Täckesmarodör i hagen...

Sv: Täckesmarodör i hagen...

Hej alla! sitterjust nu på min rast på jobbet efter att mina vänner har kontaktat mig och undrar vad det som händer... Det är min häst som inte ens är två år gammal som tyvärr har blivit en "täckesmarodör"... han är lägst i rang och definitivt inte elak utan "föltuggar" när de äldre kommer i närheten.
Han har oxå täcken på sig... å det går oxå sönder...men det får jag ju liksom leva med... det kliar i hans och alla andra hästarns täcken och jag har ingen möjlighet att aktivera honom mer än jag gör... då han ska växa långsamt... stor kille redan nu 165 cm ca. och inte ens 2 år fyllda. Nog snackat... snart är det sommar :laugh:// Mvh PIlla... mao jag står för mitt namn och min häst namn!!

Vad spännande att vi kan få se den andra sidan av detta ärende:D Din häst har blivit avhandlad i många trådar. Har hästarna täcke även nu i fälltider? Kan tänka mig att det bli väldigt kliigt att ha täcke dygnet runt på oklippta hästar (som jag antar att de är på lösdrift?). För om hästarna är utan nu torde ju problemet var löst?

välkommen in, trevligt med en annan sida av "historien" som pågått i många trådar.

en stor två åring dessutom, hmm.. trist med denna avhuggning eftersom jag själv hade aldrig aktiverat en två åring och dessutom en stor en varje dag.

Hejsan! Vill bara tacka och bocka ödmjukast för dina trevliga inlägg om MIN häst "täckesmarodören" Han heter Riwer och är 2 år. Jag longerar eller går promenader nästan varje dag. Ska inom kort börja tömköra.... tom veterinären säger att han är extremt!!! välhanterad... hon kunde spruta, ge medicin och kolla munnen utan att ge "sedering". Man arbetar ju inte en halvblodhäst på (2 år) mer än så.... klart att det kliar i tänderna på killen och jag är ute varje dag... men det är klart att det kanske inte alltid syns... då jag jobbar skift och vissa veckor/dagar är i stallet på förmiddagarna. men än en gång tack för dina trevliga inlägg!! Mvh Pilla

Nää jag "hänger" ju inte här direkt.... men då mina "vänner" sa att jag borde kolla upp vad som sägs om mig å min häst så fick jag ju helt sonika bli medlem.... det är helt ok ska jag bara säga...:) Men Vi verkar ha rett ut problemet så jag hoppas inte att det kommer ske sådana saker igen!! Än en gång tack!

Hejsan! Hmm många "trådar"... trist! Ja mina 3 hästar går med täcke på sig fortfarande..... Riwer speciellt... 2-åringen så han blir så illa åthuggen av sina kompisar när de leker.... det är skönt med täcke då... han ser ut som han har "fläcktyfus" om han inte har det, stora pälslösa/kala fläckar. Tack för att du stod på "min sida". Kram Pilla

Hej! Jag är "täckesmarodörens" ägare... han tas om hand 6-7 dagar i veckan och han är mkt väluppfostrad dessutom... tack för att du tagit mitt parti! Ja han är 2 år och jag bör inte göra mer än just det jag gör för stunden... han är redan ca 163 i mkh å han bör växa på sig ett tag till för att få bra förutsättningar i livet... han är inte på något sätt elak!!! Han leker bara... och just nu ser hans täcken värst ut.... men det gör mig ingen ting.... tack än en gång!! Mvh Pilla

tack för alla trasiga täcken, Nemo fick med sig mitt för det var för trasigt att ens hålla tätt mer. Och Palomas andra täcken... Wey... Dem var hela innan, nu är det småhål i alla som hon haft på sig, Dole har inget täcke kvar, hon lånar ju täcken nu, det var också helt innan... Så det är inget kul för oss heller. Tabascon hjälpte ju uppenbarligen inte ett skit tyvärr... Men eftersom du inte har tid att laga våra täcken så är det vi som får dras med att ha trasiga täcken till våra hästar eller köpa nya...

Helt ärligt... Har man hästar ihop får man räkna med att det går sönder saker!! En häst är inte ouppfostrad för att den biter i andras täcken!!

Har man hästar måste man räkna med att täcken går sönder och har man som ägare inte tid att laga så är det bara att köpa nya. Jag skulle inte ersätta täcken till någon hagkompis om min häst haft sönder något då jag vet att deras hästar tar sönder mina täcken också.

så som du resonerar i alla trådarna om dessa förbannade täckena som går söder, SLUTA ha häst!! Du är ingen hästmänniska efter de jag läst och skulle med nöje skälla ut dig öga mot öga och banka in dig i en liten förkantig låda och glömma bort dig.. *hihi*..

Ska du ha häst tillsammans med andra hästar, räkna med att både täcken, grimmor och även hästen kan ta skada av umgänget.

ursh för dig..

*kl*

Har inte tråden urartat en del nu? Allt som kan sägas i ämnet har väl sagts samt att båda parter i "traumat" har fått yttra sig. Lås tråden för att inte riskera pajkastning och verbal brottning.

Catherine - som tycker det är trist med hästägare som inte kan uppföra sig som vuxna männinskor och lösa konflikter :(

Jamen det låter som en toppenbra idé! Tackar och bockar!// Pillan:banana:

tycker fortfarande man kan skylla på ägaren som knappt visar sig i stallet. Han hade säkert varit en mycket trevligare häst om han fått se annat än hagen emellanåt. Lösningen tycker jag är stimulans. Funkar inte det, munkorg. Eller flytta.

Om hästarna går på lösdrift, har de fri tillgång till grovfoder antar jag? Hur ska hästen kunna äta om man sätter en munkorg på den? :confused:

Här har du en som har haft samma problem.

Vi har haft en inhyrd häst hos oss som tog sönder täckena på min häst hela tiden. Då var det inte små hål utan han kunde riva sönder en hel sida på täcket. I två år stod han här och 6-7 täcken har jag kastat. Köpte mig en islänning och för någon vecka sedan köpte jag ett superbra vintertäcke som passade henne hur bra som helst!!! Jag var helt klart kär i det plagget ;) Hon hade på sig det under 1 dag.. 1 dag!! Sedan förstörde hästen det totalt, det var bara att kasta. Lite ledsen man blev. Den dagen fick jag nog. Hästen fick flytta härifrån! Jag har varken råd eller lust med detta.

Vi provade allt, smetade på en massa äckel, men det slickade hästen gärna i sig.

Flera av mina favorittäcken är borta. Det känns inte alls roligt. Man var orolig och nervös varje dag man kom till hagen för att se om täcket var helt. Oftast.. inte..

En häst som gillar att sabba täcken går sällan att stoppa.

Detta var det bästa övergångstäcket jag haft! Hur bra som helst. Detta är bara en liten sabotge!
9c37f029-a725-464f-affa-0ef24fbb38fe4.JPG

Haha oj, jag såg att tråden var urgammal:p Hoppas du fått nån bukt med problemet ändå!

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 391
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min häst har en ful ovana att nappa tag i fram på sina täcken och strimla dom i bitar. Hittills i sommar har han kasserat två nya bucas...
Svar
4
· Visningar
1 260
Senast: Murray
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på... 2
Svar
30
· Visningar
5 713
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 590
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka