Täckesmarodör i hagen...

Seabaz

Trådstartare
Alltså... stallägarens häst är en riktig täckesmarodör. Jag har två jättefina vintertäcken som jag undviker att sätta på min häst för jag vill inte att dom ska gå sönder :cool:

Täckesmarodören är kung i hagen och dom andra hästarna fattar det. Grejen är den att han biter "i rena förskräckelsen".
Om det är lunchning till exempel så väljer han sin hög, min häst går förbi och den hästen gör ett utfall och biter tag i täcket innan min häst hinner springa därifrån vilket han ändå sedan gör och det resulterar i stor reva i täcket eftersom stallägarens häst fortfarande "håller" i det.....

Det är så ledsamt, jag har 3-4 täcken just nu med ordentliga revor. Stallägarens täcken är hela. Och den tredje hästen, en shettis, har lite småhål i sina täcken....

vad gör man åt sådant här? man kan ju prova att smörja på tabasco eller nåt sådant men jag undrar om det verkligen hjälper då det är när hästen får "ryck" som den biter. Inte för att han vill leka och tugga på något utan för att han ska jaga bort hästen och råkar få tag i täcket på den......

Det är inte kul att lämna in täcke på lagning hela tiden...

Sv: Täckesmarodör i hagen...

Byt hagkompis?
Finns nog vad jag vet tyvär inte så mycket annat att göra...

Rambotäcken... är det enda som funkar i våran hage. Våra hästar leker väldigt mycket och våldsamt. Ponnyn står med framhovarna (broddad på vintern) på min hästs rygg typ, de river och sliter i täckena, det enda som händer är att det blir lite vita märken i tyget, aldrig något hål eller reva. Hade ett billigare täcke (hyfsat känt märke) en gång, det överlevde en dag...

TrådLån

Jag har en täckesmarodör i min hage. Ena hästens HW täcke är totalt förstört, en annan hästs täcke har han haft sönder helt och nu väntar jag bara på att mina sprillans nya svindyra täcken ska bli förstörda.
Jag vill inte kleta in mina täcken i tabasco och skit, förstöra mina fina täcken liksom...
Vems ansvar är det? Nu är det två hästar som fått sina täcken totalt förstörda. För pållen tar tag och drar och gör slamsor av täckena. Inga små bitmärken, utan det rivs totalt sönder så det liksom inte finns något kvar att laga.
Är det upp till mig att köpa nya täcken till min häst stup i kvarten (pållan har dyyyyra kvalitetstäcken)? Eller är det upp till täckesmarodörsägaren att göra något åt sin egen häst (typ munkorg eller börja stimulera sin häst så den slutar med dumheter)?
Kan jag kräva ersättning om mina sprillans nya täcken går sönder?
För det är inte ett täcke han haft sönder längre...
Och ägaren verkar inte bry sig nämnvärt eftersom det drabbar ju inte henne att vi måste köpa nya täcken...
Ska vi sära på hästarna så får ju hennes häst gå ensam för ingen vill ju ha sin häst med en täckesmarodör...
Och vi har bara en hage med vindskydd, så ska han gå ensam (hästarna går på lösdrift) så får han gå utan vindskydd...
Eller också får ägaren flytta sin häst...
Vad gör man?

Detta är skitsvårt, jag har precis byt stall och nu har båda mina NYA täcken blivit sönderätna på bara någon vecka... :( Jag har inte råd att köpa täcken hela j*vla tiden...Nu får han gå med sitt trasiga täcke, är i bättre skick än de andra trasiga täcket...och nu har vi haft så bra väder så de har inte behövt vara vattentätt...

Tycker oxå att den skyldiga ska göra något åt saken, kanske inte kan köpa täcken stup i kvarten åt varenda människas häst men VAD gör man?? Jag kan inte byta hage då i andra hagen går en marodör till...

jag tänkte nog ta ett snack med marodörerns ägare och tala om att går mina täcken sönder så får hon ersätta mig för det täcket, för alla mina täcken är sprillans nya... Eller också får hon flytta eftersom vi bara har en hage...
Ägaren är en såndär nonchalant människa som kör över allt och alla dessutom...

