Täckesdilemma

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Täcken, täcken, täcken och ännu mer täcken....
Ponny-pållen behöver nya utetäcken tycker jag. "Problemet" är bara att han är ranghög och går i flockhage. Så hans täcken håller inte mer än någon/några säsong/er :grin: Alltså efter en säsong funkar de fortfarande, fast det är revor här och var i dem (2-7 cm långa ca.). Efter två säsonger börjar fluffet flyga ur dem typ. Tredje säsongen överlever de inte... (I bästa fall-scenario).

Så jag funderar på vad jag ska köpa. Ska jag satsa på typ sådana som ändå är "mellanprisklass" typ Bucas, Horseware-Amigo och liknande? Eller ska jag satsa på typ Hööks billigaste, så att jag bara kan byta direkt när det blir minsta repa?

Vad skulle ni gjort i min situation? :)

Jag skulle köpt tåliga täcken, ett anti-bit medel (eller ättika fungerar bra det med, luktar dock hemskt...) och ett sy-kitt för att laga täckena. ;)

Min hamnde i en flock där det åts täcken, efter många om och men och desperata försök la jag ett gammalt/billigt täcke överst som bara limmades ihop hjälpligt tills det bara var att kasta.

Ponny-pållen behöver nya utetäcken tycker jag. "Problemet" är bara att han är ranghög och går i flockhage. Så hans täcken håller inte mer än någon/några säsong/er :grin: Alltså efter en säsong funkar de fortfarande, fast det är revor här och var i dem (2-7 cm långa ca.). Efter två säsonger börjar fluffet flyga ur dem typ. Tredje säsongen överlever de inte... (I bästa fall-scenario).

Så jag funderar på vad jag ska köpa. Ska jag satsa på typ sådana som ändå är "mellanprisklass" typ Bucas, Horseware-Amigo och liknande? Eller ska jag satsa på typ Hööks billigaste, så att jag bara kan byta direkt när det blir minsta repa?

Har samma. Köp hållbara billiga täcken. Börjes brukar ha några modeller med 1200-1800deniers tyg. Bästa täcket jag haft. Shires har några jättehållfasta. Bucas har rätt bra tyg på sina bättre modeller. Kolla på beskrivningen på tyget. Hööks brukar ha 420-600 denier. Min häst har pajat 2täcken därifrån på 2 dagar vardera. Då är de inte så billiga längre.

Shires har täcken i 1680 denier, jag kör på dem. Köper inga täcken, oavsett pris, under 1000 denier.

Sen förstår jag inte varför han skulle strimla täcken för att han är ranghög? Mitt sto är ett tydligt ledarsto, har alltid varit, en enda gång har ett täcke pajjat på henne. Min lilla vallack bestämmer nada och det är hans täcken som har revor.

Din häst är snarare hackkycklingen om täckena blir strimlade.
Satsa på ett täcket med hög denier. Finns många nästan nya Horseware till salu om man inte vill köpa nytt.
(Ja jag tipsar alltså bara om Horseware :).

Helt OT :angel: Men har du köpt egen häst nu? :)

Shires har täcken i 1680 denier, jag kör på dem. Köper inga täcken, oavsett pris, under 1000 denier.

Sen förstår jag inte varför han skulle strimla täcken för att han är ranghög? Mitt sto är ett tydligt ledarsto, har alltid varit, en enda gång har ett täcke pajjat på henne. Min lilla vallack bestämmer nada och det är hans täcken som har revor.
...eller ung och lekfull eller gammal och luttrad! Mitt ranghöga sto går med sina två döttrar - två och tre år! De unga !biter och drar i varandras täcken! De drar även i mammas täcke - har dock aldrig sett dem hugga mot henne, utan mer kela, få tag i t ex en rem och sedan pilla och dra ...Har sett samma beteende mot en äldre snäll valack! Blir inte strimlade täcken m fyllning som faller ut, men även lossdragna gjordar och bensnören måste fixad!
Tycker tipset med tunt äldre täcke överst var smart!

Helt OT :angel: Men har du köpt egen häst nu? :)
Nej, det är min foderhäst. Men jag får ha honom som min helt egna ;)

Till övriga: Tack för alla tips! :)
Så det är alltså hög polyesterkvalité man ska leta efter? Får nog göra det, om jag vill ha mina täcken någorlunda levande efter mer än någon månad :p
Och angående att han är ranghög: Alltså inga hästar vågar direkt bita på honom, däremot så brukar de nya tag i en gjord, i kanten eller så "i förbifarten" för att markera sitt antagligen missnöje. Därav att täckena ser ut därefter :grin:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny har växt ur sina täcken, det fattas ca 10-15 cm på rumpan på flera av dem. Tänkte kolla efter ffa nytt regntäcke på mässan men...
Svar
18
· Visningar
3 064
Senast: Harbor
·
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 806
Senast: Liten
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 109
Senast: lomuxx
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 973
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka