Sv: Täckesfråga; Hästar med bred bringa bred/hög hals?
Uppar den här tråden eftersom frågan fortfarande kvarstår... (Onödigt att starta en ny)
Uppdatering:
Skaffade ett vanligt Rambo begagnat 145cm, det blev alldeles för stort. Skulle kunna leta efter ett 140cm men har börjat tappa sugen på HW-täcken. Detta kändes trångt i bogen när jag skulle spänna täcket (men tokstort i övrigt) och ändå gled det ner på bringan nästan ända till frambenen på häststackarn!
Wheatherbeeta-täcket var jag sugen på men tyvärr är 2000:- klassen för högt, särskilt eftersom det egentligen behövs två täcken. Ett regn- och ett fodrat men helst mindre än 300g, 100-150g är optimalt, inte fleece. Min budget ligger på "så billigt som möjligt men bra" dvs 450-700:- för regntäcke och max 1000:- för 100-250g täcke.
Skummade igenom lite andra gamla trådar och läste att Shires kan vara olika i storlekarna beroende på modell? Att Stormbreaker t ex skulle vara stor i storleken på allt UTOM bogarna?

Var på väg att köpa ett Shires 100g täcke (stormbreaker) men blev tveksam pga det.
Har även tittat på event/hansbo som verkar helt ok och det finns något lättare fodrat täcke. Har ingen aning om hur det skulle passa. Svea-täcken likaså, men det lättfodrade täcket var ganska dyrt (ca 1100:-?) med tanke på att man riskerar att förlora halva summan vid andrahandsförsäljning om det inte passar vill jag inte ta den risken...
Tacksam för fler tips och synvinklar!
/Totola, som börjar få panik över täckesinköpen för vintern