TrådLån

Ska vi sära på hästarna så får ju hennes häst gå ensam för ingen vill ju ha sin häst med en täckesmarodör...

delvis kl*

Och ni är helt säkra på att era hästar aldrig biter i någon annan hästs täcke? Jag menar så ni har kollat hästarna hela hagtiden?

Det skall ni väl inte skylla de stackars ägarna för att hästarna biter i varandras täcken?
Låt era hästar stå i egen hage om det är ett problem. :)

vi hade inga trasiga täcken förrän den här hästen kom hit. Och ägaren verkar ju veta om problemet med sin häst att den gjort så tidigare för hon blev varken arg eller förvånad när hon såg alla trasiga täcken, så hon vet nog att det bara är hennes häst som river i täckena. Och ja, vi har koll på hästarna nästan dygnet runt. Den här hästen är ruskigt understimulerad, får bara lämna hagen när ägaren ska byta täcke. Dem andra motioneras ju varje dag av sina ägare...
Och ska vi låta våra hästar stå i egen hage så får den hästen stå ensam i en hage dygnet runt utan skjul. För vi andra vill ju ha hela täcken... Så ingen vill ju flytta sin häst till täckesmarodören. Vi har ju bara en hage med skjul eftersom poängen är att alla ska kunna gå tillsammans...

jag hade bett henne ordna det på nåt sätt eller sagt att hon får flytta...tyvärr
Det är ju värre om det är hon som äger stället. Finns ju inget att göra då om man man inte kommer på nån lösning

Du har ju skrivit massor av typ likadana inlägg i flera olika trådar om täckesmarodören, räcker det inte med ett?

Ha billiga skräptäcken ovanpå det dyrare täcket eller sätt en betesreducerare på marodören. Det enklaste är ju kanske att ta upp problemet med de andra i stallet?

Att någon ska bli utslängd från ett stall för att hästen förstör täcken är ju helt vansinnigt?

hoppas hon kommer till stallet samtidigt som mig imorgon så jag kan säga till henne att hon får lösa det här med sin häst, att går ett av mina täcken sönder så får hon köpa ett nytt exakt likadant. Eller ersätta mig. Och sen ersätta för det redan trasiga HW täcket.

Tycker fortfarande inte du skall skylla hästägaren för vad hästen gör, säger som Feel, lägg på billiga täcken ovanpå istället.

Eller tala om för ägaren hur hon skall lösa problemet om du vet det?

ursäkta trådkapp

en enkel lösning: skit i täckena. låt hästarna gå nakna istället

tycker fortfarande man kan skylla på ägaren som knappt visar sig i stallet. Han hade säkert varit en mycket trevligare häst om han fått se annat än hagen emellanåt. Lösningen tycker jag är stimulans. Funkar inte det, munkorg. Eller flytta.

det är väl inte sjukt om ägaren totalt ignorerar det faktumet. Vi har inte fler hagar än denna, då får ägaren flytta någonstans där hästen kan gå ensam.

tycker fortfarande man kan skylla på ägaren som knappt visar sig i stallet. Han hade säkert varit en mycket trevligare häst om han fått se annat än hagen emellanåt. Lösningen tycker jag är stimulans. Funkar inte det, munkorg. Eller flytta.

Nu vet jag ingenting om din stallkamrat, men ibland finns det orsaker till varför man inte kan rida/hinna stimulera sin häst/vilja låta någon annan rida hästen. Varje hästägare måste själv få välja vad man vill och inte vill göra med sin häst, och står man inte ut med andra hästmänniskor bör man ha eget stall. Det är min åskikt! Dock är det inte det tråden handlar om..

Munkorg låter som en bra lösning.

med tanke på att denna hästägare lägger sig i allt jag gör så...
Då borde ju ägaren själv följa det den försöker beodra mig att göra med min häst...

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 358
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min häst har en ful ovana att nappa tag i fram på sina täcken och strimla dom i bitar. Hittills i sommar har han kasserat två nya bucas...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på... 2
Svar
30
· Visningar
5 713
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 590
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka