Tacksam för att vi har en dieselbil kvar

Nej, absolut inte. Men de flesta bilar dör eller avyttras innan batterierna tar slut, vill jag tro om vi tittar på miltal generellt på skrotade fossilbilar.
Källa?

Vad menar du med att de flesta bilar avyttras (eller dör) innan batterierna tar slut? Vem som äger bilen för tillfället är väl oväsentligt om man kollar på hur länge batterier varar. Alltså vad lägger du i ordet avyttras? För mig betyder avyttra i det här sammanhanget att man säljer bilen.

Är det inte rimligare att jämföra hur gamla bilarna blir och hur många mil de går. Batterier behöver klara både ägarbyte, tidens gång och att köra många mil. Underlaget för en sådan jämförelse är klart begränsad, det är först de senaste åren som de moderna batterierna kommit i mer frekvent användning. Finns det verkligen vettig statistik från verkligheten?
 
Oj... vi lever nog i helt olika verkligheter ändå måste jag säga.

Jag känner flera som gör oljebyten och service helt själv. Och de har också både kört och ägt bilar som varvat mätaren. Men så har de ju inte de nya datorbilarna förstås. Jag känner få som lämnar in sin bil på service. Säkert i yttre bekantskapskretsen, men nära bekant/släkt/vänner så är de mindre än en handfull, de flesta fixar sina bilar själv.
Ja, jag tänker att man jämför äpplen och päron i diskussionen nu.
Jag brukar byta olja och filter på mina bilar fram tills tre år sedan, men då gällde det bilar under 10 000 kronor.

Generellt gör man det inte själv på en "ny' bil även om det är en fossilbil. Jag är ju fortfarande sur på att den verkstan som bankade på. Mina vinterdäck inte kan släcka "däcktryckslampan" vilket tydligen kommer ge mig bakläxa på besiktningen så man får ju huvudvärk av elen/datoriseringen även i nya fossilbilar
 
Oj... vi lever nog i helt olika verkligheter ändå måste jag säga.

Jag känner flera som gör oljebyten och service helt själv. Och de har också både kört och ägt bilar som varvat mätaren. Men så har de ju inte de nya datorbilarna förstås. Jag känner få som lämnar in sin bil på service. Säkert i yttre bekantskapskretsen, men nära bekant/släkt/vänner så är de mindre än en handfull, de flesta fixar sina bilar själv.

Som har bilar som de vi pratar om - elbilar? Säg... upp till 9 år gamla. Måste säga att det förvånar mig stort med tanke på hur mycket serviceboken betyder vid den åldern på bil.
 
Generellt gör man det inte själv på en "ny' bil även om det är en fossilbil. Jag är ju fortfarande sur på att den verkstan som bankade på. Mina vinterdäck inte kan släcka "däcktryckslampan" vilket tydligen kommer ge mig bakläxa på besiktningen så man får ju huvudvärk av elen/datoriseringen även i nya fossilbilar

På min bil berättar man bara att däcktrycket är okej och så slutar övervakningen att ha åsikter.
 
Som har bilar som de vi pratar om - elbilar? Säg... upp till 9 år gamla. Måste säga att det förvånar mig stort med tanke på hur mycket serviceboken betyder vid den åldern på bil.
Tyckte inte det var tydligt att det var den åldern du diskuterade, men då har jag missförstått.

Men det finns ju en hel del i Sverige som INTE har så pass nya bilar, ganska många faktiskt om man kommer utanför större städer.
 
Ja, jag tänker att man jämför äpplen och päron i diskussionen nu.
Jag brukar byta olja och filter på mina bilar fram tills tre år sedan, men då gällde det bilar under 10 000 kronor.

Generellt gör man det inte själv på en "ny' bil även om det är en fossilbil. Jag är ju fortfarande sur på att den verkstan som bankade på. Mina vinterdäck inte kan släcka "däcktryckslampan" vilket tydligen kommer ge mig bakläxa på besiktningen så man får ju huvudvärk av elen/datoriseringen även i nya fossilbilar
Jag missade att det var äpplen och päron, tyckte bara det var ett konstigt påstående.
 
Jag missade att det var äpplen och päron, tyckte bara det var ett konstigt påstående.
Ja, jag tänker att merparten av elbilarna inte är så gamla att man byter olja, filter och sådant själv och att det nog kommer bli krångligt att göra det själv även på fossilbilarna som är nya idag när de är gamla så att säga när de "gnäller" bara efter däcksbyte liksom...
 
Tyckte inte det var tydligt att det var den åldern du diskuterade, men då har jag missförstått.

Men det finns ju en hel del i Sverige som INTE har så pass nya bilar, ganska många faktiskt om man kommer utanför större städer.

Menar du att vi INTE diskuterar EV eller? För i så fall har jag helt missat. Och just elbilar finns det ju inte så många rullande som är äldre (ja, ålder räknat i tid).

Ska vi jämföra får vi göra det rättvist. Nyare bilar, fossil eller el, är det begränsat hur mycket som går att göra för hemmameckaren.
 
Menar du att vi INTE diskuterar EV eller? För i så fall har jag helt missat. Och just elbilar finns det ju inte så många rullande som är äldre (ja, ålder räknat i tid).

Ska vi jämföra får vi göra det rättvist. Nyare bilar, fossil eller el, är det begränsat hur mycket som går att göra för hemmameckaren.
Ok.
 
Åja, nu tar du väl i en del?

Vi vet ännu inte hur länge elbilens batterier kommer att hålla i genomsnitt, när det finns väldigt många elbilar, vi vet inte heller om den extremt höga digitaliseringsgraden av elbilar, kommer att påverka livslängden för elbilen.

Kommer elbilstillverkarna att börja bete sig som mobiltelefontillverkare, Microsoft och Apple, och sluta ge ut uppdateringar av mjukvara efter ett antal år, för att tvinga fram nybilsköp istället för att låta folk köra vidare med en gammal bil?

Alltså gammal mjukvara, kan bli ett jätteproblem, om man inte kan uppdatera efter, låt säga fem-sju år.

Gammal, är inte samma sak som "många mil", väldigt många mil kan köras under relativt kort tid, medan gammal handlar om hur många år något är, oavsett antal mil.

Många bilmärken med gott renommé och förbränningsmotorer (gärna diesel teknik) , kan köras uppåt 30.000-50.000 mil om de underhålls.

Samma längd som en 100% eldriven Tesla kan rulla utan att behöva byta batteri med andra ord? Och kanske även fler märken.
 
De som inte vill köpa en elbil pga att man vill meka med bilen själv kommer få problem även med att köpa ny fossilbil i och med att även de blir alltmer datoriserade.

Och så tänker jag att det är som med covidvaccinet - om alla ska vänta tills tekniken är utvärderad under väldigt lång tid så blir det ingen förändring heller, och vi får leva med att det går åt helvete istället.
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 111
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp