har hänt nån gång att jag lånat mammas tvättstuga och tvättat alla skitiga täcken.

Aktar mig för att tvätta utetäcken, de blir otäta efter ett antal tvättar. En gång per säsong brukar räcka, för att de blir för äckliga på insidan.

Övriga täcken tvättas hemma (har grovtvättmaskin) och de tvättas så ofta som behövs (rätt ofta för stalltäcken). När jag lämnar bort täcken för tvätt brukar det gå på ungefär 100-150 kr/st.

Utetäcken, regn- och vintertäcken tvättas inte direkt. Brukar använda högtryckstvätten och spola av dom någon gång om året på insidan. Den är effektiv att få bort små hår som sitter i innertyget. Undviker att göra nåt med yttertyget alls. Har hänt någon gång att jag behövt spraya dom med impregnering men oftast byter jag ut täckena istället.

Westernpaddarna spolas även dom med högtrycken efter att jag gnuggat dom med såpa. Filtar, fleecetäcken, benlindor o.s.v. körs i maskinen med ett snällt tvättmedel och inget sköljmedel. Det görs när det finns behov av det, alltså när dom är skitiga.

Utetäcken så sällan som möjligt... Brukar bli mellan 1-3ggr per vinter.
Stalltäcket efter behov, 4-5ggr/vinter?
Fleecetäcken, schabrak och lindor åker i tvätten efter behov. Varierar.

tvättar hemma, täckena brukar dock få åka iväg på tvätt 1gång per år :)

Glömde- utetäcken impregneras ALLTID efter tvätt:)

Utetäcken tvättar jag så sällan det bara går, brukar använda högtrycken eller bara vattenslang för att få bort den värsta smutsen. Blir kanske 1-2ggr/år. Annars borstas de av med en grövre borste.
Innetäcken, fleece och ridtäcken tvättar jag i maskin i stallet så ofta de behövs.
Schabrak, lindor, paddar och benskydd tvättas så fort de är smutsiga. Brukar bli 1-2maskiner i veckan, tvättas i stallets maskin. :laugh:
Allt hänger på tork i stallet och utetäckena impregnarar jag sällan.

Smidigt att ha en maskin i stallet då man bor i lägenhet och slipper oroa sig för att grannarna ska få oönskade hår på sin tvätt. :laugh:

När det är smutsigt!!

Tunnare täcken tar jag i tvättmaskinen, tjockaste vintertäckena brukar jag ta med högtrycksspylare.

Fleecetäcken, schabrak och sånt åker i tvättmaskinen titt som tätt. Stalltäcken har jag tvättat en gång per år och det är på våren när de inte ska användas längre. Då åker de in i tvättmaskinen. Samma sak med utetäcken.

Är täckena för lortiga brukar jag låta dem torka ordentligt och sen sopar jag dem med en hård borste. Både på in och utsidan. Man ska inte tvätta täcken för ofta!

Utetäcken tvättar jag sällan, ca 1 gång per år och då lämnar jag in de på en tvätt firma som även impregnerar. 150kr för tvätt och impregnering (per täcke).

Shabrak, padar, lindor, benskydd osv tvättas ofta, så fort det är smutsiga, tvättar hemma med "allergivänligt" tvättmedel och utan sköljmedel. På sommaren blir det efter varje användning, på vintern kan schabrak klara sig lite längre.

Fleece täcken, stalltäcken och ridtäcken tvättas hemma vid behov, utom de allra tjockaste stalltäckena som är för stor för maskinen, de lämnas in.

Schabrak, benskydd, sadelgjordar m.m. kort sagt allt som inte är i läder tvättas i maskin efter varje användning.

Använder helst antingen ett tunnt bomullstäcke eller ett tjockare innetäcke under utetäckena, regn som vinter. För då kan jag tvätta innetäckena varje vecka medans utetäckena tvättar jag varje vår.

efter VARJE användning? :eek: Varför?

det sliter ju ngt oerhört på grejerna,dessutom är ju inte tvättmedel särskilt nyttigt för hästen......

*KL*

Ni som lämnar in era utetäcken till tvätt, är det kemtvätteri eller där de endast tvättar hästtäcken?!

Vi hade ett ställe här i Växjö som bara tvättade hästtäcken för några år sedan, men de har lagt ner för några år sedan. Så nu vet jag inte var jag ska lämna in alla skitigt regn och vintertäcken någonstans, utan att behöva köra en massa mil!? Har några täcken liggandes och väntar på tvätt...

innetäcken, fleecetäcken, schabrak, lindor mm... tvättas hemma i maskin när de är smutsiga!

Schabrak, lindor underlägg mm tvättar jag efter varje användande eller använder max 2 ggr innan tvätt.

Fleece och tunna täcken efter 1-2 veckors användning.

Utetäcke 1 gång i månaden. (vinter och regn)

Ylletäcke efter behov.

Har en 12 kg Miele maskin som tvättar allt inkl ylle (handtvätt)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som... 2
Svar
22
· Visningar
5 019
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 504
Senast: Buck
·
Hästvård Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt...
Svar
2
· Visningar
2 552
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 871
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka